Høsten er godt i gang og det går mot vinter. Kanskje blir det noen helgeturer på hytta, og etterhvert turer i alpinbakken eller skiløypa. For enten hundeburet tar opp all plass i bagasjerommet, bilen er litt i snaueste laget eller du vil ta vare på skiene dine, er en god takboks praktisk og smart. Men hvilken takboks skal du velge? Norske Packline vet svaret, og årets krasj-test av takbokser i regi av NAF, er enig.
Tidligere i år gjennomførte NAF, i samarbeid med svenske TestFakta, en test av åtte forskjellige takbokser. De ble overrasket over spesielt en ting, og det var ikke at Packline stakk av med dobbeltseieren.
Norske Packline er det første selskapet som begynte å produsere takbokser i glassfiber. Siden den første modellen ble lansert i 1982 har de utviklet noen av de mest solgte og sikreste takboksene på markedet. Opp gjennom årene har de produsert over 200.000 bokser – et solid erfaringsgrunnlag når nye produkter utvikles.
«For Packline er ikke de standardiserte testkriteriene strenge nok. Vi har derfor utviklet vår egen krasjtest. Her tester vi takboksene med vesentlige høyere påkjenning og belastning»
Daglig leder i Packline, Peter Magnus Høibak-Nissen
Packline tok dobbeltseier i årets NAF-test med henholdsvis glassfiberboksen NX-Premium og plastboksen NX-Twin XL. Overraskende for mange var at plastboksen fikk bedre score på krasjtest enn andre glassfibermodeller i testen. Daglig leder i Packline, Peter Magnus Høibak-Nissen, uttaler at de er glade for resultatet, men påpeker samtidig at de gjennomfører egne, interne tester, utført i uavhengige laboratorier, regelmessig. «For Packline er ikke de standardiserte testkriteriene, som i denne NAF-testen, strenge nok, og vi har derfor utviklet vår egen krasjtest. Her tester vi takboksene med vesentlige høyere påkjenning og belastning», uttaler Høibak-Nissen.
Se testen og oppdag forskjellen i videoen under:
Nyheten NX-Summit er et produkt av snaue 40 års erfaring med produksjon og testing. I en av de uavhengige testene som Packline nylig gjennomførte, er det knapt spor etter den røffe behandlingen testen med 18G påfører takboksen.
Se video med test av NX-Summit:
Nye NX-Summit – takboksen som er tilpasset dagens bildesign
NX-Summit sklir med sine rene linjer inn i den allerede svært populære NX-serien til Packline. Designerne har vært opptatt av at takboksen skal være en del av bilen og ikke se ut som en «hatt» på toppen av bilen. «NX-Summit har et design tilpasset moderne bilers designspråk. Samtidig får designet frem det funksjonelle og underbygger sikkerheten», kommenterer produktsjef Henning Dybendal.
En moderne takboks skal gjøre minst mulig ut av seg. Vindstøy, rekkevidde for elbiler eller høyere drivstofforbruk er i fokus. Både takboksene som toppet NAF-testen og den nye modellen har et aerodynamisk design som sikrer nettopp dette. «At boksen ligger langt ned mot biltaket bidrar dessuten til at takboksen blir mer integrert med bilen», presiserer Dybendal.
Alle takboksers mor, med verdens mest avanserte produksjonsteknologi
Packline omtales som «The mother of all boxes» eller sagt på en annen måte; originalen. Det færre vet, er at de også er verdensledende på teknologi. Mens glassfiberboksen NX-Premium har sin styrke i den dobbelstøpte armerte konstruksjonen, er plastboksen NX-Twin XL den eneste takboksen i verden produsert med den såkalte Twin Sheet-teknologien. «Metoden gjør det mulig å både vakuumforme og sveise sammen to plastplater til en enhet, uten å bruke mer materiale. Resultatet er en svært sterk og robust takboks», uttaler daglig leder i Packline.
Hvilken takboks du velger er avhengig av flere elementer. NAF skriver i sin test at “Testvinneren fra Packline er laget i glassfiber, men kollisjonstesten gir ikke et entydig svar på om takbokser i glassfiber er mer kollisjonssikre enn plast”. Det betyr at design og funksjonalitet blir viktigere. Og skal vi tro NAF og deres brukerpanel bør du velge Packline: Testvinneren NX Premium får 8,5 av 10 poeng på brukervennlighet, mens Packline NX Twin XL får 8,8 på den samme skalaen.
Når takboks skal velges er det ditt behov som vil være avgjørende. Er du opptatt av at takboksen sitter lavest mulig mot taket, og vil ha den sikreste og mest robuste modellen, er en glassfibermodell det rette. Ønsker du derimot å ta takboksen av når den ikke er i bruk, kan det være lurt å vurdere de lettere plastmodellene som er enkle å løfte av og på etter behov. Uansett: om du velger en av de to testvinnerne, eller nyheten NX-Summit kan du være trygg på at du får en kvalitetsboks som ser bra ut på bilen. Og husk: det er billigere å kjøpe ny takboks, enn å bytte bil.