KORT VEI TIL BAKKEN: Hotellet ligger redd ved skibakken og samtidig stille og rolig.

Radisson Blu Resort & Residences Trysil

Flott til fjells – men med noen riper i lakken

Radisson Blu Resort & Residences Trysil er i likhet med søsterhotellet Radisson Blu Resort Trysil, svært! Forskjellen mellom de to er først og fremst beliggenheten. Dette ligger høyere, og roligere til enn søsterhotellet, som befinner seg nærmere sentrum og uteliv.

Publisert Sist oppdatert

Radisson Blu Resort & Residences Trysil

80 poeng

Pris: Vi betalte 1290 kroner for dobbeltrom med frokost. Radisson Blu Resort & Residences Trysil Fageråsen, 2420 Trysil www.radissonblu.com

Beliggenhet 9/10

Rett i løypa og samtidig stille og rolig. Ikke lysløype for langrenn.

Rom 8/10

Fint rom som oppleves moderne. Litt slitt, riper i golvet og flekker på bordet.

Standard 7/10

Gjennomført med detaljer som gir fjellfølelse. Men gedigent og i overkant mørkt.

Senger 8/10

Supergod seng, og gode puter og dyner – til å være syntetiske.

Frokost 8/10

Buffet som er langt over hotellsnittet. Speilegg med snerk og kjedelig granola trekker ned.

Bad 9/10

Lite, men fint. Luksusfølelse med deilige håndklær og såper. Mangler en metalldel på dusjarmaturet.

Fellesområder 8/10

Veldig fine, men de ligger langt unna hvis du bor et stykke fra resepsjonen. Dette er et stort hotell med endeløse ganger.

Renhold 8/10

Alminnelig rent. Vi finner ingenting å klage på, men det lukter heller ikke nyvasket og er neppe skrubbet.

Valuta for pengene 8/10

Her er det mulig å gjøre et godt kjøp utenom høysesong.

Vi svinger vi inn på første og beste parkering. Og ender med å gå kilometer med ganger, i hvert fall føles det sånn, før vi når resepsjonen.

Fellesområdene hvor resepsjonen ligger, er fine og oppleves beroligende og balanserte, hvis man kan si det om et interiør.

Hele hotellet er arkitektonisk gjennomtenkt, i motsetning til mange eldre hoteller. Det gjelder både bygget og interiøret. Hotellet har noen år på baken (2011), men virker fortsatt ganske nytt.

I resepsjonen møter vi, ikke overraskende, to svensker. De er blide og hyggelige, men de kan dessverre ikke skaffe rom med utsikt i bygget hvor resepsjonen ligger. Vil jeg oppgradere for 200 kroner?

Dermed havner Motor på et stort hjørnerom. Det er lekkert, norske hotellrom flest tatt i betraktning. Her er det gjennomtenkte detaljer, som fjellmotiv på veggene og rustikke lamper.

Sengen er vendt mot utsikten, det føles alltid som et pluss. Det er ikke tilfelle på de ganske mye mindre dobbeltrommene. Sengen er supergod, og det er deilige håndklær og såper på badet.

Rommet er ellers gjennomført når det gjelder farger, tekstiler og stil, men går man det nøyere etter i sømmene ser man at det er litt slitasje her og der.

En metalldel på dusjarmaturet mangler, det er noen flekker på bordet, en ripe i gulvet. Men alt i alt er det virkelig flott.

Selv om vannkoker pulverkaffe og teposer virker litt gammeldags. Og det finnes verken tøfler eller badekåpe.

I det nederste bygget, hvor vi altså befinner oss, ligger alle fellesområdene. Det vil si to restauranter, en med a la carte og en med buffet, en bar, peisestue og sportsbutikk.

I bygget ovenfor ligger et bakeri og en pizzeria, som faktisk lager ordentlig pizza, og vi tror jammen den drives av italienere også.

Nordmenn er det få av, også både blant gjestene, og vi treffer ikke én nordmann blant personalet.

Servitørene på buffeten om kvelden er engelske, den supre vertinnen under frokosten er spansk, mens han andre hyggelige er fra Litauen. Han snakker norsk, i likhet med noen andre, men ikke alle.

Prisen på rommet inkluderer bare akkurat det, bortsett fra frokost. Alt annet må du betale for i tillegg.

Som gjest må du for eksempel betale for å komme inn i spa-avdelingen. Det koster 75 kroner på formiddagen og 50 kroner mer på ettermiddagen. Når man har lyst på en kjapp svømmetur før frokost virker det kjipt.

Og når hun som står og skal sjekke deg inn på spaet ikke får datamaskinen til å virke, blir man etterhvert litt utålmodig.

Kunne hun kanskje ha tenkt service og ordnet med betalingen når vi var på vei ut i stedet? Så vi slapp å stå og vente?

Til middag ender vi opp med buffeten. Den koster 385 kroner. Vi lurte egentlig på om vi skulle spise a la carte, men i den restauranten er det så mørkt at vi slår det fra oss, selv om menyen er fristende og ikke så alt for dyr.

Buffeten er ikke overdådig, men det er sjeldent god mat. Både skalldyr, fisk, kjøtt, salater er topp, brødet er heller ikke verst.

Servicen er det egentlig ikke noe å utsette på, selv om den er upersonlig. Å jobbe på et hotell er som et teater, og alle rollene er viktige.

Her kjører de engelske servitørene akkurat den samme innøvde leksa overfor alle gjestene.

Skuffelsen kommer til slutt. Dessertbordet er elendig. Prefabrikerte kaker smaker nettopp som prefabrikerte kaker. De små, smakløse muffinsene er tørre, og i isdisken er to av boksene tomme.

Neste morgen møtes vi av en nye buffet og frokosten er god, selv om den ikke er overdådig.

Vi savner hjemmelaget granola, men det er godt brød, godt pålegg, masse frisk, skåret frukt, perfekt stekt bacon og en eggerøre som faktisk smaker eggerøre.

Det eneste som ikke frister er de ferdigstekte speileggene med snerk på. De ser ikke lekre ut og går kanskje rett i søpla?

Alt i alt er dette et hotell med lekre omgivelser og utsikt mot bakken. Men ærlig talt, en Ginger Joe ingefærøl til 96 kroner?! Selv om vi fikk den med masse is og sitronskive.

Det ikke er noe å si på selv hotellprisen, men med alt man skal betale for i tillegg så baller det fort på seg ...

Men du kan også velge å leie en leilighet med kjøkken, og da er det mulig å gjøre oppholdet mye billigere. Noe som gjenspeiles av få gjester både i spa-anlegget, i baren og i restaurantene.