Dekket har godt grep på is, men gjør det dårligere i tester på snø.
Når Bridgestone er på grensen til å miste grepet på vinterføre veksler dekket mellom over- og understyring, og det gjør at det oppleves som vanskelig å kjøre.
På asfalt har det god styrerespons og mer konsekvent, lett overstyrt balanse.
Men – Noranza har den lengste bremsestrekningen på tørr asfalt.
Totalt sett oppnår Bridgestone ganske middels karakter på samtlige underlag. Det holder bare til en sjuendeplass i år.
Noranza 001 har hengt med siden 2016, men i takt med at konkurrentene har lansert nyheter har Bridgestone falt på resultatlistene.
Snø
Akselerasjon:3Bremselengde:6Kjøreegenskaper:6
Is
Akselerasjon:4Bremselengde:9Kjøreegenskaper:9
Tørr asfalt
Bremselengde:2Kjøreegenskaper:4
Våt asfalt
Bremselengde:6Kjøreegenskaper:4Vannplaning:2
Annet
Støy:4Forbruk:3
Pigger
Antall:198
PS: Dekkdimensjonen i årets test er 225/50 R 17.
Alle dekkene i vår test vurderes og måles i tilsammen 14 ulike kategorier, og poengsettingen skjer utfra en vekting som særlig tilgodeser dekk for typiske nordiske vinterforhold.
På disse to lenkene finner du alle detaljene fra testen:
Hastighetskoden på dekkene viser den toppfarten dekkene tåler og på sommerdekkene skal koden tilsvare den topphastigheten bilen har. Hvilken kode du trenger står i bilens vognkort. På vinterdekk behøver ikke dekkene tilsvare bilens topphastighet, men de må ha en kode som tilsvarer minimum 170 km/t.
Lasteindeksen viser hvor stor last dekkene tåler. Dette samsvarer med bilens maksimalvekt. Hvilken lasteindeks du trenger står i bilens vognkort.