Vi ventet oss den elektriske kupé-sedanen BMW i4 først, men sannelig ble det mer fremtidsvyer på programmet enn forventet.
Det er nemlig produksjonsversjonen av den spennende konseptbilen iNext som nå vises offisielt for første gang.
Det er med andre ord (BMWs egne ord, faktisk) visjon som nå blir til virkelighet.
Det skal sies at vi fikk en forsmak allerede i fjor da bilder av den maskerte førproduksjonsmodellen, og noe tidlig informasjon, ble sluppet.
Eksteriørbilder - bla med pilene:
Lanseres til neste år
Norske kunder vil kunne bestille nye BMW iX til våren.
Produksjonen starter ved BMW-fabrikken i Dingolfing, deres største produksjonsanlegg, til sommeren. De første bilene er ventet til Norge til høsten, med lansering om ca. ett år – i november 2021.
Den elektriske SUV-en presenteres som det teknologiske flaggskipet til BMW. Alle detaljer om den nye modellen offentliggjøres ikke nå, men vil gjøres kjent i tiden fremover.
Som man forventet etter å ha studert konseptbilen, lover produsenten at nye BMW iX blir proppet med ny og innovativ teknikk.
Det loves også en rekkevidde på over 600 km.
Kun som elbil
BMW iX er den første modellen som bygges på selskapets nye plattform for fremtidens generasjon BMW-modeller. BMW sier den har «fokus på nye tolkninger av design, bærekraft, kjøreglede, allsidighet og luksus.»
BMW iX er ene og alene utviklet for en helelektrisk drivlinje.
– BMW iX er vår neste store milepæl og overtar på mange måter stafettpinnen etter BMW i3, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.
– Der BMW i3 banet vei for bærekraftig elektrisk mobilitet i 2013, tar BMW iX denne arven videre med nye dimensjoner, sier Tegneby.
Stor SUV, ny design
Bilens design er ment å signalisere tydelig at dette er en banebrytende bil for merket. BMW har søkt et minimalistisk uttrykk, med en kombinasjon av både kjent og ny BMW-linjeføring.
BMW iX er omtrent like lang og bred som en BMW X5, men noe lavere (som en BMW X6). Hjuldimensjonene er som på en BMW X7 (21 eller 22 tommer).
Ifølge BMW reflekterer intelligent bruk av materialer som aluminium, karbon, karbonforsterket plast (CFRP) og stål på ulike steder filosofien om «rett materiale på rett sted» for iX.
Særegne stilelementer
BMW iX skiller seg også ut med særegne elementer som rammeløse dører, trykksensitive døråpnere som erstatning for tradisjonelle dørhåndtak, utpregede og markante hjulbuer, og en bakluke som dekker hele bilens bakside.
Den karakteristiske blåfargen til BMW i går igjen i flere eksteriørdetaljer. Om ønskelig leveres BMW iX også med en eksteriørdesign-pakke som gir bilen et sportsligere uttrykk, deriblant med detaljer i bronsefarge.
Designen til BMW iX henger selvsagt også sammen med den optimaliserte aerodynamikken som sørger for en luftmotstand med en imponerende lav Cd-verdi (luftmotstands-indikator) for en så pass massiv SUV, på kun 0,25.
Teknologi under overflaten
Frontlyktene, naturligvis i full LED, er de smaleste i BMWs historie, noe som nettopp muliggjøres av LED-teknologien, som ikke krever mye plass. Om ønskelig leveres modellen selvsagt også med laserlys med matrix-funksjon for fjernlysene.
Den prominente, lukkede grillen beskrives av produsenten som «koblingen mellom BMWs historie og nye elektriske fremtid». Den har også fått ny funksjonalitet i form av det BMW kaller et «intelligenspanel», som inneholder radarfunksjoner og andre sensorer.
Panseret åpnes ikke!
Siden vedlikeholdet under panseret er minimalt, er det ikke behov for kunden å åpne det i det hele tatt. Eksempelvis er påfyllingen for spylervæske lagt under BMW-logoen på panseret. Integrert i BMW-logoen på bakluken finner man ryggekameraet, med egen rengjøringsfunksjon.
BMW iX er den første modellen fra BMW Group som er klargjort for 5G mobilnett. Det skal åpne for rask kommunikasjon, trådløse oppdateringer og nok datakraft for autonome egenskaper.
Produsenten kan fortelle at BMW iX er konstruert for å behandle 20 ganger så mye data som tidligere modeller.
Det betyr at man også kan behandle omtrent dobbelt så mye data fra ulike kjøretøysensorer enn hva som har vært mulig frem til nå.
