Bilmekanikere skifter dekk
INGEN TILFELDIGHETER: Testene til årets vinterdekktest er gjort på anlegg i Arvidsjaur og Gislaved i Sverige, samt i tyske Hannover, i februar/mars og i mai 2019. Foto: Peter Gunnars
Slik scorer dekkene i enkeltkategoriene:

Her er dekkprestasjonene på detaljnivå

Dekktesten baserer seg på dekkenes score i en lang serie kategorier. Her er de detaljerte målingene i hver kategori.

Del denne artikkelen

PS: Denne lenken tar deg tilbake til hovedsiden for vinterdekktesten.

Ingen dekk scorer maksimalt i alle kategorier, for de er laget for å møte ulike preferanser og behov

I vår dekktest er dekkenes spesifikke prestasjoner i de forskjellige testkategoriene, omregnet til et poengsystem hvor kvalitetene er vektet ulikt – og der egenskaper som normalt er viktigst i nordiske omgivelser veier tyngre.

Men kanskje har du nytte av målingene vi har gjort i  hver klasse? Her er alle kategoriene, først for piggdekkene.

Piggdekk

Akselerasjon på is (variert vær, -7° til -13°)

Akselerasjon 5–25 km/t. Snittid av tre testomganger med 13 akselerasjoner. Continental og Nokian har best drivgrep, like foran Michelin. Det piggfrie dekket sliter med å få feste på isen, men klart dårligst er Sailun. Man skulle nesten ikke tro det var et piggdekk.

Continental 4,14
Nokian 4,27
Michelin 4,51
Bridgestone 4,88
Hankook 4,94
Goodyear 5,03
Piggfritt 5,16
Sailun 6,58

Bremsing på is (variert vær, -7° til -13°)

ABS-bremsing 25–5 km/t. Gjennomsnittet etter tre testomganger med 13 oppstarter. Continentals nye gummipigg bremser best, fulgt av Michelin og Nokian. Det piggfrie dekket får godkjent resultat. Sailun er håpløst sist – en drøy billengde lengre bremsestrekning – fra 25 km/t!

Continental 8,67
Michelin 9,42
Nokian 9,68
Piggfritt 10,64
Goodyear 10,87
Bridgestone 10,88
Hankook 10,97
Sailun 13,97

Kjøring på is (sol, -9° til -14°)

Gjennomsnittlig rundetid av tre runder på litt grovere is. Det piggfrie dekket overrasker med best sidegrep, foran det like myke piggdekket fra Continental. Selv Michelin imponerer. Goodyear er kraftig understyring i de tetteste svingene. Sailun er vanskelig å håndtere i svingene.

Piggfritt 51,35
Continental 52,64
Michelin 52,89
Nokian 53,92
Hankook 55,52
Bridgestone 55,94
Goodyear 56,63
Sailun 60,11

Akselerasjon på snø (variert vær, -7° til -13°)

Akselerasjon 5–40 km/t. På snø er det mønsteret som avgjør, og det er en fordel for det piggfrie dekket. Piggene trenger fast underlag for å få skikkelig grep. På snø er det som vanlig små forskjeller mellom dekkene, men selv i denne øvelsen havner Sailun klart etter de andre.

Piggfritt 4,05
Continental 4,06
Michelin 4,17
Goodyear 4,20
Nokian 4,23
Hankook 4,27
Bridgestone 4,40
Sailun 4,57

Bremsing på snø (variert vær, -7° til -13°)

ABS-innbremsing 40–5 km/t. Continentals piggdekk stopper fortest, tett fulgt av det piggfrie dekket. Jevnt løp mellom de andre, selv om Bridgestone stanser 1,5 meter etter det beste dekket. Sailun trenger nesten en meter til.

Continental 16,70
Piggfritt 16,90
Michelin 17,90
Goodyear 18,00
Nokian 18,00
Hankook 18,10
Bridgestone 18,40
Sailun 19,20

Kjøring på snø (sol, -13° til -15°)

Gjennomsnittlig rundetid av tre runder. Continental og det piggfrie dekket er både rolige og lettkjørte. Michelin er også trygt. Nokian reagerer raskere og går litt bredere i svingene. Goodyear er tungkjørt med tydelig understyring, og når det får sleng er det vanskelig å hente det inn igjen.

