Peugeot 3008 forfra
EKSPERTENES FAVORITT: Peugeot 3008 vant «Car of the Year»-kåringen i vår, der bileksperter fra hele Europa deltok. Foto: Sveinung Uddu Ystad
Førerplassen i Peugeot 3008
GOD PLASS: Oversikten fra førerplassen i Peugeot 3008 er svært god.
Peugeot 3008

Årets bil i Europa

Nylig ble Peugeot 3008 kåret til Car of the Year i Europa. Fra en ganske praktisk, men kjedelig, flerbruksbil har den tatt steget til en ganske praktisk og spennende SUV. Midt i blinken for det norske bilkjøpere ønsker seg for tiden.

Del denne artikkelen
78 Poeng

Dette er den klart største av de tre kompakte SUV-ene vi har med i vårens testrunde innen denne klassen.

Den har et bra bagasjerom på 520 liter, plass til tre i baksetet og en del andre praktiske detaljer.

3008 er bilen som passer best for barnefamilier.

I det hele tatt er det mest blitt bedre på Peugeot 3008.

Ikke bare har den fått et spennende utseende. Setene passer oss bra, oversikten fra førerplassen svært god, den er lettkjørt og har fått et nytt automatgir som girer betydelig raskere og mer presist enn den gamle automatkassen til Peugeot. Det bidrar også til mye komfort på landeveien.

Førerplassen på Peugeot 3008GOD PLASS: Oversikten fra førerplassen er strålende på Peugeot 3008.

Bilen har en bakkeklaring på hele 21,5 centimeter, noe som hjelper godt på gjensnødde veier.

Foreløpig finnes den bare med forhjulstrekk. Firehjulstrekk blir først tilgjengelig i 2019, når 3008 får et ladbart hybriddrivverk.

Girspak på Peugeot 3008

Peugeot 3008 var med i årets store vintertest, og konklusjonen ble følgende:

Prestasjonene er jevnt over bra. Små ting som det elektriske håndbrekket og justeringen av instrumetbelysningen irriterer. Den nye Puretech-motoren med tre sylindrer på 130 hester er en god og energisk overraskelse, med høy effektivitet i kulde.

Utslippet i kulde er imidlertid relativt høyt. Veigrepet opp bratte bakker er bra, og bilen får karakteren åtte av ti mulige for lys og varme.

Infoskjerm på Peugeot 3008

Peugeot 3008 1,2 PureTech aut.

Pris: Fra kr 312.000 (130 bensin/1,6 diesel), pluss frakt og levering
Lengde/bredde/høyde: 445/184/162 cm
Vekt: 1270/425 kg (inkl. fører/nyttelast)
Hengervekt: 1200 kg
Sikkerhet: 5 stjerner (på en skala fra en til fem, testet av Euro NCAP, du kan lese detaljert om testene på www.euroncap.com. I en test hos Euro NCAP «kolliderer» bilene med et kjøretøy tilsvarende egen vekt/størrelse)
Sikkerhet voksne: 86 poeng (testet av Euro NCAP, poeng på skala opp til 100)
Sikkerhet barn: 85 poeng (testet av Euro NCAP, poeng på skala opp til 100)
Opplyst forbruk (liter/mil): 0,53 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
Vårt målte forbruk (l/mil): 0,56 (forbruk på blanding av landevei og småkjøring over en strekning på 36 kilometer i +1 grader)
CO2 (g/kg): 120 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
NOx (mg/km): 28,7 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
Støy (80 km/t): 65,5 dBA (målt i hodehøyde i kupeen i 80 km/t på tørr asfalt)
Akselerasjon (0-100): 18,6 sekunder (målt med to personer i bilen)
Akselerasjon (50-80): 5,6 sekunder (målt fra 50–80 på 3.-gir med to personer i bilen)
Bremselengde (80-0): 66,7 m (testen er kjørt på hardpakket, glatt snø med to personer i bilen og full ABS-brems)
Speedometer (misvisning i 80): 76 km/t (virkelig hastighet når speedometeret viser 80 km/t)
Takhøyde foran/bak: 99/93 cm (målt av Motor)
Beinplass bak: 72 cm (målt av Motor)
Bredde bak: 140 cm (målt av Motor)
Bagasjerom (liter): 520 (oppgitte fabrikktall)
Bagasjerom (maks lengde): 166/86 cm (målt fram til baksete-/forseteryggen)
Bakkeklaring: 21,9 cm (målt av Motor)
Beregning av annenhåndsverdi: Beregnet av Autolease, som er merkeuavhengig og vurderer alle nye modeller. De gir score fra én til seks, hvor seks er best, i forhold til klassen og markedet. I denne testen har man estimert markedsverdien etter fire år og 60 000 km.
78 Poeng

Peugeot 3008 1,2 PureTech aut.

