En hvit og grønn elbil står til lading.
POPULÆRE BRUKTBILER: Salget av brukte elbiler går unna, melder bilforhandlerne. Det tar kortere tid å selge en elbil enn en fossilbil. Foto: Shutterstock
Brukt elbil?

Still deg i kø hvis du ønsker brukt elbil

På jakt etter brukt elbil? Nå kan du finne en rimelig og driftssikker bil, hvis du ikke har veldig lange daglige kjøreturer. Men for en relativt ny brukt elbil må du nok stille deg i kø.

Del denne artikkelen

Det skjer mye i det elektriske bruktbilsalget om dagen, og det fort, så det kan være vanskelig å orientere seg for forbrukerne.

I store byer som Oslo og Bergen, hvor det er innført rushtidsavgifter i bomringene, er elbil blitt attraktivt for mange.

Budsjettforliket mellom regjeringen og samarbeidspartiene endte med skroting av den såkalte Tesla-avgiften, som ville vært en avgift på biler over to tonn. Det vil ikke gjøre det mindre populært å kjøpe elbil.

– Etterspørselen etter brukte elbiler har økt denne høsten. Våre forhandlere, særlig på Østlandet, etterspør flere brukte LEAF og har flere kunder som ønsker å kjøpe brukt LEAF, forteller Marina M. Bakkum, kommunikasjonsdirektør i Nissan.

Rød Tesla på vinterføre.BATTERIET HOLDER: Selv etter 150.000 km har Tesla Model S 90 til 95 prosent kapasitet igjen på batteriet, viser en studie.

Les også: Tesla Model S – god batterikapasitet også på brukte biler

Thorolf Rudolfsen, daglig leder i Bilsenteret R2 på Romerike har venteliste på kunder som ønsker seg brukt elbil.

De få eksemplarene av elektrisk Kia Soul vi får inn, går rett ut igjen. Vi forventer at tilbudet av brukte elbiler blir litt større framover etter hvert som dagens elbil-kunder vil bytte til modeller med lengre rekkevidde, sier han.

Det private brukt-elbilmarkedet

Eirik M. Håstein, produktdirektør for Finn motor, kan bekrefte trenden i salget av brukte elbiler:

– Opp mot innføringen av rushtidsavgiften tidligere i høst, kunne vi se at søket etter elektriske biler økte betraktelig på finn.no.

Håstein forteller til Motor at elbiler går raskt om dagen.

– Elbilene går unna i løpet av én til to uker. Det tyder på at det er lett å selge elbil for tiden. Fossilbiler ligger ute i 50-60 dager i snitt, men her er det store variasjoner.

I følge produktsjefen har elbilene også lav republisering. Det betyr at bilene selges raskt og at selger ikke trenger legge ut bilene til salgs på nytt.

Rød Mitsubishi i-Miev i en bygate. PERFEKT BYBIL: Mitsubishi i-Miev tar seg lett frem i trange gater og er en drøm å parkere i trange p-hus.

Les også: Mitsubishi i-Miev – bruktbilen er en perfekt bybil

 

– Når det gjelder snittpris på et til to år gamle elbiler ser det ut til at prisene er relativt stabile, sier Håstein.

På eldre elbiler varierer prisene mer (se tabell).

Batterienes levetid

To ting er viktige når du kjøper brukt elbil: Hvor lenge holder batteriene, og hvor mye skal du betale for bilen.

Mange frykter at batteriene på brukte elbiler er utslitt. Det ser ikke slik ut. De fleste fabrikker garanterer at batteriene fortsatt skal ha bevart minst 80 prosent av effekten etter åtte år og 160.000 kilometer.

NAFs tekniske avdeling har få klager på batteriholdbarhet. I følge Teknisk konsulent i NAF, Audun Bergerud, har man enn så lenge ikke noen metode for å sjekke tilstanden til elbil-batteriene, men erfaringen så langt viser at batteriene holder veldig bra.

– Et batteri som har vært ladet mye på hurtiglader, kan imidlertid bli mer svekket enn batterier som er ladet på den langsomme måten, sier Audun Bergerud.

Christina Bu, generalsekretær i Elbil-foreningen trekker frem drosjenæringen som et eksempel.

– I Norge har vi elbiler som har gått langt i drosjetrafikk, men vi har ingen tilbakemeldinger om at dette har ført til at kapasiteten på batteriene har avtatt i betydelig grad, sier hun.

Nissan LeafSTARTET EL-EVENTYRET: Nissan Leaf var den første elbilen med relativt lang rekkevidde og praktisk innhold til en rimelig pris.

Les også: Nissan Leaf – populær bruktbil

NAFs juridiske avdeling har hatt noen henvendelser der folk har kjøpt bruktimporterte Nissan Leaf, utenfor det norske Nissan-systemet, noen helt fra USA. Disse kommer uten norske garantier og mangler utstyr som navigasjon, ombordlader og varme i setene. Nissan gjorde i 2015 en intern undersøkelse av 35.000 Leaf solgt i Europa - mange av disse i Norge, og fant at på kun tre av disse var det skiftet batteri som følge av dårlig kapasitet.

Det tekniske universitetet i Eindhoven i Nederland, offentliggjorde nylig en studie av Tesla Model S, der kjørte kilometer ble sjekket opp mot gjenstående rekkevidde. Resultatet av studien viste at biler som hadde kjørt 150.000 kilometer hadde mellom 90 og 95 prosent kapasitet igjen på batteriet.

Sjekk priser i markedet

Med flere brukte elbilmodeller til salgs enn noen gang tidligere, bør du likevel sjekke prisnivået.

– Snittprisen er generelt lavere for private annonsører og annet bilsalg. Unntaket er elbiler, sier Eirik Håstein.

I oktober var snittprisen på elbiler solgt av privatpersoner 312.500 kroner, mens snittpris hos forhandler var 253.000 kroner, i følge tall fra finn.no.

Her kan du lese om Mitsubishi i-Miev, Nissan Leaf og Tesla Model S – alle tre gode bruktbilkjøp. 

Sjekkliste ved bruktbilkjøp

I følge Audun Bergerud i NAF gjelder samme regler som ved vanlig bruktbilkjøp:

  • Sjekk med Brønnøysundregistrene at bilen er fri for heftelser.
  • Se i bilenes servicehefte at den har vært inn til regelmessig vedlikehold.
  • Serviceheftet oppgir også riktig kilometerstand.
  • Sjekk ellers den tekniske tilstanden til lys, hjul, lakk, bremser og så videre så langt du klarer.
  • Prøvekjør bilen, og ta den gjerne på en NAF-test.
  • Skriv kjøpskontrakt.