GJØR DET FREMKOMMELIG: Snørydding koster, men den må være avtalt.

Konflikt om snøbrøyting:

Brøytet uten avtale – og sendte regning

Brøytefirmaet fortsatte å rydde snø hele vinteren, uten at det var inngått avtale.

Publisert Sist oppdatert

I fire år hadde en trøndersk kvinne kjøpt brøytetjenester av et lokalt firma. Før en ny vintersesong sendte firmaet ut forespørsel til alle kundene sine – inkludert kvinnen – om de fortsatt ønsket snørydding.

Kvinnen hadde allerede engasjert et annet firma som hun syntes både var billigere og bedre. Hun ba derfor ikke om pristilbud fra firmaet hun hadde brukt gjennom noen år.

Likevel kom brøytebilen fra dette firmaet og brøytet hos henne. Etter vinteren sendte de henne regning på 6750 kroner. Da den ikke ble betalt, plusset de på purregebyr.

Nektet å ettergi

Mange av oss engasjerer lokale firmaer til å brøyte oppkjørselen. Som oftest går det greit, men i dette tilfellet nektet firmaet å ettergi regningen. Kvinnen klaget først til Forbrukerrådet, som forgjeves forsøkte å mekle mellom partene.

Nå har Forbrukerklageutvalget vedtatt at kvinnen skal frifinnes for betalingsplikten, som det heter på juss-språket.

Forbrukerklageutvalget viser til at det ikke er inngått noen avtale om brøyting, og dermed kan ikke brøytefirmaet fakturere henne.