Mann foran biler
SPENT: PR og markedsdirektør i Renault, Roger Andersen, forventer å se mange nye Zoe på norske veier framover. Foto: Øivind A. Monn-Iversen
Ny Renault Zoe lansert:

Elbilnasjonen Norge viktigere enn hjemlandet

Samtlige Renault Zoe som produseres det to første månedene, går rett til elbilnasjonen Norge. Franskmennene må vente.

Del denne artikkelen

DETTE ER SAKEN: Renault Zoe har nærmest alene holdt Renault inne blant de 20 mest solgte bilmerkene i Norge. En kraftig oppfrisket Zoe er den første av mange spennende el-nyheter fra Renault.

– Vi har vært veldig aktive for at Norge skal bli prioritert. Og vi er i en posisjon der vi blir hørt, sier Roger Andersen, PR og markedsdirektør hos Renault i Norge.

Tips fra NAF
God elbil-økonomi
Kjøpe brukt elbil

Markedet for brukte elbiler vokser raskt. Les våre tips for et trygt bruktbilkjøp.

De siste dagene har Renault fløyet flere av sine toppledere over til Sardinia for å ta imot journalister fra Norden til den første prøvekjøringen av den nye Renault Zoe.

Det norske markedet er i særklasse det viktigste.

– Det er ikke tilfeldig at Renault sender noen av sine viktigste folk. Norge skal være et «Renault-land», sier Andersen.

Les også: Dette er bilen som vinner Motors ladetest

Blå bil fra siden MYE NYTT: Det er ikke så lett å se endringene på nye Renault Zoe, men både interiøret, rekkevidden og sikkerhetssystemene er blitt vesentlig bedre.

40 mils rekkevidde

Nye Zoe har fått et større batteri på 52 kWt og realistisk rekkevidde på tett opptil 40 mil. I tillegg får den masse nytt sikkerhetsutstyr, et forbedret infotainmentsystem og – ikke minst – fullverdige ladeegenskaper på det norske markedet.

Utseendemessig er det ikke så enkelt å se endringene, selve skallet er det samme.

Men grill og lykter er kraftig modernisert, og gir et tyngre og mer eksklusivt inntrykk.

Innvendig er instrumentpanelet nytt og materialkvaliteten høyere. Fintrimming av understell skal gi bedre kjøreegenskaper og høyere komfort.

Les også: Her er alle Motors elbiltester

I strupen på Leaf og e-Golf

Startprisen på Zoe er 249.000, mens den antatt mest solgte utstyrsversjonen «Intense» vil koste 289.000 kroner.

Andersen ser for seg Nissan Leaf og utgående e-Golf som relevante konkurrenter. Begge er litt større, men vesentlig dyrere – og ikke like langtrekkende.

De kommende elektrifiserte utgavene av Peugeot 208 og Opel Corsa er mer jevnbyrdige på størrelse og pris, men har fort nærmere 10 mil dårligere rekkevidde.

– En svært viktig faktor for oss er at vi kan levere Zoe nærmest på dagen. Det er det mange andre som ikke kan i disse tider. Rekkevidde og leveringsdyktighet til en god pris gjør at vi har store forventninger, sier Andersen.

Les også: Sparker i gang nytt elbil-løft for Opel

Utsolgt

Så langt i år er det solgt 2000 utgaver av utgående Zoe. Nå er det ikke flere igjen. Renault håper på ytterligere 1000-1500 registreringer av den nye modellen innen årsskiftet.

I løpet av 2020 følger ytterligere tre elektrifiserte Renault-modeller som bør være interessante for nordmenn: 

Den lille SUV-aktige Captur og kompaktmodellen Megane som ladbare hybrider, samt nye Clio som såkalt mildhybrid.

– Spesielt Captur PHEV blir interessant. Det er første bil i denne klassen med denne teknologien, sier Andersen.

Motor publisererer en mer omfattende prøvekjøring av Renault Zoe mandag.

Tips fra NAF
Er det egentlig så lurt å kjøpe bil nå?