EURO-EFFEKT: Kraftige elbilinsentiver i Tyskland øker importen til Norge.
EURO-EFFEKT: Kraftige elbilinsentiver i Tyskland øker importen til Norge.

Tyske støtte-milliarder:

Raus ordning kan gi økt norsk elbil-import

Den tyske støtteordningen for elbiler gir kjøpere fete rabatter – samtidig som bilene kan videreselges til kunder i Norge når bilene er et halvt år gamle.

Publisert

Avisen Wirtschaftswoche har omtalt hvordan benyttes flittig, skriver Teknisk Ukeblad.

Det er ikke kjent hvor mange biler innenfor ordningen som er eksportert til Norge, men antallet bruktimporterte nullutslippsbiler har økt voldsomt siden ordningen trådte i kraft.

Bruktimporten gikk ned i 2019 og 2020, før det steg kraftig i 2021, men overfor TU peker Opplysningsrådet for veitrafikken på flere forklaringsmuligheter enn den tyske støtteordningen.

Tyskland innførte i 2020 en ordning hvor elbilkjøpere fikk utbetalt en miljøbonus på inntil 9000 euro (ca. 90.000 kroner), og ordningen regnes som en viktig del av forklaringen på hvorfor elbilsalget har vokst kraftig i Tyskland – til en markedandel på 13,6 prosent i 2021.

Ordningen krever at bilene ikke selges før det har gått seks måneder.

Analysebyrået Center of Automotive Management (CAM), som følger det tyske bilmarkedet tett, har lagt frem tall som viser at en av åtte nye elbiler registrert i Tyskland i 2021 har blitt avregistrert.

CAM estimerer at tyske myndigheter har brukt 240 millioner euro (ca. 2.4 mrd. kr) på biler som har blitt sendt ut av landet, ifølge TU.