SLUTT: Fisker var ikke på markedet i mer enn ett år i Norge, før selskapet var konkurs.
Foto: MORTEN ABRAHAMSEN
Problemer:
Fisker-konkurs havner i retten
Bostyrer har gått til rettslige skritt i etterkant av Fiskers konkurs i Norge, melder BilNytt.
I juli 2024 ble Fisker Norway begjært konkurs, og den opprinnelige gjelden på 283 millioner kroner er nå på over 619 millioner, sier bostyrer Egil Hatling i advokatfirmaet DLA Piper Norway, til BilNytt.no [for abonnenter].
Kravet omfatter både uoppgjort salg av biler og påløpte renter.
Under bobehandlingen er det konstatert brudd på både aksjelovens krav til forsvarlig egenkapital og regnskapslovens krav til oppbevaring av regnskaper.
I tillegg er det, ifølge BilNytt, avdekket at flere biler er solgt eller gitt bort til selskapets agenter. Det betyr i så fall at det har vært en person som selger biler på vegne av en oppdragsgiver. Biler som bostyrer mener er en del av boet, dermed er det tatt ut stevning i saken.
Les også: Hva gjør du hvis bilmerket går konk?
Det er satt av to dager til hovedforhandling i tingretten 3. og 4. mars 2026.
Statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken at det ble registrert 425 nye Fisker Ocean i Norge, etter at de første bilene kom hit i midten av 2023.
Siden konkursen har det jevnlig vært eksemplarer av Fisker Ocean til salgs på Finn.no. Ettersom Fisker er konkurs selges de med klar beskjed om at bilene selges helt uten garanti eller mulighet for reklamasjon mot produsent eller importør.
Har du lest disse sakene fra Motor?