SKRIFTEN PÅ VEGGEN: Blå for forbrenningsmotor, oransje for elektrisk. På under to år skifter hele produksjonen ved en av verdens største bilfabrikker. Volkswagen investerer over to norske statsbudsjett i elektriske biler.
Her er takten på Volkswagens elbil-skifte:
Powerpoint’en som varsler slutten for bensin og diesel
Dette bildet viser hvor hurtig VW endrer fra 100 prosent forbrenningsmotor til 100 prosent helelektriske biler ved en av sine største fabrikker. Om drøye to uker presenterer VW en helt ny logo og nytt design. – Som både Bobla og Golf, vil ID.3 starte en ny æra for Volkswagen, varsler selskapet.
DETTE ER SAKEN: Volkswagen trommer ned mot lanseringen av elbilen ID.3 i Frankfurt 10. september.
Fredag varslet selskapet at ID-lanseringen vil handle om langt mer enn Golf-erstatteren. De siste ukene har flere av toppsjefene presentert fliker av det strategiske skiftet som verdens største bilprodusent nå gjennomfører.
Nettstedet Electrek, anerkjent som et av bilindustriens best informerte medier, kaller bildet på produksjonskurvene ved Zwickau-fabrikken for «et av de viktigste diagrammer for elektrifiseringen og for slutten på forbrenningsmotoren».
Bildet viser hvordan VW tar steget fra bare å lage biler med forbrenningsmotor til utelukkende helelektrisk ved dette anlegget på under to år.
Volkswagen er midt i et løp for å investere 300 milliarder euro – tilsvarende mer enn to norske statsbudsjett – i overgangen til elektriske biler.
Og den forestående bilutstillingen i Frankfurt vil markere et av de største taktomslagene i selskapets historie.
– Frankfurt blir en milepæl i den strategiske reorienteringen til Volkswagen. Resultatet av arbeidet vårt blir synlig i form av ID.3 og det nye merkevaredesignet. Vi ser fram til å presentere «Nye Volkswagen» til publikum, sier Ralf Brandsätter, direktør COO Volkswagen.
– Volkswagen har fattet og iverksatt modige beslutninger innenfor nesten alle aktivitetsområder. Den omfattende omprofileringen er en logisk konsekvens av merkets strategiske orientering, sier Jürgen Stackmann, styremedlem med ansvar for salg, markedsføring og ettermarked hos Volkswagen.
– Jeg er veldig stolt over hva vi har oppnådd: «Nye Volkswagen» har en presentasjon som er kraftfull, fresh, positiv og attraktiv, sier Stackmann.
Merkevaredesignet «Nye Volkswagen» skal prege både nye bilene, såvel som kundemøtene og selskapets presentasjoner. «Målet er å skape en helhetlig kundeopplevelse som er moderne og fascinerende, i hele verden, og i alle kanaler», skriver VW i en pressemelding.
– Det nye merkedesignet reflekterer en mobilitet som inngår som en naturlig del av livet til menneskene. Volkswagen har alltid hatt en nøkkelrolle her. I en ny mobilitetsæra, er mottoet «digital først, uten noen filter», sier Klaus Bishoff, sjefsdesigner hos Volkswagen.
I motsetning til normal bransjepraksis, er det nye merkevaredesignet ikke utviklet av eksterne byrå, men av et team blant selskapets egne design- og markedsavdelinger.
VW har brukt de siste ni månedene på dette designarbeidet.
Den nye presentasjonen vil ikke bare bli kraftigere og mer fargerik, men også digitalt orientert, fra merkets logo til bildebruken. Det visuelle merkespråket vil bli veldig forskjellig fra det Volkswagen har presentert til nå, lover selskapet.
– Som et hovedprinsipp blir målet fremover ikke å vise en perfekt reklameverden. Vi vil bli mer menneskelige og livlige i våre presentasjoner, innta kundeperspektivet i større grad, og fortelle autentiske historier, hevder Jochen Sengpiehl, sjef for markedsføring hos Volkswagen – og lover vektlegging av folks liv og mobilitetsopplevelse, fremfor selve bilen.
«Symbolet og varemerket vil bli den nye logoen. Den blir mer moderne, klarere og enklere. Logoen blir redusert til sine mest sentrale element, og presentert med et todimensjonalt design. Det vil tillate mer fleksible bruk, og gjøre den slående gjenkjennelig i digitale medier. Dette gjelder også nye merkesignaler som piktogram, typografi, farger og layouter», heter det.
Flere av VWs store konkurrenter har valgt en mye mer forsiktig tilnærming til elbil-skiftet, i form av stadig flere ladehybrider som i mindre grad er avhengig av ny infrastruktur.
I det globale bildet er elbil-andelen stadig forsvinnende liten, men når Volkswagen legger hele sin tyngde bak overgangen blir spillet brått annerledes.
– Vi tror elektrifiseringen vil skje mye raskere enn folk flest i bilindustrien tenker seg akkurat nå. Med en kraftig vekst i antallet gode elbilmodeller de neste 3-4 årene vil det bli klart for stadig flere kunder at elbilene er den nye normen. Dette skiftet vil bli helt banebrytende, og diagrammer som Volkswagens kommer til å sprette opp på mange bilfabrikker verden over, sier Electrek-redaktøren Fred Lambart.