NUMMER TRE: Tredje generasjon av suksessen Nissan Qashqai er ute av egget. Tre millioner av de to første er blitt solgt i Europa.

Bilen som skapte en egen klasse:

Nissan overrasker med ny Qashqai-generasjon

Nissan gjorde stor suksess med SUV-en som skapte sin egen bilklasse da den kom i 2007. Nå lanseres tredje generasjon Qashqai.

Publisert Sist oppdatert

Qashqai har vært en overveldende salgssuksess for Nissan, og den såkalte crossover-modellen fikk mange konkurrenter til å orientere modellutviklingen i samme retning.

Bilen ble lansert i 2007 som et slags SUV-alternativ til Europas markedsledende modell gjennom flere tiår: VW Golf.

Og, om den ikke har nådd helt opp til Golf, har Qashqai vært en av de virkelige storselgerne her i landet med hele 33.000 solgte biler siden den ble lansert.

Vinnerformel

Suksessformelen er kompakte dimensjoner, men god plass og høyde og bakkeklaring som de mer tradisjonelle folkesuvene som Toyota RAV4 og Honda CR-V, samt en relativt hyggelig pris.

Med årene har formelen utviklet seg og med generasjon 2 i 2014 ble Qashqai mer som «nok en kompakt-SUV» - med tiden har den fått mer enn et 20-talls konkurrenter.

Den større X-Trail overtok samtidig etter Qashqai +2 som det mellomstore crossover-alternativet, der foregående X-Trail hadde vært en vaskeekte, røff SUV med gode terrengegenskaper, men lite av den «urbane chic»-faktoren.

LIKE SOM BÆR: 3. generasjon Qashqai…
…og første generasjon Ariya.

Ny basis

Tredje generasjon av suksessmodellen er basert på en ny plattform, en oppdatert versjon av Nissan/Renault-alliansens modulære CMF-C-plattform.

Det innebærer også et nytt hjuloppheng, men med klassiske løsninger: Torsjonsaksel bak for de forhjulsdrevne versjonene, multilenker for de firehjulsdrevne.

Det er en drøy måned siden vi kunne fortelle om den nye modellen at den kommer med bensinmotor, men kjøres som en elbil med umiddelbart moment og hurtige og stillegående akselerasjoner uten girskift.

Den kommer tidlig i 2022.

SPLITTER NY: Med tidsriktig interiør, sværthead-up display og mer innvendig plass, entrer en ny Qashqai nybil-arenaen.

Design-evolusjon

Nykommeren representerer langt fra noe stort sprang designmessig, i motsetning til forgjengeren.

Denne er gjenkjennelig som en Qashqai, med en del oppdaterte designelementer som «V-Motion»-grillen, «boomerang-lykter» foran og bak, og - for første gang - muligheten for å montere 20-tommers hjul.

– Utgangspunktet for design og utvikling av den helt nye Qashqai var en dyptdykkende undersøkelse blant våre Qashqai-kunder de siste 13 årene, sa Marco Fioravanti, som visepresident for produktplanlegging i Nissan Automotive Europe, under dagens presentasjon av bilen.

– Det har gjort det mulig for oss å forstå kundens behov og spesielt hva de verdsetter i crossoveren de bruker daglig, presiserte Fioravanti.

Med modningen av en velkjent formel følger økte dimensjoner. Nye Qashqai er 3,5 cm lengre enn forgjengeren og 3,2 cm bredere. Den har også lengre akselavstand, og skal være merkbart romsligere enn tidligere utgaver.

Forutsigbart tidsriktig

I interiøret legger man merke til mer moderne design som vi ikke finner oppsiktsvekkende på noen måte ut fra bildene, men Nissan lover at det «setter en ny standard i klassen».

En ny 12,3-tommers elektronisk TFT-multi-informasjonsskjerm erstatter det tradisjonelle instrumentpanelet og kan konfigureres til å vise navigasjon, underholdning, trafikk- eller bilinformasjon. Denne styres via en knapp på rattet.

En 9-tommers multimedia berøringsskjerm erstatter forgjengerens 7-tommer. Nye Qashqai tilbyr også head-up-display, som de hevder er klassens største (10,8 tommer) og stemmestyring via Google Assistant eller Amazon Alexa blir tilgjengelig.

DIGITALT: Instrumentpanelet er en multifunksjonell TFT-skjerm på 12,3 tommer.
STØRRE: Selv med andre seterad i bruk, er det 504 liter bagasjeplass - 70 liter mer enn i forgjengeren.

Milde hybrid!

Under panseret finnes i øyeblikket relativt konvensjonelle løsninger: En 1,3-liters bensinmotor blir tilgjengelig med enten 138 hk og sekstrinns manuell girkasse, eller 156 hk, som også kan fås med en ny Xtronic CVT-kasse - og firehjulsdrift.

Bensinmotorene er paret med et 12-volts mildhybridsystem. Dette skal være valgt for å holde kostnadene nede i forhold til de dyrere 48-voltssystemene noen konkurrenter har begynt å ta i bruk.

I Qashqai begrenser systemet seg til å sørge for energi til de elektriske systemene om bord, og til å gi litt ekstra pepp under akselerasjon.

«Elbil med bensinmotor»

Tidlig neste år kommer også Qashqai III med en mer innovativ løsning der en 1,5-liters bensinmotor lader et batteri i stedet for å drive hjulene.

Nissan har kalt dette hybridsystemet ePower. Systemeffekten er 190 hestekrefter med et dreiemoment på 350 Nm. Bilen skal ha den fordelen at den kjøremessig oppleves som en elbil. Den kommer i denne versjonen kun med forhjulsdrift.

Nye Qashqai ventes å komme til forhandlere i løpet av sommeren. Prisen er ikke kjent, men, men bilen er større og har mer avansert teknologi, så den vil nok ligge en del over dagens modell, som starter på rundt 350.000 kroner.