BOT: Ronny Nævra fikk bot selv om han var kunde både hos Power og Elektroimportøren.

Flyttet ikke bilen ...

Ronny var kunde og fikk bot: «Kan ikke ha det slik»

Ronny Nævra var kunde både hos Power og Elektro­importøren. Likevel fikk han bot, fordi han ikke flyttet bilen da han gikk fra den ene butikken til den andre.

Publisert Sist oppdatert
BØTELAGT: Ronny Nævra.

– Vi kan ikke ha det på denne måten, sier PR- og kommunikasjons­sjef Silje Ensrud i elektrokjeden Power når Motor tar kontakt.

Tidligere i sommer var Ronny Nævra fra Horten i Oslo og kjørte innom elektrobutikkene Power og Elektroimportøren, som ligger vegg i vegg med hverandre på Skøyen i Oslo.

Halve parkeringsplassen utenfor er for Power-kunder, og halvparten er for kundene til Elektroimportøren.

Midt på parkeringsplassen er det flere skilt med piler, som viser hvor kundene til de to butikkene kan parkere.

Men skal man innom begge butikkene, kan man parkere på én av de to kundeparkeringene, tenker mange av oss.

Fulgte med

Det gjorde i hvert fall Nævra, som parkerte hos Elektroimportøren før han og en kamerat gikk til Power. Der skulle de raskt kjøpe to sykkelpumper, før de skulle innom Elektroimportøren og kjøpe en elektrisk kabel.

– Da vi kom ut fra Power tre minutter senere, og var på vei til Elektroimportøren, så vi boten, forteller Ronny Nævra.

Parkeringsbetjenten hadde lynraskt skrevet ut gebyr på 600 kroner og lagt den under vindusviskeren på Nævras fem år gamle Toyota RAV 4.

Han og kameraten så at parkeringsbetjenten fortsatt var på parkeringsplassen og tok kontakt med ham for å spørre om det virkelig er så rigide parkeringsregler.

– Parkeringsbetjenten hadde tydeligvis fulgt med oss da vi parkerte. Han sa at han så at vi gikk inn i feil butikk, og dermed kunne han skrive ut bot, sa han til oss.

Skulle flyttet

Nævra forteller at de spurte hva de skulle gjort for å unngå bot. Da fikk de til svar fra parkeringsbetjenten at de først skulle parkert hos Power, og deretter flyttet bilen til Elektroimportørens plass.

SKILT: På parkeringsplassen er det skilt som viser hvor man kan parkere.

Nævra klaget på boten til parkeringsselskapet P-Norge, men fikk blankt avslag:

– Det er kun i den tiden du er kunde hos Elektroimportøren du har anledning til å stå. parkert der. Som det fremkommer av ileggelsen, har vår betjent observert at du ikke var kunde hos Elektroimportøren på kontrolltidspunktet, skriver P-Norge i sitt avslagsbrev, som Motor har lest.

Ikke ulovlig

Parkeringsselskapet har ikke gjort noen feil. Boten, ileggelsen og avslaget på klagen er helt i tråd med vedtakene til Parkeringsklagenemnda.

Ifølge vedtak fra nemnda er det kun tillatt å parkere på en kundeparkering i den tiden man er kunde hos forretningen som kundeparkeringen gjelder for.

Man kan ikke være kunde i andre forretninger, ifølge tidligere prinsippvedtak fra Parkeringsklagenemnda.

Les mer om dette her eller nederst i saken!

Ikke kundevennlig

For å unngå bot, skulle altså Nævra og kameraten hans først parkert på Powers kundeparkering, og deretter flyttet bilen til Elektroimportørens parkering når de skulle dit.

Men er dette kundevennlig, logisk og ikke minst miljøvennlig?

Motor har spurt både Power og Elektroimportøren. Ingen av dem svarer på om det er miljøvennlig. Men det er ikke kundevennlig, erkjenner Power.

GEBYR: På frontruta har parkeringsbetjenten festet parkeringsboten.

– Vi kan ikke ha det på denne måten. Vi ønsker at våre kunder skal få en god opplevelse på handlerunden sin, sier Silje Ensrud, PR- og kommunikasjonssjef i Power.

Hun forteller at det er to ulike parkeringsselskaper som passer på parkeringsplassen. Ett selskap passer på Powers kundeparkering, mens et annet selskap passer på Elektroimportørens kundeparkering.

– Vi ønsker en felles løsning for de ulike leietakerne. Dette har vi tatt opp tidligere, og nå har vi gjort det på nytt. Vi ønsker at det skal være enklere for kundene.

– Viktig med parkering

Kjedeleder Espen Getz Taraldsen i Elektroimportøren påpeker at det er tydelig skilting på parkeringsplassen. Men han forstår at delt parkeringsplass er upraktisk for kunder som ønsker å besøke både Elektroimportøren og Power. Samtidig er hans kjede opptatt av at kundene deres alltid skal finne parkeringsplasser.

– For vår del er det spesielt viktig å kunne ta imot elektrikerfirmaer som henter store ordrer, og som er avhengige av rask og enkel tilkomst.

Samtidig ønsker også han at kundene får det han kaller en «smidig handleopplevelse». Han setter derfor pris på at «dette løftes frem».

PR- OG KOMMUNIKASJONSSJEF: Silje Ensrud.

– Vi skal ta med oss spørsmålet om parkeringspraksisen videre, skriver han. 

Både han og Power tilbyr nå å betale boten til Ronny Nævra.

– Kunden kan gjerne ta kontakt med Power Skøyen, så tar vi oss av boten, skriver Silje Ensrud i Power til Motor.

Nævra er glad for at han får dekket boten sin, og ikke minst at parkeringsordningen nå kan bli endret.

– Det er veldig bra at de faktisk gjør noe med dette. Det er jo helt håpløst slik det er nå. Det er sikkert flere som går i den samme fellen. Jeg så i hvert fall at også bilen ved siden av oss hadde fått bot.

Powered by Labrador CMS