Opel Mokka sett forfra
FIREHJULSTREKK: Opel Mokka X selges stort sett med firehjulstrekk og det gir glimrende egenskaper på glatte vinterveier. Foto: Sveinung Uddu Ystad
Opel Mokka X

Opels kompakt-SUV snakker med stjernene

Opel Mokka X har et såkalt OnStar system som standard. Det betyr at du alltid har kontakt med en alarm- og service-sentral. Krasjer du slik at kollisjonsputene utløses, vil sentralen ringe deg opp. Dersom du ikke svarer, sender de nødetatene. De vet akkurat hvor du er.

Del denne artikkelen
70 Poeng

Hele systemet er basert på kommunikasjon via satellitter. Men å varsle ambulanse er bare en av tingene systemet kan.

Det har også en service-knapp som du kan trykke på dersom du ønsker å få opplysninger om nærmeste hotell eller restaurant.

Blir bilen stålet, vet sentralen hvor den er og kan varsle politiet. Og har du glemt hvor du parkerte bilen, kan du få den opp på et kart på mobilen din.

Mokka X er en kompakt SUV som for det meste selges med firehjulstrekk.

Det har også vår testbil og det gir en stor fordel når snøen laver ned og veien er glatt. Den tar seg uhindret opp bratte bakker, er stabil på svingete veier. På det glatte underlaget har den omtrent samme akselerasjonstider som på tørr asfalt.

Men firehjulstrekk koster…

Vår bil med Premium-utstyr, automatgir og 152 hesters turbomotor koster 374.900 kroner. Og det koster i ekstra bensinforbruk. Vi målte 0,68 liter på mila.

En utgave med tohjulstrekk koster fra 269.900 kroner. Oversikten fra førerplassen og romfølelsen er god, men setene mangler litt sidestøtte.

Førerplassen på Opel Mokka

Mokka X er omtrent like lang som Mazda CX-3. Det betyr at den passer for et par, men er for liten for en barnefamilie. Bagasjerommet er mindre enn i en VW Golf og du må vippe opp sitteputene bak når bakseteryggene skal legges ned.

Da Mokka var med i vår store vintertest i 2013, ble konklusjonen at den er en bil som gir sikker vinterkjøring. I nattemørket er halogen-lyktene ganske dårlige. Opel har nå nye, god LED-lys som kan anbefales.

Bilen har relativt lave utslipp i kulde og et rimelig bra varmeapparat.

Opel Mokka X forfra

Opel Mokka X

Pris: Kr 374.900, pluss frakt og levering
Lengde/bredde/høyde: 428/178/166 cm
Vekt: 1334/434 (i kg, inkl. fører/nyttelast)
Hengervekt: 1200 kg
Sikkerhet: Ikke testet i Euro NCAP ennå.
Opplyst forbruk (liter/mil): 0,62 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
Vårt målte forbruk (l/mil): 0,68 (forbruk på blanding av landevei og småkjøring over en strekning på 36 kilometer i +1 grad)
CO2 (g/kg): 144 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
NOx (mg/km): 8,8 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
Støy (80 km/t): 66,5 dBA (målt i hodehøyde i kupeen i 80 km/t på tørr asfalt)
Akselerasjon (0-100): 11,1 sekunder (målt med to personer i bilen, testen er kjørt på glatt, hardpakket snøt med bilens antispinnsystem i bruk)
Akselerasjon (50-80): 3,7 sekunder (målt fra 50–80 på 3.-gir med to personer i bilen)
Bremselengde (80-0): 62,8 m (målt fra 80–0 km/t. Testen er kjørt på hardpakket, glatt snø med to personer i bilen og full ABS-brems)
Speedometer (misvisning i 80): 74 km/t (virkelig hastighet når speedometeret viser 80 km/t)
Takhøyde foran/bak: 104/95 cm (målt av Motor)
Beinplass bak: 70 cm (målt av Motor)
Bredde bak: 129 cm (målt av Motor)
Bagasjerom (liter): 356 (oppgitte fabrikktall)
Bagasjerom (maks lengde): 137/68 cm (målt fram til baksete-/forseteryggen)
Bakkeklaring: 15,7 cm (målt av Motor)
Beregning av annenhåndsverdi: Beregnet av Autolease, som er merkeuavhengig og vurderer alle nye modeller. De gir score fra én til seks, hvor seks er best, i forhold til klassen og markedet. I denne testen har man estimert markedsverdien etter fire år og 60 000 km
70 Poeng

