To biler med by bak
ALVOR: Din neste Toyota kan være batteridrevet på ordentlig.
Bedre sent enn aldri:

Nå kommer Toyota med «ekte» elbil

Alle visste at det skulle komme, men nå er det offisielt: Toyota presenterer sin første batterielektriske bil i Shanghai denne uka.

Del denne artikkelen

Rett skal være rett: Toyota laget sin aller første batterielektriske bil på slutten av 1990-tallet, og har i to omganger produserte elektriske RAV4-modeller for det lokale markedet i California – og i beskjedent volum. En Motor-leser forteller at han riktignok har sett begge de to modellene med norske skilter, men Toyota la aldri virkelig trykk i denne produksjonen. Du kan lese mer om bilen her.

Nå forbereder japanerne en utrulling av biler med denne drivlinjen i større skala.

Ikke overraskende er det en mellom-modell som kan vekke begeistring i alle tenkelige kundegrupper som er først ut:

Toyota viser en batteri-elektrisk C-HR på Shanghai-utstillingen. Bilen skal etter sigende komme i salg i 2020.

Selskapet har foreløpig ikke gitt ytterligere detaljer.

Men samtidig lover Toyota at det kommer mer:

Konseptbilen RHOMBUS er «skreddersydd sjåfører født etter 1990», i følge Toyota. Hva det betyr når det kommer til det praktiske, gjenstår å se. Men den vises denne uka.

På samme tid som selskapet annonserte C-HR-lanseringen, bekreftet de omfattende tester med hydrogenmodellen Mirai i Kina, og varslet at de vurderer lansering av flere hydrogen-modeller i det kinesiske markedet.

Toyota har annonsert at de skal komme med mer enn 10 batterielektriske biler før 2025, og har et salgsmål på 5,5 millioner elektrifiserte biler årlig fra 2030. 

Tips fra NAF
Er det egentlig så lurt å kjøpe bil nå?