MERCEDES-OFFENSIV: Sjefen for Daimler-konsernet og Mercedes-Benz presenterte denne uken en oppdatert konsernstrategi.
Foto: DAIMLER AG
Seks nye elbiler neste år:
Mercedes med ny elbilplattform
Den svenske toppsjefen hos Mercedes har presentert sin nye strategi: Mer luksus.
Oppskriften er klassisk, rent økonomisk: Senke lønnsomhetsterskelen, oppnå gjennomgående høyere marginer og styrke kontantstrømmen.
For å få det til betyr det ifølge Ola Källenius og hans team at Mercedes-Benz-merkets luksus-status må styrkes produktmessig.
Altså: Modellenes posisjonering og innbyrdes miks skal gi Mercedes et ytterligere løft på status-skalaen – og det skal sikres betydelig vekst for undermerkene AMG, Maybach, G og EQ.
Samtidig bekrefter bilprodusenten at den er fullt og helt dedikert til elektrifisering over hele produktspekteret.
Som de forøvrig ga en forsmak på nylig da de annonserte et ras av nye ladehybrider.
Rendyrket elbilplattform
Det kanskje viktigste er at Mercedes gjør det erkerivalen BMW inntil nå har valgt ikke å gjøre, (BMW var tidlig ute med i3, men fulgte ikke opp), men som Volkswagen-konsernet inkludert konkurrentene Audi og Porsche allerede har gjort:
De introduserer en spesialutviklet og dedikert produktarkitektur for elektriske biler.
Den nye generasjonen elektriske biler fra Mercedes-Benz er basert på denne, som skal kunne brukes på tvers av en rekke modellserier.
Konseptet er ifølge den tyske premiumprodusenten optimert for å «oppfylle alle krav til en fremtidsrettet, elektrisk modellfamilie».
Den gjør det mulig å produsere alt fra helelektriske sedaner til store SUV-er.
Allerede i løpet av 2021 skal det lanseres fire nye elbiler basert på den nye plattformen, som har fått navnet EVA, kort for Electric Vehicle Architecture.
Bildeserie - bla med pilene øverst på bildet:
Overklassen først
Den nye elektriske plattformen får sin debut med luksussedanen EQS, som Källenius nylig kunne forsikre vil få en rekkevidde på 700 kilometer.
Å starte slik har ifølge Daimler gitt mer spillerom til både designere og ingeniører for å kunne utvikle en luksuriøs modell, som samtidig skal være en teknologisk spydspiss for EQ-serien.
En strategi som minner om den Audi har valgt under sin nye leder via prosjektet Artemis og utviklingen av en kommende luksus-elbil - riktignok et par år senere i løypa enn Mercedes EQS.
For ikke å snakke om strategien en viss amerikansk elbilprodusent valgte å satse på for over ti år siden ...
Sterkt influert av konseptet
Mercedes forsikrer at konseptbilen Mercedes-Benz Vision EQS er benyttet aktivt i utformingen av det progressive designspråket som i stor grad vil oversettes til serieproduksjon i 2021.
De kamuflerte prototypene som nå gjennomgår omfattende tester forteller ifølge produsenten noe om viktige designfunksjoner som skal være revolusjonerende for luksussegmentet.
Totalt utvider Mercedes-Benz det elektriske modellutvalget med seks nye EQ-modeller.
Luksussedanen EQS vil etter hvert få følge av en SUV-variant i samme klasse. I tillegg avsløres den tidligere ukjente modellen EQE (les gjerne E som i E-klasse, tenker vi), også den tilgjengelig som sedan og SUV.
Detaljer om disse modellene er foreløpig ikke kjent.
Nye elbiler før EVA
For elbilivrige nordmenn er det vel så viktig at den kompakte SUV-en EQA, som vi nylig annonserte var blitt utsatt, går i produksjon mot slutten av året.
Verken denne, eller SUV-utgaven EQB (som vi regner med også ligger i kortene), er basert på den nye plattformen, men på eksisterende produktarkitektur).
Lanseringstidspunkt for EQA er ikke endelig bestemt, men det forventes at de første bilene ankommer landet i første kvartal neste år.
Er alt i gang
For dem som trenger mer plass, minner Mercedes for øvrig om at de allerede har SUV-en EQC og den elektriske flerbruksbilen EQV (med inntil åtte seter), i salg.
– EQC har vært en enestående og unik suksesshistorie for Mercedes-Benz i Norge. Med helelektriske modeller på vei i alle segmenter ligger alt til rette for å bygge videre på dette, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.
– Når vi samtidig vet at det er bekreftet elbiler fra AMG og Maybach, og en elektrisk variant av legenden G-Klasse, er det grunn til å være optimistisk på vegne av norske kunder, fastslår Myhre.