NÅ I OSLO: Nye Nissan Ariya er på Norgesturné. Her står den utstilt i hovedstaden, før den blir fraktet videre til Bergen og Trondheim.

Nissan åpner for bestilling i sommer:

Norske kjøpere får el-SUV-en Ariya først i 2022

Nissan Ariya blir en konkurrent til VW ID.4, Ford Mustang Mach-e, Skoda Enyaq og Tesla Model Y. Prisen for en godt utstyrt versjon starter trolig nær 450.000 kroner.

Publisert Sist oppdatert

Nissan Ariya

  • Ny helelektrisk SUV fra Nissan.
  • To batteripakker på enten 63 eller 87 kWt (netto kapasitet).
  • Fra 340 til 500 km rekkevidde.
  • Firehjulsdrift eller forhjulstrekk.
  • Motoreffekt fra cirka 218 til 394 hester.
  • Fra 415 til 468 liter bagasjeplass, avengig av modell.
  • Hengervekt 1500 kg. Ettermontering av takstativ mulig - tillatt taklast blir sannsynligvis 75 kg..
  • Salget åpner i sommer, mens de først kundene får biler tidlig i 2022.
  • Priser anslås å ligge fra 450.000 til 600.000 kroner avhengig av versjon.

Den mellomstore elektriske SUV-en vil utfylle den gamle traveren Leaf i elbiltilbudet fra den japanske produsenten.

Forhåndssalget starter i sommer, med planlagt oppstart av produksjon utpå høsten, slik at kundebilene ikke blir tilgjengelig i Norge før tidlig neste år.

De endelige prisene blir først klare nærmere produksjonsstart, men importøren indikerer en innstegspris på rundt 450.000 kroner. Den dyreste toppmodellen vil trolig komme på rundt 600.000 kroner.

Ariya ble presentert første gang på bilutstillingen i Tokyo høsten 2019.

Nå vil Nissan i Norge vise av én av to førproduksjonsbiler som finnes i Europa, og sender den på utstillingsturné hos tre av sine største forhandlere: Birger N. Haug i Oslo, Sande Auto Vest i Bergen og Witro Bil i Trondheim.

Bilen har den samme bronsefargen den ble vist med i fjor, og designen, uansett om man liker den eller ikke, er i det minste slående, med de sverd-inspirerte, smale frontlyktene på hver side av et kumiko-mønstret «skjold», som erstatter en tradisjonell grill.

Nissan selv kaller sin nye designretning «tidløs japansk futurisme».

Store hjul harmonerer godt med helheten: 19-tommere er standard, men Ariya kan også utstyres med 20-tommere.

DOBBELDIGITALT: Nissan har bevisst valgt å droppe å ha én betjeningsskjerm, av trafikksikkerhetshensyn. Løsningen her - med head-up display og stemmestyring i tillegg - minner mer om Mercedes enn om Tesla.
NY TID - NY STIL: Nissan kaller sin nye designretning tidløs japansk futurisme.

Neste elbilgenerasjon

Plattformen Ariya er basert på er den nye helelektriske produktarkitekturen CMF-EV, altså en generasjon etter Leaf. Til tross for bilens høyde er tyngdepunktet faktisk er lavere enn i Leaf.

Målet har vært å skape en romslig bil innenfor kompakte dimensjoner. 460 cm lang er Ariya klart i den mellomstore kategorien. Den er 185 cm bred og rager 166 cm over bakkeplan. Akselavstanden er på 277,5 cm.

Ariya tilbys med enten en batteripakke på 63 kilowattimer netto (tilgjengelig energilager), eller 87 kWt. (Henholdsvis 65 og 90 kWt brutto).

