
Continental IceContact3
Hardere gummi gjør nesten susen
IceContact3 er et helt annet dekk sammenliknet med i fjor. Og det er mer enn piggene som er blitt forandret.
PLUSS:
Holder jevnt, høyt nivå på alle underlag.
MINUS:
Ikke like bra feste på is som de aller beste.
Gummiblandingen var uvanlig myk i fjor, men i år er den betydelig hardere.
Dekket presterer også jevnere fra underlag til underlag.
Den nye utgaven av IceContact3 når ikke helt opp til samme høye nivå på snø og is som Nokian/Michelin.
Grepet på kaldt vinterføre er likevel bra.

Derimot leverer Conti betydelig bedre på barmark enn i fjor og det er nå det beste av premiumdekkene på våt asfalt – ved siden av Pirelli.
Litt svakere resultater på snø og is gjør at IceContact 3 mister førsteplassen.
Men jevnt høyt nivå på alle underlag med rolige, sikre kjøreegenskaper gir en sølvmedalje i sammendraget.
Continental IceContact3
84 poeng
Last- og hastighetsindeks:96T
Fakta
Produksjonsland:Tyskland Produksjonsdato:07/10 2019 Pigger:190
Hardhetsgrad (Shore): 60
Snø
Akselerasjon:5 Bremselengde:10 Kjøreegenskaper:8
Is
Akselerasjon:4 Bremselengde:12 Kjøreegenskaper:12
Tørr asfalt
Bremselengde:4 Kjøreegenskaper:3
Våt asfalt
Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:5 Vannplaning:4
Annet
Støy:5 Forbruk:4
Pigger
Antall:190
Les også NAFs råd:
Dette må du huske om dekkskift

Slik beregnes poengene:
I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1 til 5:
5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig
Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.
Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.
Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.
Her er alle dekkenes score i hver testdisiplin:
Poeng | Michelin | Continental | Nokian | Hankook | Pirelli | Nordman | Toyo | GT Radial |
Akselerasjon på is (maks 5) | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 2 | 1 |
Bremsing på is (maks 15) | 15 | 12 | 15 | 6 | 3 | 9 | 12 | 3 |
Kjøring på is (maks 15) | 15 | 12 | 15 | 12 | 9 | 9 | 6 | 3 |
Akselerasjon på snø (maks 5) | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 |
Bremsing på snø (maks 10) | 10 | 10 | 10 | 10 | 8 | 10 | 8 | 8 |
Kjøring på snø (maks 10) | 8 | 8 | 10 | 8 | 6 | 8 | 4 | 2 |
Bremsing på våt vei (maks 10) | 6 | 8 | 6 | 8 | 8 | 4 | 6 | 10 |
Kjøring på våt vei (maks 5) | 3 | 5 | 4 | 3 | 5 | 3 | 3 | 5 |
Vannplaning (maks 5) | 2 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 |
Bremsing på tørr vei (maks 5) | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 2 | 4 | 5 |
Kjøring på tørr vei (maks 5) | 5 | 3 | 3 | 3 | 4 | 2 | 3 | 2 |
Drivstofforbruk (maks 5) | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 |
Støy (maks 5) | 5 | 4 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 |
Totalt | 87 | 84 | 84 | 73 | 67 | 64 | 60 | 52 |
Plassering | 1 | 2 | 2 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |