
ÅRSTALLKONFLIKT: Bildet viser en BMW i8, fotografert på Geneve-utstillingen i 2014 – og derfor ikke bilen som blir omtalt i saken.
Dyr tabbe:
Oppga feil årsmodell på sportsbilen
Ett år etter kjøpet oppdaget kjøperen at BMW-en var en 2014-modell og ikke en 2015-modell. Det kostet selgeren 60.000 kr.
En mann på Østlandet kjøpte en BMW i8 for 816.000 kroner. Bilen ble annonsert og solgt som en 2015-modell. Både i salgsannonsen og i kontrakten var det angitt at sportsbilen var fra dette året.
Men da kjøperen året etter skulle selge bilen videre, fant den nye kjøperen ut at bilen var en 2014-modell – og ikke en 2015-modell.
Selgeren av bilen, et enkeltpersonforetak i Oslo, nektet å betale erstatning for feilopplysningen. Men kjøperen innhentet dokumentasjon fra flere i bilbransjen om at prisforskjellen mellom en 2014-modell og en 2015-modell er på 40–70.000 kroner.
60.000 kr.
Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter etter blant annet bilkjøp, har nå tilkjent kjøperen et prisavslag på 60.000 kroner. De mener kjøperen av bilen har dokumentert et verditap etter å ha fått en uriktig opplysning.
Enkeltpersonforetaket er i mellomtiden lagt ned. Men Forbrukerklageutvalget presiserer at eieren av foretaket er ansvarlig for å betale ut prisavslaget, selv etter nedleggelsen.
Les flere bruktbilsaker her
-
Dyr tabbe:
Oppga feil årsmodell på sportsbilen
-
NAF-undersøkelse:
Brukt elbil nesten like populært som brukt bensin- og dieselbil
-
Bruktbilselger feilinformerte:
Utstyr manglet, og bilen var bruktimportert
-
Audien fikk bruksforbud:
«Entusiastbilen» var ulovlig
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Bilkunden stolte på bilselgeren:
Bruktbilforhandler hemmeligholdt NAF-test
-
Golfen var trafikkfarlig:
Etter ni år ble bilens forhistorie avslørt
-
Omfattende råteskader:
Denne bobilen hadde mye mer fukt enn selgerne sa
-
Bruktbilselger ble frikjent:
Kjøperen klaget da det ene ordet ikke ble nevnt
-
Motorlampen lyste på vei hjem:
Retten mente kjøper må få heve kjøp av 18 år gammel bil
-
Fikk heve kjøpet:
Klaget på at Teslaen hadde for gammel autopilot
-
Blank løgn fra forhandler:
– Ikke en ripe. Nye sommerdekk. Ingen rust. Sjeldent pen ...
-
To år etter Stavanger lufthavn:
Ny brann i 2006 diesel-Zafira – helt tilfeldig, mener Opel
-
Ekspertene svarer:
Bruktbilkjøperen kom tilbake og vil ha utbedret rust – hva gjør jeg?
-
Fem år siden forrige oljeskift:
Feil info om service kostet 15.000 kr
-
NAF:
Ber regjeringen skrote planlagt elbilavgift
-
Selger tok EU-kontroll på egen bil
Eksperter: Bilen hadde trafikkfarlig rust da den ble solgt