RUSTANGREP: Dette kom til syne under dekselet.Foto: TERJE GUNNESTAD
Rustbehandling:
Under plastdekselet så det slik ut
Da plastdekselet ble tatt av etter rustbehandlingen, oppdaget bileieren store rusthull. – Man tror jo at det blir gjort ordentlig, sier bileier Terje Gunnestad.
Terje Gunnestad betalte 16.000 kroner for antirustbehandling på sin
14 år gamle Jeep Commander. Før rustbehandlingen ble igangsatt, gjennomførte verkstedet
«Bjørn Moens bilverksted» i Telemark rustkontroll.
Et knapt år etter rustbehandlingen oppdaget bileieren
omfattende rustangrep på bilens kanaler på begge sidene.
Den venstre kanalen var så alvorlig angrepet, at bilen
ikke ble EU-godkjent.
Gunnestad klaget. Han mener de store rustskadene burde
vært avdekket ved rustkontrollen som ble utført før antirustbehandlingen.
Han påpeker
at det heller ikke ble utført antirustbehandling på bilens kanaler, verken
innvendig eller utvendig.
GJEMT: Rusten var gjemt bak de sorte plastdekslene på hver side av bilen.Foto: TERJE GUNNESTAD
Klaget
Bileieren viser til en epost fra firmaet Enger &
Hedlund, hvor det står at på en antirustbehandling blir alt av plastdeksler,
innerskjermer og plast under bilen demontert. Firmaet selger antirustmidler til
blant annet verkstedet som utførte antirustbehandlingen.
I samme epost står det også at utvendige kanalskjørt normalt
ikke blir demontert.
Verkstedet som utførte rustkontrollen og deretter
behandlet bilen med antirustmidler, aksepterte ikke klagen fra Gunnestad.
Han klaget derfor til forbrukermyndighetene.
Nå har
Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter mellom blant annet
bilforhandlere og bilkjøperne, vedtatt at Gunnestad skal få tilbake alle
pengene han betalte for rustbehandlingen.
Annonse
«Ufaglærte»
Forbrukerklageutvalget mener Bjørn Moens bilverksted
burde avdekket rustskadene ved rustkontrollen og informert bileieren, slik at
han kunne avgjort om bilen skulle rustbehandles.
DRYSSET RUST: Da bileieren fikk tatt av dekslene, drysset det rust på bakken.Foto: TERJE GUNNESTAD
– Som følge av mangelfull undersøkelse og fraværende veiledning, er
utvalget kommet til at verkstedet ikke har ivaretatt bileierens interesser med
tilbørlig omsorg. Det foreligger mangel ved innklagdes tjeneste, skriver
Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.
De viser også til bildene som bileieren tok.
– Rustskadene har ikke oppstått nylig, men har utviklet
seg over tid, står det i vedtaket.
Bilverkstedet har ikke svart på henvendelser fra
Forbrukertilsynet eller Forbrukerklageutvalget. Til Motor sier innehaver Bjørn
Moen at vedtaket til Forbrukerklageutvalget er gjort på feil grunnlag, av
ufaglærte.
– Når en sak skal avgjøres i forliksrådet eller i Forbrukerklageutvalget,
bør det være tatt av folk som har innsikt i hva de snakker om. Likedan når det
skal belyses i medier, skriver Moen i en epost.
– På sin plass
Verkstedinnehaveren skriver at antirustbehandlingen var «under bilen og
mellom kanalfalsene, altså ikke utenpå kanalene», og at det ikke var mulig å se
rusten på kanalene uten å demontere plasten som dekket dem.
– Rustkontrollen og rustbehandlingen innebærer ingen demontering. Det hadde
heller ikke hatt noen som helst innvirkning på rustangrepene utvendig på
kanalene om de var behandlet eller ikke. Rusten her var kommet altfor langt,
skriver han.
Moen påpeker at kanalene ble behandlet inni, men at det er vanskelig å se, på grunn av typen middel som ble brukt.
Bilverkstedet har refundert pengene til Gunnestad.
– Jeg hadde dessverre ikke kapasitet til å gå videre med saken, skriver
verkstedinnehaveren.
Gunnestad er glad for at han fikk pengene sine.
– Det er helt på sin plass. Verkstedet gjorde jo ikke jobben sin, sier
han.