Nissan Leaf er Norges mest solgte bil. En Nissan Leaf Tekna kostet 270.000 kroner i 2015 (inkludert frakt og levering). I dag koster den samme modellen 310.900 kroner, altså vel 40.000 kroner mer.
Dette har sin naturlige forklaring, sier Knut Arne Marcussen, kommunikasjonssjef i Nissan:
– Det er jo en helt ny bil sammenlignet med den tidligere modellen. I tillegg til nytt design er bilen blitt større, med bedre komfort, mer utstyr og mye større batteri.
– Så det er ikke større fortjeneste på disse bilene i dag enn tidligere?
– Det kan vi dessverre ikke kommentere.
Fabrikkprisene på bilene, og fordelingen i fortjeneste mellom importør og forhandler (Nissan selges av flere selvstendige forhandlere, red.anm.), ønsker heller ikke Knut Arne Marcussen å si noe om.
– Da går vi inn i det forretningsmessige, og det er konfidensielt.
– Tjener Nissan og Nissan-forhandlerne mer på elbiler enn på fossilbiler?
– Det er av samme grunn også konfidensiell informasjon.
Les også: Tesla setter ned Model 3-prisen
Bilen Motor kåret til Årets beste bilkjøp i 2018, Volkswagen e-Golf har økt langt mer enn Nissan Leaf i pris de siste årene.
I 2015 kostet bilen, over middels utstyrt, 255.600 kroner (inkludert frakt og levering), ifølge analyseselskapet Rødboka (alle priser fra 2015 er hentet herfra, red. anm.).
I dag koster den fra 335.400 kroner, viser et kjapt besøk på Møllers hjemmeside.
– Det er en voksen prisøkning?
– Dagens e-Golf starter på 326.200 kroner, med et over 30 prosent større batteri enn bilen hadde ved lansering. I tillegg har bilen fått en «facelift» med et helt nytt infotainmentanlegg, samt mye mer utstyr enn forgjengeren, sier kommunikasjonssjef Anita Svanes i Møller Mobility Group.
Anita Svanes påpeker at prisene også må justeres for inflasjon.
– Tatt i betraktning alle disse faktorene til sammen vil jeg ikke si at prisjusteringen er så stor.
Hvor mye Møller Mobility Group tjener på å selge elbiler ønsker ikke kommunikasjonssjefen å gå innpå.
– Vi kommuniserer ikke på marginer eller priser fra fabrikk av konkurransemessige årsaker.
Les også: Slik er bilprodusentenes elektriske planer
Skal tjene penger
Også en av de andre populære mindre elbilene, BMW i3, har økt betydelig i pris sammenlignet med 2015.
Da kostet denne bilen, med et utstyrsnivå over middels, 276.000 kroner (uten vinterhjul), ifølge BMW. I dag ligger prisen på 349.900 kroner (Charged Plus).
Som for de andre mindre elbilene er også denne bilen oppgradert med bedre rekkevidde og utstyr, men forsvarer det hele prisøkningen?
– Å sammenligne prisen fra 2015 med dagens pris blir som å sammenligne epler og pærer, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW.
– Siden 2015 har BMW i3 hatt to batterioppgraderinger og rekkevidden er doblet. I tillegg er tidligere ekstrautstyr som hurtiglader og LED-lys blitt standard, og batterigarantien er utvidet fra 100.000 km til 160.000 km, fortsetter han.
– Så bilen er ikke blitt dyrere for meg som kjøper?
– Startprisen har naturlig blitt høyere, men tatt i betraktning at både rekkevidde og utstyr er markant forbedret mener vi at kundetilbudet er like bra – om ikke bedre, sier Marius Tegneby.
Han ønsker ikke å si noe om prisen på bilen fra fabrikk, eller spesifikt hvordan fortjenesten fordeler seg mellom importør og forhandler.
– Vi ønsker at forhandlerne våre skal tjene penger og at kundene skal kunne gjøre gode kjøp. Elbilmarkedet er prissensitivt, så det gjelder å treffe riktig, sier Tegneby.
Les også: Fikk bensin på dieseltanken
Stor spenning
BMW er en fabrikkeid importør, mens Møller Mobility Group er en privateid importør og forhandlernettverk i ett. Det samme gjelder det andre store bilkonsernet i Norge, Bertel O. Steen, som har Kia i sin bilportefølje.
Kia Soul kostet 235.900 kroner i 2015. I dag koster den fra 256.900 kroner.
– Det er naturlig med en prisøkning i løpet av fire år, og den skyldes også en ny og større batteripakke. Bilen gikk fra en rekkevidde på 212 km til 250 km (målt etter den «snille» NEDC-standarden som nå byttes ut med WLTP, red. anm.), sier Mette Simonsen Sauge, informasjonsansvarlig for Kia.
Det er stor spenning knyttet til den såkalte nye generasjonen Kia Soul, som lanseres i andre kvartal 2019, ikke minst når det gjelder prisen.
– Jeg har ingen pris ennå, sier Simonsen Sauge.
Det som er sikkert er at batterikapasiteten mer enn fordobles.
– Er det mer lønnsomt å selge elbiler enn fossilbiler?
– Jeg ønsker ikke å gå inn på vår fortjeneste eller margin per modell, sier Mette Simonsen Sauge.
Les også: e-tron prøvekjørt – elbilen som konkurrentene må slå