PÅ SPORET: Nissan har ennå ikke prisene klare på nye X-Trail.

Lanserer fjerde generasjon:

Nissan med litt elektrisk klassiker

X-Trail har vært en av Nissans store suksesser. Nå kommer fjerde generasjon av den folkelige SUV-en, for første gang med e-Power.

Publisert Sist oppdatert

Norgeslansering skjer først på nyåret, og prisen er ennå ikke fastsatt. Enn så lenge forteller Nissan bare at X-Trail får litt av de samme finessene som har begeistret oss på nyeste utgave av Qashqai (bilene er bygget på samme plattform):

e-Power betyr at bilen går på et batteri som lades av en bensinmotor, og bilen har samme umiddelbare moment som kjennetegner ordinære elbiler. Det er nok til at Nissan uten jugekors kan skryte av å tilby en elektrifisert sjuseter.

Men det er likefullt en bil med drivstofforbruk mellom 0,58 og 0,74 liter på mila, og WLTP-registrerte CO2-utslipp mellom 131 og 166 g/km.

Storhetstid

X-Trail-variantene med firehjulstrekk har Nissans nye e-4orce-teknologi, der den største gevinsten ligger i hvordan to el-motorer kan overføre kraft mellom akslingene på et blunk – og ikke bare hindre over- eller understyring, men også gi mer stabile bevegelser under oppbremsing.

Nissan har solgt over 16.000 X-Trail i Norge, deres tredje mest populære modell bak Leaf og Qashqai siden 2000.

Fem eller sju

Storhetstiden er definitivt over for SUV-modeller med forbrenningsmotor i det norske markedet. Men hvis du insisterer:

  • X-Trail med firehjulstrekk kommer som 5- eller 7-seter, begge med e-Power, og begge med 157 kW/213 hk og et dreiemoment på 330 Nm foran og 195 Nm bak. 5-seteren har marginalt bedre akselerasjon (7,0 vs 7,2 på 0–100), mens forbruk og utslipp er ørlite mindre.
  • Med tohjulstrekk er det en e-Power-utgave med 5-seter, eller et valg mellom 5- og 7-seter på en 1,5 liters VCR turbo. På sistnevnte er toppfarten høyere (200 km/t, mot 180 km/t for firehjulstrekkerne), men akselerasjonen er beskjedne 9,6 sekunder fra 0 ti 100. Forbruk fra 0,71 l/10 km og CO2-utslipp fra 161 g/km.