Interiør Byton M-Byte
KLAR FOR NOE NYTT? Dashbordet på kinesiske Byton M-Byte er ikke helt slik vi er vant til…

Her er Kinas første Tesla-utfordrer

Med infotainment-skjerm fra dør til dør, og egen touchscreen i rattet, kommer kinesiske Byton nå på det globale elbilmarkedet. Innen fire år skal produksjonsvolumet opp i 300.000 biler og startprisen under 350.000 kroner.

Del denne artikkelen

Det første året vil tallet trolig ligge i nærheten av 100 000 biler, ifølge Byton.

Bilen, som dukket opp som en overraskelse under en messe i USA for bare et halvt år siden, kommer med to batteripakker.

Standardpakken vil være et batteri på 71 kWh og med en oppgitt rekkevidde på 400 kilometer.

Den største pakken vil være 95 kWh med en oppgitt rekkevidde på 520 kilometer.

Den enkleste modellen kommer med bakhjulstrekk, men man kan også velge firehjulstrekk.

Bilen skal altså produseres i Kina, og de første eksemplarene vil være tilgjengelige på det kinesiske markedet i 2019.

Byton bil med mann ved siden avFRA KINA TIL NORGE: Administrerende direktør Carsten Breitfeld er i Norge for å presentere den luksuriøse kinesiske elbilen Byton.

En hvit bil med fjorden i bakgrunnen. LUKSURIØS KINESER: Med elbilen Byton M-Byte sikter Byton seg inn på det kinesiske, amerikanske og europeiske markedet.

Deretter lanseres Byton i USA i første halvdel av 2020 og i Europa i siste halvdel.

- Vil Norge være prioritert når bilen kommer til Europa?

- Det kan vi ikke si noe om, men med tanke på at Norge er langt fremme når det kommer til salg av elbiler og er tidlig ute med å adoptere ny teknologi, skal du ikke se bort fra at Norge vil være et prioritert marked, sier en representant for Bytons markedsavdeling.

Oppmøtet sier kanskje sitt.

På presentasjonen i Norge var blant andre administrerende direktør Carsten Breitfeld, sjefdesigner Benoît Jacob og markedsdirektør Henrik Wenders tilstede.

Norge er i tillegg ett av fire utvalgte land hvor bilen presenteres spesielt.

Elektrisk framtid

– Det er ingen tvil om at fremtiden er elektrisk, også globalt, understreker Carsten Breitfeld.

– Det er bare å se på endringene som skjer i Tyskland. Spørsmålet er hvor fort utviklingen vil gå, men når den starter i Kina, vil den eksplodere. Myndigheten ønsker utviklingen. Det er bare å se på forurensningsproblemene i landet. Og det myndighetene vil skal skje, det skjer.

Men for å nå de store markedene, er han opptatt av at prisen må ned, og da må volumet opp. I tillegg må man produsere biler som er attraktive for folk.

Det holder ikke bare at det er en elbil. Men den store utfordringen ligger likevel i ladekapasiteten, mener han.

Ladeutfordring

– Det er kanskje ikke det største problemet i Norge, Tyskland og California. Der har mange mulighet til å lade hjemme. Men i Kina, hvor folk bor tett og høyt, må man finne en løsning for å lade offentlig.

Foreløpig har de anslått prisen for modellen med den minste batteripakken til 45 000 dollar, eller cirka 35 000 euro.   

Med den prisen ønsker Byton å nå en stadig voksende kinesisk middelklasse.

- Hva prisen vil ligge på i det europeiske markedet kan vi ikke si noe om ennå, sier Carsten Breitfeld.

Bil eller smart enhet?

Administrerende Carsten Breitfeldt kaller Byton en smart enhet og ikke en bil. Men utenfra ser Byton fortsatt ut som en bil med ratt og fire hjul. Og sånn vil en bil fortsatt se ut i lang tid fremover, tror sjefdesigneren Benoît Jacob.

En mann sitter inni en bil. FRA BMW TIL BYTON: Sjefdesigner i Byton, Benoit Jacob, er tidligere sjefdesigner i BMW.

- Også i fremtiden skal bilen transportere folk, og da trenger man seter og en kupé. I lang tid fremover vil den trolig også ha ratt og pedaler, på tross av at den er delvis selvkjørende.

Når Byton nå skal masseproduseres i Kina fra og med 2019, er det derfor ikke utseendet som har vært viktigst.

- I stedet for å legge ressursene i fancy dører og en ny form for ratt, har vi fokusert på innovasjon som er nyttig for brukeren, sier Jacob.

