TIL ETTERFØLGELSE? Kinesiske NIO har bygget flere byggestasjoner i Norge.

Svenske forskere:

– Batteribytte kan være nøkkel for tungtransport

Batteribyttesystemer på tungtransport har store fordeler sammenliknet med andre løsninger – og bør utredes grundig.

Publisert

Det er konklusjonen i en rapport fra det svenske transportinstituttet VTI.

Rapporten anbefales den svenske regjeringen å sette i gang et pilotprosjekt som gjør mulig å etablere et slikt byttesystem i Sverige.

Det kinesiske elbilselskapet Nio har satset tungt på slike batteribytteløsninger, og har allerede bygget flere automatiske byttestasjoner i Norge.

Som de viktigste fordelene trekker VTI frem:

  • En snart tom batteripakke kan byttes med en fulladet versjon på to minutter.
  • Løsningen vil redusere investeringskostnadene for transportselskapene, siden batteriene kan leases.
  • Sammenliknet med vanlig hurtiglading vil det belaste det lokale el-nettet i betydelig mindre grad.

– Ingen tjener penger på et kjøretøy som står stille. Med batteribytte kan logistikkselskapene fortsette sin daglige virksomhet omtrent som i dag. Det er en viktig fordel, sier Arne Nåbo, forskningsleder på VTI.

Samtidig er det mange i bilindustrien, særlig blant bilfabrikantene, som er skeptiske. Og dagens regelverk og standarder åpner ikke for slike bytteløsninger.