HYTTEFAVORITTEN: Skoda Kodiaq har det meste man kan forlange av en bil som ikke er elektrifisert.Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Diesel og bensin er fortsatt manges valg:
10 gode bilkjøp som ikke har ladekabel
Til deg som ikke utstår tanken på rekkeviddeangst, ladekø og løse kabler i bagasjen: Med disse bilene er det bare drivstoffpumpa som gir assosiasjoner til en ladekabel.
Det kryr av flotte biler som ikke går på strøm, det virker bare ikke slik.
Men på utsiden av det norske avgiftsystemet er det mange produsenter som jobber iherdig med å utvikle og forbedre bensin- og dieselteknologien – sterke i troen på fossilbilenes eksistens i uoverskuelig framtid.
Motor har plukket ut 10 biler som vil gi masse glede for dem som ikke kan ha – eller vil ha – elbil.
Og som heller ikke ser fordelen med en ladehybrid med tunge og plasskrevende batterier og en ladekabel slengende rundt i bagasjerommet.
BENSIN-SUKSESS: Mazda CX-30 var den mest solgt blant bensinbilene i 2020, og det er lett å forstå hvorfor.Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Mazda CX-30
Norges mest solgte bensinbil i 2020. Elegant liten crossover med høy kvalitet, sterk bensinmotor, klassens beste støykomfort og mulighet for firehjulsdrift. Pris fra-til: Kr. 344.000-416.000 for modeller med forhjulstrekk. Oppdaterte priser på 4x4 ikke klare ennå. Les Motors test.
Annonse
MEST I FOKUS: Ford Focus Active har fått litt terrengeffekter, men er fortsatt en bil for landeveien. Og i denne utgaven fungerer den best av alle Focus.Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Ford Focus
Ford ivaretar litt klassisk kjøreglede med å ha biler med manuelt gir tilgjengelig. Den litt høyere og mer SUV-pregede stasjonsvognen Active er vår favoritt, da får man også bedre støy- og fjæringskomfort. Pris fra-til: Kr. 360.000-429.000. Les Motors prøvekjøring av Focus Active her.
TRYGT VALG: Toyota RAV4 har kvaliteter som vi nordmenn gjerne vil ha – selv i konkurranse med elektrifiserte biler klarer den seg godt.Foto: TOYOTA
Toyota RAV4
Denne er hakket bedre som ladehybrid, etter Motors oppfatning. Men også uten ladekabel innfrir den svært manges ønske om en stor SUV med masse plass, firehjulsdrift, sterk motor (218 hk med tohjulsdrift/222 hk med firehjulsdrift) og automat. Pris fra-til: Kr. 417.000-568.000. Les Motors test her.
Annonse
RÅSKINN: Denne varianten av T-Roc har 300 hester, men fungerer likevel som en fullverdig liten familiebil.Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
VW T-Roc
Norges nest mest solgte bensinbil i fjor. Fåes også med diesel, og med både tohjulstrekk og firehjulsdrift. Komfortabel og praktisk liten crossover, men kan også fåes i en rå versjon med 300 hester til 580.000. Ellers er prisen fra-til: Kr. 376.000-493.000.
NYKLASSISK: BMW 3-serie er en svært viktig model for BMW som har fått legendestatus. Spesielt på bruktmarkedet er den svært etterspurt.Foto: BMW AG
BMW 3-serie
I manges øyne selve begrepet på kjøreglede, og svært populær på bruktmarkedet. Fåes som bensin og diesel (og også ladehybrid), med både bakhjuls- og firehjulsdrift, men utelukkende med automat. Eller vel, du kan velge en manuell M3 med 480 hester til 1.145.000 kroner. Ellers er prisen fra-til: Kr. 505.00-827.000
Annonse
HELT NY: Skoda Octavia med diesel og firehjulsdrift har hatt en helt spesiell posisjon i Norge. Her er den helt nye modellen i Scout-versjonen, med litt mer bakkeklaring, skliplater og sorte hjulbuer.Foto: SKODA AUTO
Skoda Octavia
Helt ny modell, men fortsatt tilgjengelig med diesel og firehjulsdrift til fornuftig pris. Kombinasjonen gjorde at forgjengeren kunne kjempe en ensom, men vellykket kamp på dieselbilens vegne på registreringsstatistikkene. Pris fra-til: Kr. 304.000-529.000.
FAVORITTEN: Volvo V90 med litt terrengeffekter og bedre bakkeklaring, har tilnavnet Cross Country. Kanskje den beste bilen Volvo har laget.Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Volvo V90
Er Cross Country-utgaven av V90 tidenes beste Volvo? Den har et nydelig design, ypperlig komfort, nok plass, firehjulsdrift og en råsterk dieselmotor på 235 hester. Vanlige V90 er noe rimeligere, men har også litt dårligere bakkeklaring og støykomfort. Pris fra-til: Kr. 621.000-762.000 (CC kr. 720.000-768.000)
Annonse
FOLKEKJÆR: Passaten har fulgt oss i generasjoner, men de siste årene er det ladehybriden som har fått mest oppmerksomhet. Som diesel er den mer praktisk.Foto: VOLKSWAGEN
VW Passat
En klassiker blant stasjonsvognene – som de siste årene har fått mest oppmerksomhet som ladehybrid. Men det er diesel som kler stasjonsvogna best, ikke minst fordi hele bagasjerommet på 639 liter holdes intakt. Alltrack har bedre bakkeklaring og litt tøffere stil. Pris fra-til: Kr. 444.000-706.000
Skoda Kodiaq
SUV med sterk diesel og automat, firehjulsdrift, enorm bagasjeplass, fem eller sju seter, 2,5 tonn hengervekt og høy komfort. I særklasse mest for pengene for alle som ikke tenker prestisje. Det vil ta lang tid før en elbil kan matche denne. Pris fra-til: Kr. 459.000-643.000
Annonse
OPPGRADERT: Liten og rimelig og med litt gammeldags teknologi – men med firehjulsdrift. Suzuki Swift har absolutt et publikum.Foto: SUZUKI
Suzuki Swift
Firehjulsdrift, manuelt gir og 90 bensinhester. Denne bilen er like gammeldags på det norske markedet som den er befriende ukomplisert og ærlig. På litt dårlige veier utenfor bomringen kan denne være perfekt for mange. Norges fjerde mest solgte bensinbil i 2020. Pris fra-til: Kr. 240.000-270.000