DEL AV STORSATSING: GM har annonsert storsatsing på elbiler - en viktig modell blir Cadillacs luksusbil, Lyriq.
Foto: CADILLAC
Cadillac lanserer Lyriq:
Nytt skjermtroll fra USA
Cadillac viser sitt konsept på en elektrisk luksus-crossover.
Cadillac Lyriq
- Vises nå som konseptbil
- Kommer på markedet i 2022
- Rekkevidde cirka 50 mil
- Basert på ny elbilplattform
- Kommer med den nye Ultium-batteriteknologien
For fem måneder siden - rett før korona-krisen tok av for alvor - annonserte General Motors en storstilt plan for å innhente forspranget Tesla har skaffet seg på elbilmarkedet.
GM varslet investeringer verdt 185 milliarder og konkrete planer for 10 nye elbiler frem til 2025.
Den tidligere verdenseneren satser på å selge en million elbiler det året.
I år er målet 50.000 biler (Chevrolet Bolt).
Ventes i 2022
De har nå vist flere bilder av det som blir luksusbilen blant de ti - Cadillac Lyriq.
Cadillac har i forbindelse med den strategiske omleggingen gått i tenkeboksen for å finne ut hvordan de kan gi merket tilbake en del av glansen luksusmerket hadde frem til 1970-tallet.
De hadde vist et første bilde i mars, men holder for øvrig kortene tett til brystet. Vi kan nok regne med marketingstyrte, nennsomt utporsjonerte drypp av ny informasjon fremover.
Hva angår Lyriq, får vi vite at den tilhører kategorien stor, sporty-luksuriøs crossover, som ventes å komme på markedet om to år.
Ultium-batterier
Tekniske detaljer er ikke tilgjengelige, og hva angår ytelsene skal de være på høyde med konkurrentenes, eller det Cadillac beskriver som «tilfredsstillende»...
Kundene vil kunne velge mellom bak- og forhjulsdrift.
Rekkevidde skal bli rundt 50 mil og den skal kunne hurtiglades med 150 kW effekt.
Det modulære batterisystemet GM utvikler, ved navn Ultium, integreres i bilens struktur. Denne er basert på en ny og dedikert elbilplattform.
Ultium-batteriene skal være vesentlig mer energieffektive enn dagens, og vil inneholde betydelig mindre kobolt - en reduksjon på 70 prosent fra dagens batteriteknologi.
Mer detaljert om Ultium-systemet kan du lese her.
Selvkjørende - nivå tre
Autonomi står selvsagt på programmet og Lyriq skal kunne kjøre seg selv innen visse begrensninger, men under gitte forhold skal føreren kunne ha hendene av rattet.
Automatisk filskifte er en del av autonomiløsningen.
Dette skal være mulig på over 30.000 mil av veinettet i Nord-Amerika.
Steve Carlisle, som er toppsjef for GM i Nord-Amerika, hevder at de med Lyriq starter arbeidet med å gjenoppfinne det amerikansk luksus skal være, et arbeid som vil fortsette med flere nye elektriske modeller de neste ti årene.
Blant annet loves en svært stillegående bil, takket være nyeste aktive lyddempingsteknologi.
Lyriq ventes på markedet sent i 2022. Den skal ifølge Cadillac prises rundt 75.000 dollar - som vil gjøre den til en konkurrent til Audi e-tron og Jaguar I-Pace.
Bildeserie: Bruk pilene for å navigere