I alt blir fem kombinasjoner tilgjengelig:

  • 63 kWt – forhjulstrekk
  • 87 kWt – forhjulstrekk med sterkere motor og større batteripakke
  • 63 kWh – firehjulsdrift med to elmotorer
  • 87 kWh – firehjulsdrift og lengre rekkevidde
  • 87 kWh Performance. Topmodellen, som kombinerer lang rekkevidde og høyere ytelse (394 hk)
GODE SETER, GOD PLASS: Her satt vi godt. Det er også god plass både foran...
... og bak , der også storvokste finner seg godt til rette.
FØLGER MOTEN: Det blir stadig flere av dem - vi sikter selvsagt til den heltrukne lysstripen i hele hekkens bredde. Nissan er i godt selskap med Audi, Mercedes og Porsche her.
GREIT NOK: Bagasjerommet i Ariya rommer 415 liter (E-4orce-versjon med firehjulsdrift) eller 468 liter (forhjulstrekk).

Muskelbunt

Den kraftigste modellen med det største batteriet og firehjulsdrift får en effekt på opptil 394 hk, et dreiemoment på 600 Nm, en toppfart på 200 km/t - og skal klare 0 til 100 km/t på 5,1 sekunder.

Innstegsmodellen får forhjulsdrift med elmotor bare på for-akselen.

Nytt på Ariya blir firehjulsdrift-systemet de har kalt E-4orce, som baserer seg på en elektrionisk styrt, såkalt «intelligent» styring av fordelingen av momentet (trekkraften) fra de to motorene. Overføringene av moment skjer lynraskt og umerkelig for føreren, hevder Nissans ingeniører.

Under hard svingkjøring, særlig på sleipt underlag, vil hjul som eventuelt står i fare for å miste grep, bremses individuelt. Resultatet skal være at bilen er svært retningssikker.

I tillegg skal systemet sørge for minimalt med karosseribevegelser i kjøreretningen under akselerasjon og nedbremsing (steiling/dykking), slik at passasjerene ikke blir kastet fremover eller bakover.

En ny tid innvendig

Interiøret fremstår som minimalistisk renskårent og tidsriktig, med rene, strukne linjer.

Betjeningsfunksjoner til klimaanlegget er felt inn som berøringsreaktive (haptiske) knapper i den integrerte trelisten som strekker seg fra side til side under dashbordet.

Disse er ikke synlige før bilen startes. De registrerer fingerspissene ved berøring, tilsvarende betjeningen av skjermen på en smarttelefon.

KUMIKO: Som i grillen går referanser til japanske håndverkstradisjoner, som mønsteret inspirert av flettet treverk, igjen.
HAPTISK: Her er berøringsfølsomme og -reaktive betjeningselementer integrert i trelisten i dashbordet.

Skjermer + HUD + stemmestyring

Nissan hevder at de i trafikksikkerhetens navn har søkt å unngå å konsentrere alle viktige funksjoner i én stor skjerm. Istedet for én stor skjerm i midtkonsollen, har Nissans ingeniører forsket seg fram til det de mener er en mer trafikksikker løsning.

Det har gitt en layout med to 12,3-tommers skjermer horisontalt plassert over midtkonsollen og bak rattet, en løsning som kan minne om den Mercedes bruker.

Her skal all informasjon føreren trenger befinne seg lett tilgjengelig, og føreren kan selv tilpasse innholdet – og flytte det mellom skjermene.

Bilen kommer med såkalt Head-up-display, samt stemmestyring av en del funksjoner. Ryggespeilet har en smart kamera-backup som kan være digital skjerm som gjør det mulig å se bakover selv med hindringer i baksetet eller i bagasjerommet, som i Toyota RAV4.

Av andre smarte løsninger: Midtkonsollen kan beveges elektrisk bakover eller fremover.

Amazon og Google er med

Infotainmentsystemet er satt opp for stemmestyring via Amazons Alexa, og kan også fungere med Google Assistant. Det gjør det mulig eksempelvis å stille spørsmål underveis, betjene temperaturen hjemme eller på hytta fra bilen. Etter samme prinsipp kan man kommunisere med bilen hjemmefra for å stille inn ønsket temperatur ved avreise eller legge reisemål inn i navigasjonen.

Ariya kommer med førerassistansesystemet ProPilot, som sammen med Navi-link skal være i stand til å tilpasse farten ved nye fartsgrenser og reduserer hastigheten om det kommer svinger, for å bidra til en så komfortabel kjørestil som mulig.

Systemet gir også tips om ladestasjoner underveis.