Kvinne i bil
ETTERLENGTET: Med e-Niro kan Kia Norge-sjef Irene Solstad tilby en fullspekket elektrisk SUV til under 400.000 kroner. Men du må ha tid til å vente på levering. Minst to år…
Første Kia e-Niro kommer uten hengerfeste:

Lang kø for lang rekkevidde

Akkurat når premiumprodusentene Audi, Mercedes og Jaguar har rullet fram sine første, store elbiler kommer Kia med e-Niro, en elektrisk SUV, til halve prisen. Rekkevidden er lang. Men køen av interessenter føles enda lengre.

Del denne artikkelen

Hele 6250 personer stod på reservasjonslisten allerede før Kia-importør Bertel O. Steen løftet tommelen vekk fra prislappen mandag:

e-Niro skal koste 377.400 kroner, vel 25.000 mer enn en fullspekket utgave av konsernsøster Hyundai Kona.

Hadde Bertel O. Steen fått alle bilene de ønsket, vil Kia utfordret VW og Toyota som Norges største bilmerke i 2019.

Men slik kommer det ikke til å gå.

Les også: – Betale mer for en elbil? Glem det!

Bil forfra på landevei langs sjøGÅR LANGT: e-Niro kommer med 485 km rekkevidde og 54 minutters ladetid til 80 prosent.

Stor nok

– Vi får 100 biler før jul, 100 til i januar, og jeg antar at vi får inn omlag 2000 e-Niro i løpet av 2019, sier Kia Norge-sjef Irene Solstad.

Hun får nok biler til at Kia trolig inntar posisjonen som et av Norges 10 mest solgte bilmerker.

Solstad mener hun kan tilby bilmodellen norske bilkjøpere ønsker seg mer enn noen annen:

485 km elektrisk rekkevidde, 451 liters bagasjerom, 54 minutters ladetid (fra 0 til 80 prosent på 100 kW), fem nivåer for ulik regenerativ bremsing, alt av Kias kjørestøttesystemer, og plass nok til å få stuet inn tre voksne mannfolk i baksetet.

– Det er en stor SUV, sier Solstad, før hun presiserer:

– Stor nok, i hvert fall.

PS: Bilen har ikke firehjulstrekk.

Les også: En stilig Kia for smale budsjetter

Tips fra NAF
Elbil og lading

Grønn plan

Kia har en plan om å lansere 16 elektrifiserte modeller innen 2025, med e-Niro som den første. Totalt skal de ha fem hybrider, fem ladehybrider og fem batterielektriske modeller – i tillegg til at det lanseres en hydrogenbil i 2020.

– Hva vet du om hva slags modeller som kommer?

– Absolutt ingen ting, svarer Irene Solstad.

Og dét svaret om langtidsvarselet kommer på toppen av at den nærmeste framtida er uklar nok. Norge er ett av fire prioriterte land i Europa som får e-Niro til levering allerede i 2018, uten at det konkretiseres i en detaljert leveringsbekreftelse.

– Vi skulle ønske at kommunikasjonen fra fabrikken var litt bedre, sier hun.

Les også: Kia topper i garantikåring

Kanskje hengerfeste

Apropos usikkerhet:

Kia har ikke tatt endelig beslutning om e-Niro kommer med hengerfeste, selv om testene Kia Norge har foretatt viser at det er mulig å få på plass. Kia vil ha en siste test under skikkelige vinterforhold i Østerrike før beslutningen kommer, trolig i mars.

Det betyr at den første bolken med e-Niro kommer uten hengerfeste.

Den kommer heller ikke med en app-løsning som mange har ventet seg. Appen krever en ny navigasjonsenhet i bilen, og den eksisterende kan ikke oppgraderes. De som står først i e-Niro-køen må derfor klare seg uten denne finessen, dersom de vil ha bilen med en gang.

Les også: Så lange er ventelistene på alle elbil-modellene

Tips fra NAF
Hva mener ekspertene om elbil-utviklingen?
Hør NAFs podcast om elbil

Hvilken elbil passer for meg? Hvilke elbiler kommer på markedet, og vil alle biler bli selvkjørende? Anette og Harald samler gjester i studio og stiller ekspertene spørsmålene du lurer på!