LADBAR OG LEKKER: Peugeot 508 har nå kommet som ladbar hybrid.

Prøvekjørt: Peugeot 508 (ladehybrid)

Eldriften løfter komforten til aller ypperste nivå

Vi kjører gjerne langt med Peugeot 508. Nå kan det også gjøres helelektrisk i nærmere fem mil. Det gir klassens beste komfort.

Publisert Sist oppdatert

Pluss

Støynivå, eldrift, særpreg

Minus

Trang, lav, for mye særpreg?

Peugeot 508 er en av Motors absolutte testfavoritter, selv om den totale poengsummen ligger et stykke under en del av konkurrentene.

Som alltid handler det om hva man vektlegger. Med 508 får du ikke den gjennomført snusfornuftige stasjonsvognen som glir inn i anonymiteten på parkeringsplassen utenfor et hvert kjøpesenter.

Du finner biler med større bagasjerom, høyere sittestilling, bedre bakkeklaring og mer logisk betjening.

Peugeot 508 ladbar

  • Dette er nytt: Peugeots toppmodell har kommet som ladbar hybrid.
  • Pris fra 475.000 (Allure) til 522.000 kroner (GT), eks. avgifter
  • Pris testbil: 570.000 (GT, ink. avgifter og div. ekstrautstyr)
  • Rekkevidde strøm: 52 km
  • Effekt: 225 hk
  • Bagasjevolum: 530 liter

Og det hefter noen merkelige fordommer ved franske biler som gjør at prisfallet er større enn på de tyske og japanske. Peugeot klarer heller ikke å legge seg på et prisnivå som gir bilen et opplagt fortrinn.

Ren 10-er

Derfor ryker 508 på noen poengtrekk her og der. Men den tar til gjengjeld bøtter av poeng i rundene som omhandler de mer emosjonelle sakene som også er viktig for mange som bruker mye penger på bil.

Primært design, men også komfort og kjøreegenskaper.

Går du inn i lenken øverst i saken her, vil du se at vi ga 9 poeng for komfort da vi testet 508 med vanlig bensinmotor for et drøyt år siden. En sterk 9-er da, blir en ren 10-er nå.

Milene på strøm gir en ekstra dimensjon til det allerede klasseledende lave støynivået.

Forskjellig fra alle

Komfort handler også om å hva du ser og føler rundt deg. Instrumentpanelet i 508 har vi gitt mye ros tidligere. Det har et særegent design med fine materialer.

Det lillet rattet er nærmest flatt både i topp og bunn, og selve instrumenthuset er plassert på oversiden av rattkransen. Det gjør 508 forskjellig fra alle andre personbiler, bortsett fra noen mindre modeller fra samme familie.

LØVENS HULE: Interiøret i 508 er en fryd for øyet og spennende å betjene. Det lille rattet som er avskåret oppe og nede, og instrumentene over rattkransen, gir særpreg.

Spesiell

Og til tross for at det har eksistert noen år, liker vi det like godt i dag. Det krever litt tilvenning, som med alle biler som skiller seg ut. Og spesielt de som ønsker seg en entusiastisk eier.

Du henter ikke ut en 508 hos et leiebilfirma. Til det er den for spesiell. Men gjerne fra noen dyktige fagfolk på vask og polering. spesiell er den.

Det er bare innslaget av svart lakk og betjeningen av cruisekontrollen, en svært foreldet standardløsning i PSA-konsernet, som trekker ned inntrykket av instrumentpanelet. Den er så bortgjemt at den fint kan se så lite elegant ut.

508 skal offisielt kunne gå 52 km på strøm. Vi nådde naturligvis ikke så langt på kjølige høstdager med mye vann på veiene og vinterdekk. Men fra 38 til 43 km, avhengig av kjøremønster, er absolutt godkjente tall.

ROMSLIG: Bagasjerommet har i følge Peugeot sine 530 liter i behold. Men det er lite plass til ladekabler, i den grad du trenger å ha med dem rundt.

Fornuft og følelser

Det er på nivå med hovedkonkurrentene VW Passat og Skoda Superb. Prismessig ligger Passat et lite hakk over, mens Superb og 508 kommer relativt likt ut når man tar med relevant utstyr.

Men selve opplevelsen av bilene, er svært ulik. Superb og Passat er mest fornuft, 508 er mer følelser. Uten at det ene utelukker det andre.

Bedre totalscore

Som ladbar hybrid har 508 fått et løft også i kategoriene som omhandler fornuft, spesielt miljø/forbruk og annenhåndsverdi. Det løfter den totale poengscoren.

Men ikke så høyt at det går ut over denne bilens viktigste egenskap: Særpreget.