
NAF-kritikk mot Ap-lederen:
– Dette blir helt feil, Jonas
NAF mener Ap-leder Jonas Gahr Støre kommer med løfter om ladestasjoner og drivstoffavgifter som gir det stikk motsatte av hva norske bilister trenger.
Ap har tatt til orde for høyere drivstoffavgifter frem mot 2030, men vil skjerme de områdene i landet hvor det er dårlige lademuligheter for elbil.
«De som har dårlige muligheter til å lade elbil skal ikke oppleve at prisen blir enda høyere på pumpa», sa Støre under partilederutspørringen på NRK onsdag. Her kan du høre utspørringen på NRKs nettsider.
– Dette blir helt feil. Hvilken innbygger er det som våger å foreslå en ladestasjon i en kommune hvor man får dyrere drivstoff som takk? Å gi lavere drivstoffavgifter i kommuner uten hurtigladere låser kommunene til å ikke bygge flere ladestasjoner i distriktene. Det er det stikk motsatte av det vi trenger, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF, Norges Automobil-Forbund.
Hvilken innbygger er det som våger å foreslå en ladestasjon i en kommune hvor man får dyrere drivstoff som takk?
Thor Egil Braadland, NAF
Han mener Støres kobling av lade-utbygging og skjerming mot avgiftsøkning vil gi dyrere drivstoff for det store flertallet som stadig kjører bensin og dieselbil.
– Det finnes kommuner hvor elbilandelen er under fem prosent. Å sette opp en ladestasjon i den kommunen vil med Arbeiderpartiets opplegg bety at 95 prosent av innbyggerne får dyrere drivstoff. Det er en oppskrift på å skape motstand mot det grønne skiftet, og låse distriktene inn i fossil-fella, hevder Braadland.
Les flere elbil-saker på Motor.no:
-
Feil med motor:
Tesla stanser Model Y-produksjonen i Tyskland
-
VW lanserer ID.Aero:
Volkswagen ruller ut neste elbil-etappe i Kina
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
BMW slipper iX M60:
Lokker med mer av det sterke
-
Elbil fra Mercedes på langtur:
Én prosent batteri igjen, sjekk rekkevidden ...
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
Ny Peugeot 408:
Designperlen blir også helelektrisk
-
Ny strategi fra Volkswagen:
Vil at GTX skal bli det nye GTI
-
Undersøkelse:
Én av tre hadde ikke våget å kjøre til Tyskland med elbil
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Alle skal med:
Nå har den siste europaveien fått lynlader
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Tesla-sjefen advarer:
Musk frykter Rivian og Lucid er på vei mot konkurs
Er det strøm, er det håp
Samtidig mener han at behovet for hurtigladere i distriktene må tilpasses de faktiske behovene.
– Folk i distriktene har gode lademuligheter. De har noe som ikke alle i byene har, nemlig muligheten for å lade hjemme. Samtidig jobber tiden for elbilen, og dermed også distriktene, mener Braadland – og fortsetter:
– Med den rette elbilen kan man kan kjøre fra de snaue 40 milene fra Tromsø til Alta vinterstid uten å lade underveis, så lenge det er strøm i begge byene. Man trenger ikke lage problemene større enn de faktisk er.
– Det viktigste man kan gjøre for å få flere elbiler i distriktene er å videreføre momsfritaket for elbiler noen år til, sier Braadland.
Feil kriterier
Han mener Ap har rett i at noen deler av landet er mer sårbare for avgiftsøkninger enn andre. Samtidig viser undersøkelser at folk i distriktskommuner i større grad oppgir å ha færre alternativer til drivstoffbilen, de bruker den oftere, og elbilandelen er lavere.
Men så sent som i august utgjorde de helelektriske bilene over 50 prosent av nybilregistreringene, også i Finnmark.
En geografisk differensiering på drivstoffavgifter bør knyttes til mer nøytrale kriterier enn spørsmålet om kommunene har ladere eller ikke, mener Braadland.
– Det finnes andre alternativer. Norge har allerede fått godkjent soner for differensiert arbeidsgiveravgift av EU. En annen mulighet er å bruke SSBs definisjon av hvor sentral en kommune er. Spesielt det siste burde Ap se nærmere på, fordi definisjonen av sentralitet er knyttet til hvor langt det er å reise med bil til nærmeste arbeids- og tjenestemarked, sier Thor Egil Braadland i NAF.
Har du fått med deg disse sakene?
-
Statsråd i sin første spørretime:
– Har du abdisert som samferdselsminister?
-
Nye Veier vil ha HELT ny vei:
Skroter nybygd motorvei med ny plan for E16
-
Budsjettenighet med SV:
– Blir ikke dyrere å kjøre bil
-
Nye tall fra SSB:
Det er blitt dyrere å ta buss, fly og tog
-
Presset om priser:
– Jeg er bevisst når jeg fyller tanken
-
SVs alternative budsjett:
Vil kutte motorveiprosjekter med 3,3 milliarder
-
«Svært overrasket»:
NAF frykter kollektivkutt
-
Statsbudsjettet:
Regjeringen vil bruke mer på hurtigladere til elbiler
-
Statsbudsjettet:
Bilistene får CO2-rabatt, men pumpeprisen skal opp
-
– Løftebrudd, sier Listhaug:
Mener Ap tok innersvingen på Sp om økte bilavgifter
-
«NAF har store forventninger»:
Håper Sp henter støtte fra Frp om bilpolitikk
-
«Raskere og billigere»:
Nye Veier får ansvar for 10 nye veier
-
Vegvesenet skjerper klimakravene:
Her blir det grønnere veidrift
-
Endrer kurs etter valget:
Dette betyr en rød-grønn regjering for bilistene
-
Tar grep for å stanse E39-debatt:
Hareide frykter fem års forsinkelse for Hordfast