Rapporten anbefales den svenske regjeringen å sette i gang et pilotprosjekt som gjør mulig å etablere et slikt byttesystem i Sverige.
Det kinesiske elbilselskapet Nio har satset tungt på slike batteribytteløsninger, og har allerede bygget flere automatiske byttestasjoner i Norge.
Som de viktigste fordelene trekker VTI frem:
En snart tom batteripakke kan byttes med en fulladet versjon på to minutter.
Løsningen vil redusere investeringskostnadene for transportselskapene, siden batteriene kan leases.
Sammenliknet med vanlig hurtiglading vil det belaste det lokale el-nettet i betydelig mindre grad.
– Ingen tjener penger på et kjøretøy som står stille. Med batteribytte kan logistikkselskapene fortsette sin daglige virksomhet omtrent som i dag. Det er en viktig fordel, sier Arne Nåbo, forskningsleder på VTI.
Samtidig er det mange i bilindustrien, særlig blant bilfabrikantene, som er skeptiske. Og dagens regelverk og standarder åpner ikke for slike bytteløsninger.