ELBIL-LANDET: Den første båtforsendelsen med Tesla Model Y kom til Oslo fredag.

Nå er Teslas nye SUV på veien:

Her ruller de første Tesla Model Y på norsk jord

Tirsdag starter de første utleveringene av det som ganske sikkert blir årets mest solgte bil i Norge. Idag rullet de første Tesla Model Y-eksemplarene av lasteskipet i Oslo havn.

Publisert Sist oppdatert

Motor får prøvekjøre bilen rett over helgen, og kan onsdag publisere inntrykkene fra den første testen.

Tesla Norge venter mange skip til norske havner med merkets nye SUV de neste ukene og månedene, både til Oslo og flere andre byer rundt kysten i sør-Norge.

Det første skipet, koreanskregistrerte Glovis Supreme, kom til Filipstad-kaia fredag morgen etter halvannen døgns ferd fra Zeebrugge – dit båten kom etter noen ukers seiling fra Shanghai.

BILFIRMA: Glovis-rederiet er en del av Hyundai-konsernet og har vel 7000 ansatte. 60 av rederiets skip driver med transport av biler.
DEKK 8: Tesla Model Y og Model 3 så langt øyet rekker.
GROVSORTERING: De første Tesla-modellene som kommer fordeles på tre utleveringssteder, og første sortering av bilene skjedde allerede på havna i Oslo.

Tesla og BMW

Og ombord:

Anslagsvis 1500 Tesla'er, både Model 3 og Model Y, for utlevering på Lillestrøm, i Kristiansand og i Brumunddal. I tillegg til et halvt båtlass BMW'er.

Tesla starter tirsdag morgen utlevering av Model Y ved Norges Varemesse på Lillestrøm, et anlegg Tesla også tidligere har benyttet når det har vært store volum til utlevering. På grunn av korona-restriksjonene skal utleveringene denne gang skje utendørs.

I mellomtiden skal et fire-siffret antall biler flyttet fra kai til messehall. Tesla hadde lagt beslag på tre av de ti dekkene på Glovis Supreme, som har plass til mellom 450 og 500 biler på hvert dekk.

Rekord på over 500

Even Sandvold Roland bekrefter at det kommer flere skip, men vil ikke være detaljert på antallet.

Under Model 3-rushet våren 2019 leverte Tesla ut over 500 biler daglig på det meste. Dagen med det høyeste antallet ble vel 300 levert ut på Lillestrøm, som også denne gang blir volumarena nummer 1.

Model Y har store likhetstrekk med bestselgeren Model 3, men er betydelig høyere – 18 cm, for å være presis.

Men nyttelasten på Model Y er bare 390 kg, to kg mer enn Model 3, ifølge Teknisk Ukeblad.

Made in China

Alle Tesla'ene kom til Oslo fredag er produsert ved fabrikken i Shanghai. Selskapets nye fabrikk utenfor Berlin åpner trolig i løpet av noen måneder, og den skal overta all produksjon for det europeiske markedet.

PS: Rett skal være rett – det finnes allerede en Model Y i Norge, en bruktimportert bil fra USA, med amerikanske spesifikasjoner.