Pris: Kr 356.000, pluss frakt og levering
Vi testet: Peugeot 3008 1,2 PureTech aut. Vår testbil: Firesylindret turbo bensinmotor 130 hk/96 kW. Moment: 230 Nm v. 1750 omdr. Dekk på testbilen: Nokian Hakkapeliitta R2.

Miljø og forbruk 6/10

6

Fabrikk oppgir forbruket til 0,53 liter på mila, mens vi målte 0,56. CO2-utslippet er 120 gram og NOx-utslippet 28,7 milligram per kilometer. Dette er høyere enn i mange andre bensinbiler, men innenfor kravene.

Pris 8/10

8

Størrelsen tatt i betraktning, får du bra med bil for pengene her. 3008 er faktisk stor nok for en familie med et barn. Mye utstyr er inkludert i prisen på vår bil.

Driftskostnader 7/10

7

Peugeot har gjennomsnittlige delepriser og servicekostnader, og har bra driftssikkerhet. Importøren gir 5 års eller 100.000 kilometers nybilgaranti og 12 års garanti mot rust. Serviceintervall er 25.000 km.

Annenhåndsverdi 8/10

8

Modellens markedsverdi etter fire år er beregnet til å utvikle seg bedre enn gjennomsnittet i markedet og som snittet i klassen i bruktmarkedet. Med riktig motor og utstyr scorer modellen fem poeng i forhold til markedet generelt og fire poeng i forhold til klassen. I tillegg vil en brukt SUV i denne prisklassen og med såpass god innvendig plass ha mange aktuelle kjøpere.

Praktisk 8/10

8

Dette er den største av de kompakte SUV-ene med god bakseteplass og et bagasjerom på 520 liter. Du setter deg rett inn og den høye sitteposisjonen gir god oversikt ut. Bakluken åpner automatisk når du føre beinet inn under støtfangeren.

Sikkerhet 9/10

9

3008 får toppkarakteren fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstester. Beskyttelsen av de voksne i bilen er god og barna bak sitter svært godt beskyttet. Den automatiske fotgjengerbremsen virker godt, mens bilen får litt lavere score enn de beste på utstyr.

Design 8/10

8

Utseendet til 3008 er friskt og spennende. Overgangen fra flerbruksbil til SUV har vært svært vellykket. Interiøret er moderne, der alt er digitalt. Bilen har fine koppholdere, men vi like ikke å måtte betjene varme- og ventilasjon på berøringsskjermen.

Utstyr 8/10

8

Bilen har mye moderne sikkerhetsutstyr som standard – inkludert automatisk by-brems med fotgjengergjenkjenning, blindsonevarsling et system som stabiliserer tilhenger. Vi savner ryggekamera og navigasjon.

Komfort 8/10

8

På fransk vis har bilen en god avfjæring som gir mye komfort på landeveiskjøring. Bilen har nytt automatgir som fungerer betydelig bedre enn det gamle «automatgiret» som var en manuell girkasse med hydraulisk styrt kløtsj. Støynivået innvendig er behagelig.

Kjøreegenskaper 8/10

8

Understell og fjæring er godt avstemt, men bilen er ikke like presis i kritiske situasjoner som en del konkurrenter. Det lille rattet er ment å skulle gi en sportslig kjørefølelse. Bilen har svært god bakkeklaring.

Totalt: 78 av 100 poeng

Audun Bergerud, teknisk konsulent i NAF: «Dette er den eneste av bilene i testen som er stor nok til en familie. Den er en svært vellykket overgang fra flerbruksbil til SUV.»

Konkurrenter