GRENSEHANDEL: Nissan Leaf har vært den mest importerte elbilen fra Sverige til Norge. Både norske og svenske forhandlere utnytter et regelverk mange i Sverige nå reagerer på. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

«Bedrøvelig» sier svenskene om eget system:

Soper inn elbil-bonus – og selger til Norge

Svenske bilforhandlere kan innkassere en elbilbonus på 60.000 kroner før de selger bilen til Norge etter noen få måneder. – Et bedrøvelig system og trist for miljøet i Sverige, sier sjefen for de svenske bilforhandlerne.

Publisert Sist oppdatert

Sverige har et system der kjøpere av elbiler premieres med en miljøbonus på 60.000 kroner. Men summen tilfaller ikke kjøperen før etter et halvt år.

For de svenske forhandlerne gjelder det å ha elbilene ute i en kort leasingperiode – som da innebærer at forhandleren, ikke brukeren, eier bilen – for så å innkassere miljøbonusen etter et halvt år.

Deretter blir de nesten nye bilene solgt med fortjeneste til et elbilsultent Norge.

Regelverket – eller mangelen på regelverk, vil noen si – utnyttes på begge sider av grensen.

Les også: Her er de beste elbilene akkurat nå

«Bedrøvelig system»

Tommy Letzén er sjef i Motorbranschens Riksförbund, en interesseorganisasjon for bilforhandlere og bilverksteder i Sverige.

I et intervju med Sveriges Radio sier han at dette er helt bevisst strategi fra norske forhandleres side:

– De går inn og sier at de gjerne kjøper bilen når miljøbonusen er utbetalt. Da er det snakk om biler som er mellom seks måneder og ett år gamle, sier han.

Disse bilene forsvinner da fra svenske veier.

Det bekymrer Letzén.

Les også: Er førerkort en menneskerett?

Fullt lovlig

– Fra et svensk perspektiv er det for det første bedrøvelig at vi ikke har et system som gjør at incitamentene følger bilen. For det andre, er det selvsagt negativt for miljøet at bilene ikke forblir i Sverige. Det er også et problem for alle mekanikere som har fått opplæring på biler de knapt nok får skru på, sier Letzén, som presiserer at handelen med Norge er fullt lovlig.

– Det vi kan gjøre er å peke konsekvensene overfor våre myndigheter. En del forhandlere har også begynt å innse at dette er kortsiktig inntjening. Etterspørselen etter el- og hybridbiler er faktisk større enn tilgangen på biler her i Sverige, sier han.