Designet fra innsiden og ut
Med grunnlag i den nye arkitekturen, er BMW iX designet innenfra og ut.
BMW forsikrer at det er holdt produsentens sedvanlige høye fokus på materialkvalitet og bærekraft. Skinninteriøret er for eksempel garvet med ekstrakter fra olivenblad, mens en stor andel resirkulert plast er brukt i produksjonen av dørlistene, setene, midtkonsollen og teppene.
Bærekraft står med andre ord ikke i veien for å skape luksuriøse omgivelser, hevder BMW- hverken for fører eller noen av de opptil fire passasjerene.
Interiørbilder - bla med pilene:
Buet skjerm
Interiøret preges også av en ny designretning, med et sekskantet ratt og en ny type seter med integrerte hodestøtter, som mange kjenner fra Volvo.
Dashbordet preges av en stor, kurvet skjerm, «BMW Curved Display», som er satt sammen av en 12,3-tommers informasjonsskjerm og en 14,9-tommers kontrollskjerm. I midtkonsollen finner man den særegne girspaken og berøringspanelet. Og heldigvis har BMW beholdt iDrive-hjulet til infotainmentsystemet.
BMW iX kan utstyres med det hittil største panoramasoltak på noen BMW. Ved for sterkt lys dempes det hele automatisk gjennom såkalt elektro-kromagnetisk dimming.
Konsertsal på hjul
Høyttalersystemet er usynlig integrert i interiøret. De virkelige audiofile anbefales til å velge Bowers & Wilkins Surround Sound System, som ifølge BMW tar lydopplevelsen til en ny dimensjon:
«Med et aktivt lydsystem, med fem individuelle lydprofiler, totalt 30 høyttalere, hvorav åtte er integrert i hodestøttene i setene foran og bak, og en egen 4D audio-funksjon gjennom magnetiske kontrollerte vibrasjoner i forsetene, bør ikke konsertopplevelsen være langt unna i en BMW iX».
Fraværet av drivakseltunnel – en av de store fordelene med en helelektrisk grunnkonstruksjon – borger for meget god bakseteplass. Volumet i bagasjerommet er oppgitt til rundt 500 liter, noe som ikke imponerer spesielt på en så stor bil.
Men, som BMW presiserer: Skulle ikke det være nok, så er det mulig å montere både takstativ og tilhengerfeste på nye BMW iX.
500 hester
BMW iX er utstyrt med 5. generasjon BMW eDrive-teknologi. De to elektriske motorene (BMW presiserer at de er produsert uten bruk av sjeldne mineraler), sørger for full firehjulsdrift.
De leverer en samlet effekt på over 500 hk, og sprinten fra 0-100 km/t skal gjøres unna på under fem sekunder.
Høyspenningsbatteriet har en bruttokapasitet på «mer enn» 100 kWt, noe som skal gi BMW iX en rekkevidde på over 600 km i WLTP-syklusen.
Større ladekapasitet
BMW iX er også utstyrt med ny ladeteknologi, som tillater lynlading (DC) opp til 200 kW. Dermed skal batteriet kunne lades fra 10 til 80 prosent på 40 minutter. En «lynlade-økt» på 10 minutter skal dermed gi 120 km rekkevidde.
Fra en 11 kW ladeboks lades batteriet fra 0 til 100 prosent på mindre enn 11 timer, lover BMW.
Produsenten forsikrer at batteripakken er designet som en del av en langsiktig ressurssyklus, noe som muliggjør en eksepsjonell høy gjenvinningsgrad.
– Utslippsfri produksjon
Det loves også at energien brukt til å produsere battericellene, batteripakken og bilen i sin helhet utelukkende kommer fra fornybare energikilder.
– Med BMW iX tar vi enda et markant steg videre i vår satsing på elektrisk mobilitet, med bærekraft og ren kjøreglede i høysetet, sier Marius Tegneby.
– Helt siden vi viste konseptbilen for første gang har vi opplevd stor interesse. Derfor er vi glade for at vi allerede nå kan dele såpass mange detaljer i god tid før lansering. Vår ambisjon er at norske forhandlere kan begynne å ta imot bestillinger til våren, sier informasjonsdirektøren.
I 2023 vil BMW Group tilby 25 ladbare modeller, hvorav minst halvparten er helelektriske. Fra 2020 til 2021 utvides den helelektriske BMW i-familien fra BMW i3 til BMW iX3, BMW iX og BMW i4.
Med andre ord vil BMW tilby fire vidt forskjellige elbiler i løpet av 2021.