BMW har sluppet bilder fra produksjonen av det som skal sette den nye standarden – og med bildene kommer også enkelte detaljer om hva bilen skal prestere:
60 mil rekkevidde og nivå 3-teknologi for selvkjøring, i tillegg til det aller ypperste som Bayerische Motoren Werke kan tilby av digital teknologi, er blant stikkordene.
PRESISJON: BMW bruker røntgenbilder fra fire roboter for å samle data som igjen brukes til å lage tredimensjonale bilder underveis i produksjonsprosessen.
NYE GREIER: BMW sier selskapet utvikler helt nye digitale produksjonsverktøy i prosessen med iNEXT.
Enn så lenge er BMW ellers mer ordrike om teknologien knyttet til utviklingen av prototypen, enn om den bilen som etter hvert skal komme på veien.
Prototypen utvikles nå på selskapets forsknings- og innovasjonssenter (FIZ) i München, senere skal den i produksjon på Dingolfing-fabrikken, BMWs aller største anlegg hvor over 300.000 biler produseres årlig.
– Det er utfordrende å forberede serieproduksjon av en ny helelektrisk bil. Vi kommer til å lage over 100 prototyper før vi starter produksjon av den endelige modellen, sier Udo Hänle, sjef for FIZ-anlegget.