Opel Mokka X

Pris: Kr 374.900, pluss frakt og levering
Vi testet: Motor testbil: Firesyl. turbo bensinmotor 152 hk/111 kW. Moment: 200 Nm v. 1850 omdreininger. Billigste utgave koster kr 269.900 (140 hk bensin Edition). Drivverk: Firehjulstrekk, 6-trinns automatgir. Dekk på testbilen: Continental VikingContact6. Bilen er ennå ikke Euro NCAP-testet. Ved utregningen av sammenlagt-karakteren er summen av de ni andre kategoriene (63 poeng) delt på ni og deretter ganget med ti.

Miljø og forbruk 6/10

6

Fabrikk oppgir forbruket til 0,62 liter på mila, mens vi målte 0,68. Firehjulstrekk og automat bidrar til å øke forbruket. CO2-utslippet er 144 gram og NOx-utslippet 8,8 milligram per kilometer.

Pris 7/10

7

Med firehjulstrekk, slik vår testbil har, blir bilen relativt dyr når vi tar størrelsen i betraktning. Men den har bra med utstyr i prisen og med tohjulstrekk får du en spennende bil til en fin pris.

Driftskostnader 7/10

7

Opel har gjennomsnittlige delepriser og servicekostnader. Også når det gjelder feil og problemer vurderer vi den til gjennomsnittlig. Høyt forbruk på 4x4-utgaven trekker ned. Opel gir 5 års eller 100.000 kilometers nybilgaranti og 12 års garanti mot rust. Serviceintervall er 30.000 km.

Annenhåndsverdi 8/10

8

Modellens markedsverdi etter fire år er beregnet til å utvikle seg over gjennomsnittet i markedet og som snittet i klassen i bruktmarkedet. Med riktig motor og utstyr scorer modellen fem poeng i forhold til markedet generelt og fire poeng i forhold til klassen. En brukt SUV i denne prisklassen ha mange aktuelle kjøpere. Firehjulstrekk teller positivt.

Praktisk 6/10

6

En relativt liten SUV, med begrenset plass i baksetet. Bagasjerommet er på størrelse med det en VW Golf har. Du setter deg imidlertid rett inn i bilen, sitter høyt og har god oversikt fra førerplassen.

Sikkerhet 0/10

0

Opel Mokka X er ikke testet av EuroNCAP ennå. Forrige generasjon Mokka fikk fem stjerner etter de mindre strenge reglene som gjaldt i 2012.

Design 7/10

7

Utseendet til Mokka X er litt kjedelig, men bak rattet er oversikten god. Ikke minst gir de store vinduene fin utsikt og mye lys i kupeen. Armlenet mellom forsetene sitter litt i veien.

Utstyr 7/10

7

Bilen har bra med komfortutstyr som standard, inkludert fartsholder, ryggekamera, reservehjul og OnStar hjelpesystem. Vi savner sikkerhetsutstyr som automatisk by-brems med fotgjenger-gjenkjenning og blindsonevarsler.

Komfort 7/10

7

Med automatgir er bilen lettkjørt, og fjæringskomforten på landeveien er god. Når underlaget er dårlig, blir hjulopphenget i stiveste laget. Den innvendige støyen er litt høyere enn de beste.

Kjøreegenskaper 8/10

8

Mokka X er ikke like presis i styring og understell som Mazda CX-3, og er dermed ikke like kvikk og stabil i kritiske situasjoner. Med firehjulstrekk har imidlertid bilen super framkommelighet og stabilitet på glatte vinterveier.

Totalt: 70 av 100 poeng

Rune Korsvoll, journalist i Motor: «Bilen selges nesten bare med firehjulstrekk og de gir super framkommelighet på dårlige hytteveier. OnStar systemet er spennende.»

Konkurrenter