Bildekk av merket Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3
LOGISKE GREIER: Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 Foto: Marko Mäkinen
Akkurat som søsteren fra Dunlop

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3

Goodyear-dekket har resultater som er svært like «søster-dekket» fra Dunlop.

Del denne artikkelen
75 Poeng

Dekket oppfører seg logisk og fint på både vått og tørt underlag.

I de mest krevende situasjonene på vått underlag er ikke grepet optimalt på dekkene foran, men Goodyear-dekket er generelt enkelt å kontrollere.

Også på tørt føre er dekket bra, men frontdekkene kan slippe ved de mest ekstreme utfordringene.

Når vi bryter ned på enkeltdisiplinene får vi følgende score:

Bremsing (bremselengde våt asfalt): 28,1 meter (nr 10 i kategorien)

Kjøregrep (våt asfalt): 28,0 sek. i rundetid på testbane (nr 11 i kategorien)

Vannplaning (fart før dekkene slipper): 86,4 km/t (nr 4 i kategorien)

Kjørefølelse våt asfalt (på en skala fra 1 til 10): 9 (nr 5 i kategorien)

Bremsing (bremselengde tørr asfalt): 32,9 meter (nr 9 i kategorien)

Kjørefølelse tørr asfalt (på en skala fra 1 til 10): 7 (nr 6 i kategorien)

Støy (dB): 62,2 (nr 4 i kategorien)

Rullemotstand (økning i forbruk i prosent): 2,1 (nr 5 i kategorien)

Bilsprut i vanndam

Slik beregnes poengene:

For hvert dekk i testen er måleresultatene gjort om til poeng. Poengskalaen går fra 10 – svært bra – til 1 – svært dårlig. Sluttresultatet er en middelverdi av oppnådde poeng i hver testdisiplin, med utgangspunkt i ulik vekting av de forskjellige kategoriene. Vår score er beregnet ut fra følgende vekting:

Våt asfalt – 55 prosent (bremsing, kjøregrep og vannplaning 15 prosent hver, kjørefølelse 10 prosent)

Tøff asfalt – 30 prosent (bremsing og kjørefølelse 15 prosent hver)

Komfort og økonomi – 15 prosent (rullemotstand 10 prosent og støy 5 prosent)

Hvis du bor et sted hvor vær- og føreforholdene tilsier at egenskapene bør vektes annerledes enn vi har gjort (som det kan være gode grunner til!), vil du antagelig få en annen rekkefølge over dekkene som passer ditt behov best.

Hva betyr tallene?

  • Hastighetskoden på dekkene viser den toppfarten dekkene tåler og på sommerdekkene skal koden tilsvare den topphastigheten bilen har. Hvilken kode du trenger står i bilens vognkort. På vinterdekk behøver ikke dekkene tilsvare bilens topphastighet, men de må ha en kode som tilsvarer minimum 170 km/t.

  • Lasteindeksen viser hvor stor last dekkene tåler. Dette samsvarer med bilens maksimalvekt. Hvilken lasteindeks du trenger står i bilens vognkort.

  • Rotasjonsretning/innside utside viser hvordan dekkene skal monteres på bilen for at mønsteret i dekket skal fungere best mulig. Enten står det en pil på dekket som viser hvilken vei dekket skal rotere, eller så står det angitt hvilken side på dekket som skal vende ut.

Dekkene i årets test har dimensjon 225/45 R17. Testbil er Audi A3 TFSI.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3

Hastighet: Y (opp til 300 km/t)
Lasteindeks: 94
Rotasjonsretning: Nei
Innside/utside: Ja
Produksjonsdato: Uke 7, 2017
Produksjonsland: Tyskland
  1. 89 Michelin Pilot Sport 4 Testvinner
  2. 85 Nokian Hakka Black
  3. 83 Falken Azenis FK 510
  4. 81 Continental PremiumContent 6
  5. 79 Bridgestone Turanza T005
  6. 78 Vredestein Ultrac Vorti
  7. 77 Hankook Ventus S1 Evo2
  8. 75 Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3
  9. 75 Dunlop Sport Maxx RT2
  10. 75 Kumho Ecsta PS71
  11. 70 Pirelli Cunturato P7
  12. 61 Cooper Zeon CS 8
  13. 60 Yokohama Advan Sport V105
  14. 54 Nankang Sportnex AS-2+
  15. 51 Triangle Sportex TSH11
  16. 44 Gislaved Ultra Speed
75 Poeng

Våt asfalt

Bremsing 6/10

6

Kjøregrep 7/10

7

Vannplaning 8/10

8

Kjørefølelse 9/10

9

Tørr asfalt

Bremsing 8/10

8

Kjøregrep 7/10

7

Komfort/økonomi

Støy 9/10

9

Rullemotstand 7/10

7