RUSTANGREP: Rust på Mercedes-Benz 560SL 1988-modell.
RUSTANGREP: Rust på Mercedes-Benz 560SL 1988-modell.

Selger tapte klagesak:

«Bilen er helt rustfri»

Den private selgeren dro til i salgsannonsen: «Bilen er i meget god stand og helt rustfri». Slik var det ikke.

Publisert Sist oppdatert

Mercedesen fra 1988 ble beskrevet i rosende ordelag av den private selgeren fra Hedmark:

«Meget fin og velholdt Mercedes-Benz 560SL. Bilen er i meget god stand og helt rustfri. Tidligere eid av en eldre dame, og bærer preg av godt vedlikehold».

En mann fra Bergen slo til og kjøpte bilen for 285.000 kroner.

Nesten to år senere oppdaget kjøperen rust. Hos NAF ble det avdekket omfattende rust blant annet i en bærebjelke. Rusten har ifølge NAF oppstått lenge før bilen ble kjøpt. Den har utviklet seg over flere år.

HER: Eksempel på rusten som ble konstatert.
HER: Eksempel på rusten som ble konstatert.

Ifølge et bilverksted vil det koste 54.000 kroner å utbedre rusten.

USA-importert

Men selgeren ville ikke godta å måtte betale for utbedringen. Han hevdet i en telefon­samtale med en saksbehandler i Forbrukertilsynet at Mercedesen er importert fra USA, og at den aldri har gått på saltede veier, ifølge et referat fra saks­behandleren som Motor har lest.

Selgeren hevder også at et verksted som byttet støtfangere på bilen før salget, uttalte til ham at bilen er rustfri.

... OG HER: NAF mener dette har utviklet seg over flere år.
... OG HER: NAF mener dette har utviklet seg over flere år.

Må erstatte

Kjøperen klaget til Forbrukerklage­utvalget, som behandler konflikter etter blant annet bruktbilhandel.

De mener det er sannsynliggjort gjennom NAFs rapport at bilen hadde store rustskader da den ble solgt.

Forbrukerklageutvalget har vedtatt at selgeren derfor må betale 54.000 kroner til kjøperen, slik at han kan få utbedret rustskadene på verksted.