Les også: Elbilstrøm dyrere enn diesel

Kaptein i egen bil

Og for å ta dørene først: De åpnes på klem med et trykk på en liten knapp. Men døren må likevel åpnes manuelt for å sette seg inn.

Inni bilen slås du av romsligheten. Mye av det som vanligvis tar mye plass i en bil, som midtkonsoll og et ruvende dashbord er fjernet.

I stedet er det to gode seter foran. I denne prototypen er det bare to seter bak, såkalte kapteinseter, men bilen kan også utstyres med en vanlig treseter.

Luftig følelse

Panoramataket som strekker seg langt bakover gir luft og lys og følelsen av plass.

I midten av rattet er det en touch skjerm som gir tilgang til alle funksjoner.

Likevel er det den 42 tommer store skjermen som går fra sidevindu til sidevindu langs hele dashbordet som vekker mest oppmerksomhet.

Skjerm under frontruten og skjerm i midten av rattet. METER PÅ METER: En 42 tommers skjerm går langs frontruten, uten å skygge for sikten.

Og det er dette Carsten Breitfeld mener med at Byton ikke er en bil, men en smart enhet.

– Omtrent som telefonen din eller en smartklokke, forklarer han. 

Måler vekt og helsetilstand

– Byton har et flott design, men det beste med bilen, det som gjør at den utmerker seg fra andre luksuriøse biler, er brukeropplevelsen, understreker Breitfeld.

– Den store skjermen tilbyr underholdning, kommunikasjon og muligheten for å jobbe i bilen. Skjermen måler blodtrykket, oksygenopptaket og vekten din. Akkurat det siste kan du velge å slå av, ler han.

– Men det betyr at alt det du kan gjøre med telefonen din, det kan du gjøre i bilen – bare bedre - med større skjerm, raskere og høyere kapasitet. 

Lounge-følelse i bilen

Skjermen er ment for alle i bilen, ikke bare for sjåføren. Og selv om den er stor, er dashbordet senket, slik at skjermen ikke skal skygge for utsynet.

Skjermen aktiveres med bevegelse i tillegg til touch og stemmegjenkjenning, og den er tredelt.

Les også: Snøhetta skal tegne Fords nye hovedkvarter

Foran føreren står teknisk informasjon om fart og rekkevidde. De to andre panelene kan man styre og flytte om på for å spille musikk og spill, ha en videokonferanse eller svare på mail.

Med en knapp styrer man setene slik at de to setene foran roteres mot hverandre for å skape en lounge-følelse og åpne for kontakt med dem som sitter i baksetet.

Bilen er til en viss grad selvkjørende, og med tanke på at bilen etterhvert vil bli enda mer autonom, er produsenten opptatt av komfort og samhandling. 

Mer enn en transportetappe

– Det er på design og interiør vi ønsker å skille oss ut, sier en talsmann for Byton som viser oss bilen.

– Vi har ikke noe ønske om å overgå andre bilprodusenter når det kommer til hestekrefter og akselerasjon. Målet vårt er å gjøre den tiden du tilbringer i bilen komfortabel og hyggelig. Det er der vi virkelig kan gjøre en forskjell.

Han viser til de timene du tilbringer i bilen til daglig. Den tiden er vanligvis ikke noe annet enn en transportetappe.

Gir tiden tilbake

-Den tiden vil vi gi deg tilbake. I bilen skal du kunne oppdatere deg på nyhetene, du kan jobbe, eller tilbringe tiden med familien.

Alle brukere av bilen – også om bilen inngår i en bildelingsordning, har sin egen seteinnstilling og innhold på skjermen. Det sørger en app eller ansiktsgjenkjenning ved hjelp av to kameraer foran på dashbordet for.

- Så selv om du ikke nødvendigvis eier bilen, men bare bruker den, skal det føles som om det er din Byton, understreker Carsten Breitfeld.

Samfunnet vil drive utviklingen

Til å begynne med vil Byton være på automasjon eller selvkjøring, nivå 3, som innebærer at den vil kunne kjøre selv, men at føreren til enhver tid må kunne ta over kontrollen. Byton planlegger tester med nivå 4 i 2020. 

Ratt med skjerm i midten. SKJERM I RATTET: Rattet er som du kjenner det fra alle andre biler, men skjermen i midten er ny.

– Er vi klare for selvkjørende biler?

- Folk er nysgjerrige, og erfaringen med internett og digitale løsninger gjør at folk har tillit til ny teknologi, mener Henrik Wenders, markedsdirektør i Byton.

– Derfor vil det ikke være bilbransjen som driver utviklingen fremover, men samfunnet.

Se også: Videoen fra Motors test av Tesla Model 3