
Først i USA:
Nå kan Mustang Mach-e bestilles
Mange venter i spenning på Mustang Mach-e, Fords første elbil. Nå åpner Ford bestillingsløsningene i USA, samtidig som det er klart at bilen får bedre ytelse enn først annonsert.
Ford fortsetter gradvis å forberede kundene på den nye elbilens ankomst i butikkene.
Det skjer forhåpentligvis tidlig neste år, etter at produksjonen ble noe forsinket på grunn av koronasituasjonen.
Etter å ha informert om at bilens ladekapasitet er høyere enn det de trodde, og deretter om at bilen får en «intelligent», adaptiv rekkeviddekalkulator, kom nylig nyheten om at salget av bilen har startet i USA.
Det betyr at kundene kan undertegne kjøpskontrakt hos forhandler til endelig avtalt pris.
Forbedret kapasitet
Dermed er også bilens spesifikasjoner nå endelig kjent og de byr på noen (positive) overraskelser for kundene.
Kanskje det mest interessante er tilgjengelig batterikapasitet. Den annonseres nå til 68 kilowatt tilgjengelig energilager for Standard Range-versjonen, og 88 kWt for Mach-e Extended Range.
Sistnevnte har med andre ord noe mer batterikapasitet enn Audi e-tron 55 og Jaguar I-Pace.
Noen nye tall på rekkevidde har vi imidlertid ikke fått.
Bla i bildekarusellen med pilene øverst til høyre og venstre i bildene:
Mer krefter enn antatt
Som nevnt er også ytelsene i økning.
- Bakhjulsdrevne Mach-E RWD Extended Range får 269 hestekrefter og 582 newtonmeter (Opp henholdsvis 8 hk og 11 Nm fra opprinnelig spesifikasjon);
- Firehjulsdrevne Mach-e AWD Standard Range får 294 hestekrefter og 431 newtonmeter (opp 11 hk og 11 Nm);
- Firehjulsdrevne Mach-e AWD Extended Range får 351 hestekrefter og 582 newtonmeter (opp 14 hk og 11 Nm).
Litt senere for Norge
Når kan så norske kunder bestille sin Mustang Mach-e?
- Vi kommer til å sende ut endelige priser og åpne for bestilling og kontraktsignering etter sommeren, sier Mads Thaulow Pedersen, produktsjef hos Ford Norge, til Motor.
- Vi kan dessverre ikke si konkret timing på nåværende tidspunkt. Norske kunder vil få egen direkte beskjed om dette fra Ford Motor Norge, opplyser han.
- Oppdateringene på ytelsene vil også gjelde for europeiske biler.Vi kommer tilbake med oppdaterte ytelser og andre spesifikasjoner når endelig typegodkjenning er klar; vi forventer at det også er klart på sensommeren, sier Pedersen.
Siste fra Motor
Les alle biltestene på Motor:
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
73
Test: Hongqi E-HS9
Luksusen er komplett, men det er ikke bilen
-
75
Test: Kia Niro EV
Her trenger du et godt, gammeldags prisavslag
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
86
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
-
78
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
-
84
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
-
76
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
-
76
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
En typisk Toyota, den blir bare bedre og bedre
-
82
Test: Cupra Born (elbil)
Denne er så bra som ID.3 burde vært i fjor sommer
-
85
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
-
80
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
-
83
Test: Tesla Model Y (elbil)
En Tesla vi vil ha, ikke bare mene noe om
-
80
Test: BYD Tang (elbil)
Denne mangler egentlig bare én ting: Et kjent navn
-
71
Test: Audi Q3 45 TFSI e (ladehybrid)
Her er en ladbar Audi-SUV som folket ikke vil ha
-
83
Test: BMW iX3 (elbil)
To små mangler unna tidenes toppscore
-
74
Test: Opel Mokka-e (elbil)
Her har Opel laget en skikkelig elektrisk mokkabil
-
62
Test: Citroën ë-SpaceTourer (elbil)
Her vil vi sitte lenger enn strømmen rekker
-
72
Test: Fiat 500 (elbil)
Endelig en Fiat selv en nordmann kan elske
-
62
Test: Peugeot e-Traveller (elbil)
Kommer til kort når man skal komme langt
-
85
Test: Hyundai Ioniq 5 (elbil)
Om 100 år er det denne bilhistorikerne snakker om
-
73
Test: Mercedes-Benz EQV 300 (elbil)
Mye bil for mye penger med klassevinner fra Mercedes
-
63
Test: Toyota Proace Verso Electric (elbil)
Dette må snart Toyota klare å gjøre bedre selv
-
74
Test: Maxus Euniq 5 MPV (elbil)
Det er størrelsen det kommer an på
-
81
Test: Audi Q4 e-tron quattro (elbil)
Rådyre tilvalg koster Audi toppscore på Q4
-
71
Test: Mercedes EQA (elbil)
Perfekt for pengesterke par
-
74
Test: Audi RS e-tron GT (elbil)
Så meningsløst rask at det gir en slags mening