Bil skrått nedenfra
MII FOR FRII: Om ikke akkurat gratis, så er under 2000 kroner i måneden en rimelig måte å kjøre lille elektriske Seat Mii på.
Seat tilbyr elbilabonnement uten binding:

– Dette er like billig som det framstår

Seat ønsker å teste ut interessen for bilabonnement – og Norge blir testpilot. Nå lanseres helelektriske Seat Mii til 1990 kroner i måneden, med én måneds oppsigelse.

Del denne artikkelen

DETTE ER SAKEN: Seats nye bilabonnementstjeneste er 5-6000 kroner rimeligere enn andre, hevder Seat.

Tjenesten som har fått navnet «Frii», har i korte trekk disse betingelsene: Månedspris på 1990 kroner for elektriske Mii. 

Ingen binding.

Og du kan si opp avtalen allerede etter en måned, med én måneds oppsigelsestid.

– Reaksjonen vi har møtt i våre enkle pre-tester i markedet, er at her må det være mye med liten skrift. Men det er det altså ikke, utover vanlige standardvilkår. Frii er så billig som det først fremstår, sier Ole Kristian Ågotnes, direktør for Seat i Norge i Harald A. Møller AS.

Les også: Skoda, Seat og VW til kamp i barnehagen

Førstemann til mølla

Bilene blir tilgjengelige etter førstemann til mølla-prinsippet, men Seat i Norge har fått tildelt et solid antall biler til tjenesten.

Ågotnes mener pris er helt avgjørende når man tilbyr produkter til en målgruppe som ikke ønsker å bindes opp av tradisjonelle kjøps- eller leasingavtaler

– Vår tjeneste er en fullblodsvariant som tilbyr splitter nye elbiler til en vesentlig lavere pris enn andre som forsøker å treffe den samme målgruppen. Vi ser at produktet appellerer til unge, urbane og spontane målgrupper. De ønsker tilgang til elbiler, de ønsker fleksibilitet, men våre undersøkelser viser at målgruppen ikke ønsker å bruke 7-8000 kroner i måneden på bil. Kroner 1990 derimot, tror vi blir mer interessant, sier Ågotnes.

Les også: Seat vinner intern priskrig

Konsernstøtte 

Han har konsernet i Barcelona i ryggen i et prosjekt som både utfordrer og utforsker mulighetene i det norske bilmarkedet. 

Det norske markedet er elektrifisert og digitalisert, noe som var tungtveiende da Norge ble plukket ut som testmarked for konsepter som siden kan rulles ut i andre land.

Seat i Norge åpnet nylig for salg av Mii electric, og abonnement kan bestilles umiddelbart.

Tips fra NAF
Er det egentlig så lurt å kjøpe bil nå?