BOT: Ronny Nævra fikk bot selv om han var kunde både hos Power og Elektroimportøren.Foto: GEIR RØED
Flyttet ikke bilen ...
Ronny var kunde og fikk bot: «Kan ikke ha det slik»
Ronny Nævra var kunde både hos Power og Elektroimportøren. Likevel fikk han bot, fordi han ikke flyttet bilen da han gikk fra den ene butikken til den andre.
– Vi kan ikke ha det på denne måten, sier PR- og
kommunikasjonssjef Silje Ensrud i elektrokjeden Power når Motor tar kontakt.
Tidligere i sommer var Ronny Nævra fra Horten i Oslo og
kjørte innom elektrobutikkene Power og Elektroimportøren, som ligger vegg i vegg
med hverandre på Skøyen i Oslo.
Halve parkeringsplassen utenfor er for Power-kunder, og
halvparten er for kundene til Elektroimportøren.
Midt på parkeringsplassen er
det flere skilt med piler, som viser hvor kundene til de to butikkene kan
parkere.
Men skal man innom begge butikkene, kan man parkere på én av
de to kundeparkeringene, tenker mange av oss.
Fulgte med
Det gjorde i hvert fall Nævra, som parkerte hos
Elektroimportøren før han og en kamerat gikk til Power. Der skulle de raskt kjøpe
to sykkelpumper, før de skulle innom Elektroimportøren og kjøpe en elektrisk
kabel.
– Da vi kom ut fra Power tre minutter senere, og var på
vei til Elektroimportøren, så vi boten, forteller Ronny Nævra.
Parkeringsbetjenten hadde lynraskt skrevet ut gebyr på
600 kroner og lagt den under vindusviskeren på Nævras fem år gamle Toyota RAV
4.
Han og kameraten så at parkeringsbetjenten fortsatt var
på parkeringsplassen og tok kontakt med ham for å spørre om det virkelig er så
rigide parkeringsregler.
– Parkeringsbetjenten hadde tydeligvis fulgt med oss da
vi parkerte. Han sa at han så at vi gikk inn i feil butikk, og dermed kunne han
skrive ut bot, sa han til oss.
Annonse
Skulle flyttet
Nævra forteller at de spurte hva de skulle gjort for å
unngå bot. Da fikk de til svar fra parkeringsbetjenten at de først skulle parkert
hos Power, og deretter flyttet bilen til Elektroimportørens plass.
SKILT: På parkeringsplassen er det skilt som viser hvor man kan parkere.Foto: GEIR RØED
Nævra klaget på boten til parkeringsselskapet P-Norge, men
fikk blankt avslag:
– Det er kun i den tiden du er kunde hos
Elektroimportøren du har anledning til å stå. parkert der. Som det fremkommer av ileggelsen, har vår
betjent observert at du ikke var kunde hos Elektroimportøren på
kontrolltidspunktet, skriver P-Norge i sitt avslagsbrev, som Motor har lest.
Ikke ulovlig
Parkeringsselskapet har ikke gjort noen feil. Boten,
ileggelsen og avslaget på klagen er helt i tråd med vedtakene til
Parkeringsklagenemnda.
Ifølge vedtak fra nemnda er det kun tillatt å parkere på
en kundeparkering i den tiden man er kunde hos forretningen som
kundeparkeringen gjelder for.
Man kan ikke være kunde i andre forretninger, ifølge tidligere
prinsippvedtak fra Parkeringsklagenemnda.
For å unngå bot, skulle altså Nævra og kameraten hans først
parkert på Powers kundeparkering, og deretter flyttet bilen til
Elektroimportørens parkering når de skulle dit.
Men er dette kundevennlig, logisk og ikke minst
miljøvennlig?
Motor har spurt både Power og Elektroimportøren. Ingen av
dem svarer på om det er miljøvennlig. Men det er ikke kundevennlig, erkjenner
Power.
GEBYR: På frontruta har parkeringsbetjenten festet parkeringsboten.Foto: P-NORGE
– Vi kan ikke ha det på denne måten. Vi ønsker at våre
kunder skal få en god opplevelse på handlerunden sin, sier Silje Ensrud, PR- og
kommunikasjonssjef i Power.
Hun forteller at det er to ulike parkeringsselskaper som passer
på parkeringsplassen. Ett selskap passer på Powers kundeparkering, mens et
annet selskap passer på Elektroimportørens kundeparkering.
– Vi ønsker en felles løsning for de ulike leietakerne.
Dette har vi tatt opp tidligere, og nå har vi gjort det på nytt. Vi ønsker at
det skal være enklere for kundene.
– Viktig med parkering
Kjedeleder Espen Getz Taraldsen i Elektroimportøren påpeker
at det er tydelig skilting på parkeringsplassen. Men han forstår at delt
parkeringsplass er upraktisk for kunder som ønsker å besøke både Elektroimportøren
og Power. Samtidig er hans kjede opptatt av at kundene deres alltid skal finne
parkeringsplasser.
– For vår del er det spesielt viktig å kunne ta imot
elektrikerfirmaer som henter store ordrer, og som er avhengige av rask og enkel
tilkomst.
Samtidig ønsker også han at kundene får det han kaller en
«smidig handleopplevelse». Han setter derfor pris på at «dette løftes frem».
PR- OG KOMMUNIKASJONSSJEF: Silje Ensrud.
– Vi skal ta med oss spørsmålet om parkeringspraksisen
videre, skriver han.
Både han og Power tilbyr nå å betale boten til Ronny
Nævra.
– Kunden kan gjerne ta kontakt med Power Skøyen, så tar
vi oss av boten, skriver Silje Ensrud i Power til Motor.
Nævra er glad for at han får dekket boten sin, og ikke
minst at parkeringsordningen nå kan bli endret.
– Det er veldig bra at de faktisk gjør noe med dette. Det
er jo helt håpløst slik det er nå. Det er sikkert flere som går i den samme fellen.
Jeg så i hvert fall at også bilen ved siden av oss hadde fått bot.