POPULÆR: En billig abonnementsløsning har gjort Seat Mii Electric til en hit blant norske bilkjøpere.

Ekstrem SEAT-etterspørsel:

Solgte 350 biler på sju minutter

Er det mulig å friste norske bilkjøpere til å kjøpe Seat? Inntil nå har svaret vært nei. Men i går solgte importør Harald A. Møller 350 eksemplarer av Seat Mii Electric på sju minutter.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Seat Mii Electric er en liten elektrisk bybil med 260 km rekkevidde.

I 2006 kastet Møller Seat-kortene og ga opp forsøket på å sikre det spanske bilmerket fotfeste i det norske markedet, etter å ha tapt flere titalls millioner kroner.

Men i 2017 besluttet man å prøve igjen – med ambisjon om å teste helt nye forretningsmodeller for bileierskap.

Og nå begynner Møller å ane hva norske bilkjøpere faktisk vil ha.

Da selskapet sent i oktober tilbød 350 eksemplarer av lille Mii Electric i en abonnementsløsning til 1990 kroner måneden, forsvant bilene umiddelbart.

Onsdag kom Seat med runde to:

350 biler, litt bedre utstyrt, til månedpris på 2590 kroner. Etter sju minutter var det utsolgt, skriver nettstedet Bilbransje24.

Les også: Vi har prøvekjørt Mii Electric

Testprosjekt

Seat-prosjektet i Norge er to-delt:

I første omgang skal man sikre merket en plass i det norske markedet, og prispunktene i abonnementsløsningene antyder at man tester en uvanlig aggressiv prispolitikk.

Viktigere er det nok for Seat at det elektrifiserte og digitaliserte norske markedene vil kunne gi viktig kunnskap om hva slags produkter de skal levere morgendagens bilkunder i de større markedene.

Abonnementstjenesten Frii har ikke bindingstid, én måneds oppsigelse, og forsikring og service inkludert.