TO ALEN AV SAMME STYKKE: Golf GTE til venstre og e-Golf til høyre. Bare i Norge har bilen til høyre vært den klart rimeligste. Foto: Volkswagen AG

Ny rapport om elbil-regnestykket:

– Elbil og bensinbil like dyre i 2022

Norsk avgiftsfritak har gitt elbilene unike fordeler her til lands, men ute i den store verden spør man seg ofte: Når er produksjonskostnaden for en elbil den samme som bensin- eller dieselbil? I 2022, i følge en ny rapport.

Publisert Sist oppdatert

Konsulentselskapet Deloitte skriver i en rapport om elbilutviklingen at kostnadene for å lage elbiler vil gå kraftig ned de neste årene, ikke minst på grunn av fallende batterikostnader.

Inntil nå har vesentlig høyere kostnader vært en hovedforklaringene på hvorfor mange bilprodusenter har vært tilbakeholdne med å starte elbilproduksjon i stor skala.

Deloitte mener en såkalt paritet på produksjonskostnadene for elbiler og biler med forbrenningsmotor vil få dramatiske konsekvenser for verdens bilindustri.

Deres beregninger antyder at 10 prosent av alle verdens biler kan være batterielektriske i 2024.

Les også: «Hvor i h…… kan man selge en elbil?»

Vannskille

– De siste to årene har vist at vi er ved et vannskille i holdningene til elbiler. Mange mente 2017 var en milepæl da industrien for første gang produserte en million biler, likefullt solgte man dobbelt så mange elbiler allerede året etter, sier Mike Woodward, bilanalytiker i Deloitte.

– Bilprodusentene har møtt økende etterspørsel etter elbiler med litt ulike strategier, og kampen skjerpes ytterligere med flere kinesiske produsenter og noen aktører som entrer denne bransjen med helt friske øyne, sier han.

Deloitte venter at elbilsalget øker til fire millioner biler i 2020, deretter til 12 millioner i 2025 og 21 millioner solgte i 2030 – samtidig som batteriprisen stadig faller.

Les også: Elbilene gjorde rent bord