PLANKEKJØRING: Stortingets tredje visepresident Magne Rommetveit (Ap) klubber enighet blant landets folkevalgte om å følge EUs utslippsmål, etter fire minutters (fravær av) debatt.

Nå skal Norges bilsalg telle med i EU-regnskapet:

Her gjør Stortingets årets viktigste elbilvedtak

Etter fire minutters parlamentariske gymnastikkøvelser i Stortinget slo møteleder Magne Rommetveit (Ap) torsdag klubben i bordet for det viktigste vedtaket for norsk elbilpolitikk i 2018: Elbilsalget i Norge teller nå med i CO2-regnestykkene til Europas bilprodusenter.

Publisert Sist oppdatert

Spørsmålet om «Endringer i vegtrafikkloven (krav til CO2-utslipp) og samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 109/2017 om innlemmelse i EØS-avtalen av forordning (EF) nr. 443/2009 og EØS-komiteens beslutning nr. 111/2017 om innlemmelse i EØS-avtalen av forordning (EU) nr. 510/2011, med tilknyttede rettsakter» kan høres komplekst ut, men innebærer i all enkelhet at Norge skal følge samme utslippsregler som EU.

Det er det altså ingen uenighet om på Stortinget.

Dermed vil salget også i Norge telle med i regnestykkene for Europas bilprodusenter.

Uten torsdagens vedtak ville norske bilimportører kunne se langt etter elbiler til kundene som allerede står på ventelister til biler med over to års leveringstid.

Les også: «Vi må slutte å demonisere all dieselteknologi»

Avgjørende

– Jeg håper vedtaket er et insitament som gir et større utbud av biler, sier Helge Orten (H), leder av Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

Der får han støtte fra den norske bilbransjen:

– Våre importører mener dette vedtaket er helt avgjørende for tilgangen på biler, selv om de er forsiktig med å gi løfter om hvilke volum vi faktisk får, sier Inger Elisabeth Sagedal, leder for politikk og samfunn hos Bertel O. Steen, landets nest største bilimportør.

– Vedtaket har mye å si for hvordan produsentene ser på Norge som marked. Nå er vi et marked som teller med, vi har en posisjon. Vi håper og tror at det vil være positivt for norske elbilkunder, sier Sagedal.

Les også: Her er elbilen konkurrentene må slå

Ordentlige biler

– Norge er ingen stor aktør, men jeg tror vi har bidratt til å øke den samlede etterspørselen av elbiler. Vi ser nå at stadig flere produsenter lager ordentlige elbiler – ikke bare dytter batteri inn i modeller de har i produksjon fra før, sier Helge Orten til Motor.

Men han er tydelig på at det er store utfordringer som venter på veien videre.

– Å få produksjonskostnadene ned er helt avgjørende for å få volumene opp. Å kjøpe datamaskin på hjul med to års ventetid er ikke så veldig attraktivt i utgangspunktet, så tilgangen på biler er svært viktig. Det håper jeg dette vedtaket kan bidra til, sier Orten.

Les også: Dette er elbilplanene til alle bilmerkene