FÆRRE I KØEN: Byton er en av de kinesiske elbilprodusentene som lanseres for fullt i 2019. Her venter noen av de 335 robotene på fabrikken på noe å gjøre. Samtidig varsler kinesiske myndigheter strammere regler for oppstartselskapene.

Stiller strengere krav til produsentene:

Nå setter Kina på elbil-bremsene

Kina har hele 486 registrerte selskaper innen elbil-produksjon. Det er for mange, har landets myndigheter varslet. Nå forberedes dramatisk mye strengere krav til selskaper som vil etablere seg innen produksjon av elbiler.

Publisert Sist oppdatert

Mange av oppstartselskapene i elbilindustrien i Kina vil aldri få biler i produksjon, og de fleste seriøse aktørene har planlagt å komme seg inn via samarbeid og outsourcingsavtaler med etablerte bilprodusenter.

Kinas mange, store bilselskaper står i dag for nær en tredjedel av verdens bilproduksjon.

Alle detaljene i de nye spillereglene for oppstartselskapene er ikke kjent, men analyseselskapet BloombergNEF siterer kilder med kjennskap til prosessen.

Les også: Dette er de beste elbilene akkurat nå

Strenge krav

Og de sier at bare enkelte av disse oppstartselskapene vil få tillatelse til å outsource produksjon av sine modeller til de store, etablerte bilprodusentene.

Og at den tillatelsen vil komme med strenge krav:

Selskapene må ha gjort forsknings- og utviklingsinvesteringer i Kina siste tre år på nærmere fem milliarder kroner, de må ha globalt salg på minst 15.000 biler årlig, og de må ha egenkapital på flere milliarder kroner.

Dessuten må det være inngått kontrakter på produksjon av minst 50.000 biler årlig på hvert fabrikkanlegg. Og ikke minst: Oppstartselskapene kan maksimalt ha slik avtale med to produsenter.

Les også: Her er de kinesiske bestselgerne du aldri har hørt om

Investerer stort

Oppstartselskapene innen elbilproduksjon har fått inn over 150 milliarder kroner i investormidler siden 2011, i følge Bloomberg.

Samme analysebyrå er nøye med å understreke at myndighetene fortsetter arbeider med å definere reglene, og at de som nå ryktes kan komme til å endres.

Elbilsalget i Kina passerte en million biler i 2018.