Continental 83,75
Piggfritt 85,59
Michelin 86,49
Nokian 87,54
Hankook 87,93
Bridgestone 88,07
Goodyear 89,15
Sailun 93,63

Bremsing på våt vei (lett snøfall, +1°)

Bremsestrekning 80–0 km/t. Gjennomsnitt av fem nedbremsninger. Det myke piggdekket fra Continental stanser en meter før Goodyear og Nokian, som igjen stopper en meter før Bridgestone, Michelin og det piggfrie dekket. Lengst bremsestrekning har Hankook.

Continental 28,80
Goodyear 29,80
Nokian 29,90
Bridgestone 30,80
Michelin 31,00
Piggfritt 31,00
Sailun 31,30
Hankook 31,40

Bremsing på tørr vei (sol, +7° til +9°)

Bremseslengde 100–0 km/t. Gjennomsnitt av fem nedbremsninger. Denne gangen er det det piggfrie dekket som gjør det best, fulgt av Continentals piggdekk. Goodyear og Michelin har også kort bremselengde, mens Bridgestone og Sailun har størst problemer med å stoppe.

Piggfritt 43,00
Continental 44,90
Goodyear 46,20
Michelin 46,70
Nokian 47,10
Hankook 47,80
Bridgestone 48,00
Sailun 48,20

Vannplaning (overskyet, +12° til +16°)

Her er det målt ved hvilken hastighet dekkene får vannplaning når de akselererer på 9 mm dypt vann. Gjennomsnitt av seks akselerasjoner. Mange resultater ble underkjent. Hankook takler utfordringen best. Også Goodyear og Continental får godkjent.

Hankook 62,2
Goodyear 60,9
Continental 60,3
Sailun 58,6
Bridgestone 58,2
Michelin 58,1
Nokian 57,5
Piggfritt 57,0

Øvrige deløvelser

Continental er mykt, diffust og vanskelig å håndtere på barmark. Michelin er det mest stabile på tørr vei. Nokian er raskest på vått føre. Drivstofforbruket er målt med en Ford Focus 1,0T i jevn hastighet (80 km/t). Støynivået inne i bilen er målt med samme bil og ved førerens ører i løpet av 10 sekunder. En subjektiv vurdering av støy inngår også i bedømmingen av lydnivået.

  Bridgestone Continental Goodyear Hankook Nokian Michelin Sailun Piggfritt

Kjøring våt vei

43,64 44,12 43,59 43,71 43,18 44,37 44,00 45,65

Kjøring tørr vei (skala 1-5)

4 2 4 3 3 5 2 2

Forbruk (l/100 km)

4,49 4,58 4,66 4,53 4,63 4,52 4,58 4,57

Rullemotstand (koeffisient)

0,766 0,854 0,863 0,791 0,794 0,816 0,781 0,800

Støy (skala 1-5)

3 4 4 3 2 5 1 5

Smilende bilmekaniker

Tips fra NAF
Hvordan var det nå igjen med dekktrykk og mønster?

Piggfrie dekk 

Akselerasjon på is (variert vær, -7° til -13°)

Akselerasjon 5–25 km/t. Snittid av tre testomganger med 13 akselerasjoner. Continental akselererer best på glattpolert is, men også Nokian, Goodyear og Nordman gjør det bra. Størst vanskeligheter har det kontinentale vinterdekket, men heller ikke Leao klarer å oppnå godkjent resultat.

Continental 5,16
Nokian 5,76
Goodyear 6,25
Nordman 6,28
Sava 6,55
Yokohama 6,65
Leao 7,45
Kontinentalt dekk 7,61

Bremsing på is (variert vær, -7° til -13°)

ABS-bremsing 25–5 km/t. Gjennomsnittet av totalt 39 nedbremsinger i tre omganger. Goodyear lykkes ikke like godt i bremsetestene som ved akselerasjon. Nordman, Nokian og rundevinneren Continental får toppkarakter. Det kontinentale vinterdekket har 20 % lengre bremselengde på is enn gjennomsnittet for de nordiske piggdekkene.

Continental 10,64
Nordman 10,83
Nokian 10,84
Sava 11,48
Yokohama 11,49
Goodyear 11,75
Leao 12,31
Kontinentalt dekk 14,15

Kjøring på is (sol, -9° til -14°)

Continental og Nokian er i en klasse for seg. Begge er lettkjørte, og Continental har utmerket grep i svingene, noe som gir beste rundetid. Yokohama, Goodyear og Sava får alle godkjent resultat, men er betydelig mer tungkjørte enn de beste dekkene. Det kontinentale vinterdekket mangler grep på is, men er lettkjørt så lenge det beveger seg på grensen.

