2018-MODELL: Tesla Model S.

Bruktbil-tips Tesla Model S:

Himmel eller helvete – eller begge deler

Du finner bare én elbil i 2019 som leverer bedre på nøkkelområdene rekkevidde, lademuligheter og plass enn en gammel Model S: En ny Model S.

Publisert Sist oppdatert

Dermed er den himmelske delen av overskriften oppsummert. Og Model S-eiere flest kjenner seg best igjen her.

Men det finnes også Tesla-eiere som kunne ladet batteriet med energien fra sitt eget sinne.

Det er mange Model S på bruktmarkedet – og for mange av dem har en problemfylt historikk.

Igjen gjelder oppfordringen om å sjekke bilens historie: Servicer, eierforhold, reklamasjoner, tilbakekallinger, oppgraderinger og garantibetingelser.

Les vår test av Tesla Model S her

Jyplingen Tesla har ikke den samme tunge, stabile kvaliteten i produksjonen som bilmerker med over 100 år mer rutine – og voksesmertene gir seg utslag i ujevn kvalitet på bilene og lange ventetider på deler og service.

Med Model S ble en elektrifisert bil plutselig løftet opp i luksussegmentet.

Den var raskere og romsligere – den finnes til og med som sjuseter – enn alt av fossile konkurrenter, og den brakte ny og spennende teknologi til bilindustrien.

Uten moms og avgifter og med solid rekkevidde og et etter hvert godt utbygd nettverk av gratis superladere, ble Model S et kjøp mange kunne forsvare både økonomisk og praktisk.

Ansiktsløft i 2016

Batteristørrelsene 60, 75, 85, 90 og 100 kWh sier noe om rekkevidden – og langt på vei prisen. Generelt kan man si at rekkevidden strekker seg fra 35 til 55 mil på greie norske sommerdager. D betyr «Dual Drive» – to motorer og firehjulsdrift. P betyr «Performance» – enda litt mer akselerasjon og ditto dårligere rekkevidde.

Et lite ansiktsløft i 2016 ga samme front som den store SUV-en Model X, samt mer avansert lysteknologi.

Luftfjæring er en potensielt stor utgiftspost. Tradisjonelle stålfjærer gjør den samme nytten, med mindre du har behov for å heve bilen.

Det ligger 550 brukte Model S ute på Finn.no i søkende stund. 

PRISEKSEMPEL: 2016 modell 90 D. Km: 85.000 Pris: 560.000 (fra Finn.no)

SIKKERHET: Fem av fem stjerner hos Euro NCAP i 2014. En grunnleggende sikker bil.

RUST: Klager på dårlig lakk og begynnende rust har forekommet. Eiere av modeller til og med 2016 har fått tilbud om utbedring av rustutsatte bolter. Sjekk bil og rustbehandlingshistorikk nøye.

ANBEFALTE MOTORER: Alt fra Tesla har mer krefter enn du noen gang har bruk for og oppfører seg likt. Her er det rekkevidden som skiller.

ANBEFALT UTSTYRSNIVÅ: Vinterpakke med varme til sete, ratt og spylerdyser. Panoramatak er et must for å ha takboks.

KJENTE PROBLEMER: Få alvorlige feil som går på driftssikkerhet og sikkerhet. Men høy prosent småfeil, individuelt fra bil til bil. Generelt: Tesla spiser dekk – som igjen er store og dyre. Sjekk slitasje, spesielt på eldre modeller med bakhjulsdrift.

PLUSS: Sannsynligvis mulig å gjøre gode kjøp med tanke på at Tesla Model 3 er kommet på markedet. På plussiden ellers er fartsressurser, komfort, plass, teknologi og ladenettverk.

MINUS: Mange har hatt mye trøbbel med bilene og opplevd lange ventetider på verksted. Statistikk fra EU-kontroller hos NAF viser større enn gjennomsnittlig slitasje på opphengskuler og foringer (12.8 prosent).