Tre biler på samme bilde.
GODE BRUKTE ELBILER: Tesla Model S (t.v.), Nissan Leaf (i midten) og Mitsubishi i-Miev er gode bruktbilkjøp.
Batteriene holder overraskende godt:

Tre gode elbiler på bruktbilmarkedet

El-bil er populært, og det skjer mye på bruktbilmarkedet om dagen. Mange har vært redd for at batteriene på brukte elbiler er utslitt. Det ser ikke sånn ut.

Del denne artikkelen

I 2011 startet elbileventyret for alvor, og elbil ble et reelt alternativ for flere bilkjøpere. Da kom flere modeller på markedet, blant annet Mitsubishi i-Miev, Nissan Leaf og Tesla Model S.

Elbilen har ikke bensintank, eksosanlegg, girkasse eller vanlig motor. Det betyr mindre slitasje og lavere vedlikeholdsutgifter enn på en bil med forbrenningsmotor.

Dessuten får du større innvendig plass i forhold til ytre mål.

 

Nissan Leaf – en av de mest solgte i Norge

Begrensningen på noen år gamle elbiler ligger først og fremst i rekkevidden. Bortsett fra Tesla, som klarer fra 35-40 mil og oppover, kan du i praksis kjøre 10 mil i en i-Miev og 15 mil i en Leaf av eldste årgang.

 

Mitsubishi i-Miev – en perfekt bybil

Det mange har fryktet er at batteriet på en brukt elbil er utslitt. Det ser ikke sånn ut. De fleste fabrikker garanterer at batteriene fortsatt har bevart minst 80 prosent av effekten selv etter åtte år og 160.000 kilometer. NAFs tekniske avdelinger har få klager på holdbarheten på batteriet på elbiler.

 

Tesla Model S – praktisk drømmebil

I 2015 gjorde Nissan en intern undersøkelse av 35.000 Leaf solgt i Europa - mange av dem i Norge.

De fant at bare tre av disse hadde måttet skifte batteri på grunn av dårlig kapasitet. 

Ved Det tekniske universitetet i Eindhoven i Nederland ble det nylig offentliggjort en studie av Tesla Model S. Antall kjørte kilometer ble sjekket opp mot gjenstående rekkevidde på batteriet. Tallene viser at selv på biler som hadde kjørt 150.000 kilometer, hadde batteriet en kapasitet på mellom 90 og 95 prosent. 

Les også: Brukt elbil? Still deg i kø