Continental 51,35
Nokian 52,27
Nordman 54,37
Yokohama 55,43
Goodyear 55,81
Sava 55,84
Leao 56,46
Kontinentalt dekk 58,49

Akselerasjon på snø (variert vær, -7° til -13°)

Akselerasjon 5–40 km/t. Continental har et lite forsprang, men fire dekk følger hakk i hæl med bra akselerasjonsgrep. På snø oppnår Leao og Yokohama godkjent resultat. Det kontinentale piggdekket er mye mer konkurransedyktig på snø enn på is, men det holder likevel akkurat ikke til et godkjent resultat.

Continental 4,05
Nokian 4,24
Nordman 4,28
Sava 4,29
Goodyear 4,30
Yokohama 4,41
Leao 4,42
Kontinentalt dekk 4,55

Bremsing på snø (variert vær, -7° til -13°)

ABS-innbremsing 40–5 km/t. Mange av dekkene bremser bra på snø, og det er ganske små, men likevel avgjørende forskjeller. Akkurat som på isen bremser Sava bedre enn Goodyear. Kinesiske Leao får godkjent resultat, mens det kontinentale dekket har to meter lengre bremselengde fra 40 km/t enn Continental som vinner denne øvelsen.

Continental 16,90
Sava 17,50
Nokian 17,70
Goodyear 17,80
Yokohama 17,90
Nordman 18,10
Leao 18,30
Kontinentalt dekk 18,90

Kjøring på snø (sol, -6° til -8°)

Gjennomsnittlig rundetid av tre runder på bane. Continental og Nokian er mest lettkjørt. Selv om føreren må være litt forsiktigere med Goodyear får dekket likevel en bra rundetid. Det kontinentale vinterdekket er et premiumdekk, og det gir god tilbakemelding til føreren om hvor grepsgrensen ligger.

Continental 85,59
Goodyear 86,12
Nokian 87,04
Nordman 89,17
Yokohama 89,42
Kontinentalt dekk 90,81
Leao 91,31
Sava 92,02

Bremsing på våt vei (lett snøfall, +1°)

Bremsestrekning 80–0 km/t. På våt asfalt har det kontinentale dekket et klart overtak. Nokian er best av de nordiske vinterdekkene, tett fulgt av Goodyear. Yokohama, Leao og spesielt Nordman har størst problemer med å stoppe i vått vær.

Kontinentalt dekk 26,60
Nokian 30,00
Goodyear 30,50
Continental 31,00
Sava 32,80
Yokohama 33,60
Leao 33,80
Nordman 34,10

Bremsing på tørr vei (sol, +7° til +9°)

Bremselengde 100–0 km/t. Alle dekkene oppnår godkjent resultat på tørr vei, men selv her stopper det kontinentale dekket noen meter før de andre dekkene. Continental, Nokian og Goodyear utgjør topp tre av de nordiske. Leao og Sava har størst problemer med å stoppe.

Kontinentalt dekk 41,90
Continental 43,00
Nokian 44,80
Goodyear 45,00
Yokohama 46,30
Nordman 46,40
Sava 46,60
Leao 46,80

Vannplaning (overskyet, +12° til +16°)

Her er det målt ved hvilken hastighet dekkene får vannplaning når de akselererer på 9 mm dypt vann. Gjennomsnitt av seks akselerasjoner. Her er det mange som ikke når opp. Det kontinentale dekket er klart best, mens Goodyear er i en klasse for seg blant de nordiske vinterdekkene.

Kontinentalt dekk 74,90
Goodyear 70,40
Sava 65,00
Leao 62,80
Nokian 58,50
Nordman 58,40
Yokohama 57,60
Continental 57,00

 Øvrige deløvelser

Goodyear og Sava opptrer best på veien både på tørt og vått føre. Drivstofforbruket er målt med en Ford Focus 1,0T i jevn hastighet (80 km/t). Støynivået inne i bilen er målt med samme bil og ved førerens ører i løpet av 10 sekunder. En subjektiv vurdering av støy inngår også i bedømmingen av lydnivået.

  Continental Goodyear Leao Nokian Nordman Sava Yokohama Kontinentalt dekk

Kjøring våt vei

45,24 42,55 45,55 44,09 45,22 43,22 45,87 40,45

Kjøring tørr vei (skala 1-5)

3 4 1 3 2,00 4 3 5

Forbruk (liter/100 km)

4,57 4,38 4,64 4,46 4,47 4,50 4,53 4,66

Rullemotstand (koeffisient)

0,800 0,692 0,927 0,717 0,778 0,781 0,778 0,767

Støy (skala 1–5)

5 5 3 3 4 4 4 2

Bil sett fra siden