Christina Bu i Elbilforeningen
ELBIL-SJEF: – Noen går ut, andre kommer inn, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening, om at Kia nå går ut av avtalen om å sponse medlemsskap i foreningen for nybilkjøpere. Foto: Aksel Jermstad
Slutt på gratis medlemskap med ny elbil:

Går ut av elbilavtale

Volkswagen og Kia forlater ordningen hvor de sponser nye elbilkjøpere med mulighet til ett års gratis medlemskap i Norsk elbilforening.

Del denne artikkelen

De andre elbilimportørene med store salgsvolum – Nissan, BMW og Tesla – velger foreløpig å fortsette.

– Vi har hatt en ordning hvor nye elbilkjøpere får tilbud om ett års medlemskap hos oss, betalt av bilimportøren. Det har vært og er fortsatt en viktig starthjelp for mange nye elbileiere, men vi ser at stadig flere melder seg inn på egenhånd, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening, til Motor.

For Elbilforeningen har avtalen vært en viktig rekrutteringskanal. Og kanskje også en ikke betydelig finansieringskilde, selv om Bu sier at foreningens kostnader ved disse medlemskapene er høyere enn de får betalt av bilimportørene.

Et normalmedlemskap i Elbilforeningen koster 460 kroner i året, men verken Bu eller importørene vil opplyse om rabattene. I følge Bilnytt.no betaler bilimportørene omlag 250 kroner til Elbilforeningen for hver nye elbil som selges.

Les også: Så lang er ventelista på de ulike elbilmodellene

Kopieres ute

– Noen går ut, andre kommer inn. Vi ønsker en tett og god dialog med alle involverte, og har hatt det til nå. Jeg mener det har vært en del av forklaringen på suksessen i Norge, og ser at andre land nå tar etter samme modell, sier Christina Bu.

– Hvordan tenker du om foreningens relasjon til bilbransjen?

– Vi er ikke som NAF. Vi jobber for elektrifisering av veitransporten, og har lagt vekt på å ha en god dialog med bransjen. Men slik NAF har avtaler med Circle K, har vi hatt avtaler som denne med betalt medlemskap det første året. Det er medlemmene våre vi representerer, og denne avtalen dreier seg om å gi god starthjelp til nye elbileiere, sier Bu.

Les også: Sterkeste augusttall noensinne for nybilsalget

Andre utfordringer

Både Kia og Volkswagen er tydelig på at det ikke er misnøye med Elbilforeningen som gjør at de trekker seg fra ordningen.

– Vi har hatt et godt samarbeid med Elbilforeningen i mange år, og det skal vi fortsette med, om enn på noe endrede avtalevilkår. I oppstarten var avtalen ment som en «fødselshjelp» da det var få elbiler på veiene, foreningen var ny og elbil forholdsvis ukjent. I dag er elbilandelen i Norge på over 26 prosent og det politiske 2025-målet er satt. Veksten i elbilsalget kommer til å fortsette mens utfordringen framover først og fremst består i å få flere elbilmodeller på markedet, sier Mette S. Sauge, informasjonsansvarlig i Kia Norge, til Motor.

Anita Svanes, kommunikasjonssjef for Volkswagen hos VW-importør Harald A. Møller, sier det slik til Motor:

– Vi er i dialog med Elbilforeningen nå for å se hvordan vi kan ta samarbeidet vårt videre inn i fremtiden. I likhet med Kia har Harald A. Møller AS meldt fra om at vi ikke viderefører tilbudet om velkomstpakke fra Elbilforeningen.

I følge Bilnytt.no vil også Mercedes, Renault, Hyundai, Smart og Mitsubishi gå ut av avtalen, mens Opel forlengst er ute og Audi ikke vil komme inn med sin e-tron.

Les også: Elbil? Nei, takk!

En annen konklusjon

Også Nissan har vurdert avtalen, men landet på en annen konklusjon enn VW og Kia.

– Elbilforeningen gjør så mye for våre kunder at vi mener det beste er å fortsette avtalen. Det er det første året nybilkjøperne særlig trenger foreningen, og vi føler at avtalen er vel verdt det den gir oss og våre kunder, sier Marina Maneas Bakken, kommunikasjonsdirektør i Nissan Nordic Europe.

Heller ikke BMW eller Tesla går ut av avtalen nå, men selskapene er relativt tilbakeholdne med opplysninger om hvordan de ser samarbeidet videre.

Les også: Elbileiere får bompengesjokk i Oslo