Grå bil på utstilling
KOMMER SNART: BMW tror kanskje ikke at elbilene vil dominere med det første, men lanserer likevel iX3 i 2019 eller 2020.
Styretopp i BMW demper utslippsoptimistene:

Bare 15 prosent helelektrisk i 2030

I BMWs hovedkontor i München forventer man å leve lenge med eksosen fra verdens bilpark. Bare 15 prosent av BMWs modeller vil være helelektriske om 12 år.

Del denne artikkelen

Det er en av styretoppene i BMW, Klaus Frölich, som sier dette til australske GoAuto. På spørsmål om hvordan han ser for seg produksjonen av BMW-modeller i 2030, sier han dette:

– Et meget optimistisk scenario tilsier at 30 prosent av våre biler vil være elektriske eller ladbare hybrider, mens resten vil ha forbrenningsmotor. Halvparten av de 30 prosentene vil være ladbare hybrider. Det betyr at 85 prosent av bilene i vår portefølje vil ha en forbrenningsmotor i 2030.

Les også: «Hvor i h…… kan man selge en elbil?»

Tips fra NAF
God elbil-økonomi
Kjøpe brukt elbil

Markedet for brukte elbiler vokser raskt. Les våre tips for et trygt bruktbilkjøp.

Ser ikke lønnsomhet

Frölich ser ikke den økonomiske lønnsomheten i elbilene, og deler dermed signalene som også har kommet fra store produsenter som VW og Mercedes om at utviklingen trolig vil gå saktere enn man spådde for kort tid siden.

Han kaller diskusjonen om elektrifiseringen av bilparken litt irrasjonell.

– Vi har en spiral i Europa, der alle politikere rakker ned på diesel. Men fra et CO2- og et kundeperspektiv er en moderne diesel en veldig god løsning, spesielt for tunge biler som krever sterke motorer, sier Frölich – og fastslår følgende:

– Verden – Russland, Australia, en stor del av verden – vil etterspørre forbrenningsmotorer i lang tid.

To menn bak et skrivebordFORTSATT FOSSILE: Trolig vil 85 prosent av bilene ha en forbrenningsmotor også i 2030, sier BMWs styretopp Klaus Fröhlich, her sammen med grunnleggeren av kinesiske Great Wall Motor, Wei Jianjun.

Men Frölich påpeker også at BMW er godt rustet for å takle de framtidige utslippskravene, selv om utviklingen går mer i retning av å elektrifisere eksisterende modeller, enn å konstruere helt nye.

Les også: Så lange er ventelistene på alle elbil-modellene