DATA: Dagens nye kjøretøy samler hele tiden inn informasjon, men teknologien er fortsatt en utgift, ikke en inntektskilde, for bilprodusentene.
Foto: PETER RAAUM
Teknologi:
– Biler er fortsatt i fasttelefon-æraen
Moderne biler samler inn enorme mengder brukerdata, men bilbransjen har ennå ikke klart å gjøre dette om til penger.
Biler har i en årrekke vært datamaskiner på hjul, men til forskjell fra teknologibedriftene, har ikke bilprodusentene klart å gjøre store penger av dette.
– Jeg så på programvareselskaper og marginene deres, og jeg siklet, sier Mark Fields til Automotive News. I 2015 var Fields administrerende direktør i Ford.
Har du lest disse sakene fra Motor?
Den gangen var de stadig på besøk i Silicon Valley for å se og lære.
Pernsonvern
– Vi så på å skape et økosystem utenfor salg og service av kjøretøy, og om det fantes noen nye inntektsmuligheter som kunne fases inn i virksomheten.
Det har bilbransjen i liten grad fått til siden den gang, til tross for at bilene samler store mengder data som kunne hatt verdi for selskapene.
– Fremgangen var treg. Det tok ganske lang tid å få kjøretøyene over til å ha modemer. Og vi tok ikke i utgangspunktet hensyn til personvern og regulatoriske bekymringer, både i USA og Europa, sier Fields.
Flere teknologieksperter som Automotive News har snakket med sier bilselskapene ikke har klart å utvikle riktige strategier, som også tar vare på kundens sikkerhet og informasjon. Dermed får man ikke utviklet teknologien, eller utnyttet den store mengden data som bilprodusentene sitter på.
Fasttelefon
I klartekst har ikke bilprodusentene vært i stand til å skjønne hvordan teknologien skal være, eller brukes, for at det skal ha en verdi for bilselskapene utover å gi bilene flere funksjoner.
– Kjernen i det er at folk ikke stoler på hvor dataene deres havner, sa Yevgeny Khessin, teknologidirektør i DIMO, en oppstartsbedrift innen tilkoblede biler i New York, som prøver å gi kundene mer kontroll over dataene kjøretøyene deres genererer.
Khessin sier de har satset på personvern og samtykke for å sikre at brukerne er trygge og dermed ønsker å bruke tjenestene.
– Biler er stort sett fortsatt i fasttelefon-æraen. De fleste har smartere ringeklokker
Les alle Motors biltester: