Opel Ampera-e
NESTE HØST: Kjøper du en Ampera-e i dag, kan du regne med å få bilen levert høsten 2018. Først skal de som allerede har bestilt, få sin bil. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Opel Ampera-e

Elbilen alle vil ha

Dette er bilen som 4000 nordmenn har kjøpt usett og uprøvd. En oppgitt rekkevidde på 500 kilometer, kombinert med en gunstig pris, har fristet. Nå er Opel Ampera-e på plass i Norge.

Del denne artikkelen
83 Poeng

Fordi Norge er et foregangsland på elbiler, er vi de første i Europa som har fått Ampera-e på veien.

Rett etter påske hadde Opel invitert flere hundre europeiske journalister til Norge for å prøvekjøre bilen.

De første kundene fikk sine biler i mai, men flere av de 4.000 som har bestilt, får ikke bilen sin før neste år.

Årsaken er at produksjonen foreløpig er noe begrenset. Bilen bygges i USA i den samme fabrikken som tvilling-bilen Chevrolet Bolt.

Ampera-e kommer bare i en utgave, med en batteripakken på 60 kWh, som ifølge den europeiske målemetoden gir litt over 500 kilometers rekkevidde.

Interiør i Opel Ampera-eKLØNETE BETJENING: Oversikten fra førerplassen er god, men det er vanskelig å finne fram på berøringsskjermen.

I USA er målemetoden strengere og rekkevidden på Chevrolet Bolt oppgis til 380 kilometer, noe som samsvarer bedre med vår måling  på norske vår-veier.

Premium utstyrspakke med det meste du trenger av moderne komfort- og sikkerhetsutstyr er også standard.

Infoskjerm på Opel Ampera-eKJØRER LANGT: Opel oppgir rekkevidden til over 500 kilometer, men på norske veier bør du heller regne med 400 kilometer som en god distanse.

For dette betaler du 289.900 kroner pluss registreringskostnader. Dette er med andre ord den første elbilen etter Tesla, som duger til langkjøring, og det til godt under halve prisen.

Ampera-e er på størrelse med Opel Corsa utvendig. Sånn sett egner den seg bra for bykjøring.

Bagasjerom i Opel Ampera-eLITEN, MEN STOR: Fra støtfanger til støtfanger er ikke Ampera-e lenger enn en Opel Corsa. Den innvendige plassen er imidlertid overraskende god.

Plassen i bilen er imidlertid på størrelse med en VW Golf, noe som er muliggjort ved at batteriene ligger som en flat pakke i bunnen av bilen.

Bensintank, eksosanlegg, motor og girkasse, som finnes på vanlige biler, er fjernet.

Opel Ampera-e

Opel Ampera-e

Motor: Elmotor 150 kW/204 hk, dreiemoment 360 Nm. Litiumion batteri 60,0 kWh.
Oppgitt ladetid: 26-28 timer
Drivverk: Forhjulstrekk, trinnløst automatgir
Lengde/bredde/høyde: 417/177/159 cm
Vekt: 1616/428 (i kg, inkl fører/nyttelast)
Hengervekt: 0 kg
Sikkerhet: Fire stjerner (på en skala fra en til fem, testet av Euro NCAP, du kan lese detaljert om testene på www.euroncap.com. I en test hos Euro NCAP «kolliderer» bilene med et kjøretøy tilsvarende egen vekt/størrelse)
Opplyst forbruk (kwh/mil): 1,36 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
Vårt målte forbruk (kwh/mil): 1,62 (forbruk på blanding av landevei og småkjøring over en strekning på 90 kilometer, start med fulladet batteri)
Opplyst rekkevidde: 520 km (opplyst av fabrikken)
Vår målte rekkevidde: 370 km (rekkevidde på strøm under samme kjøreforhold, målt i + 6 grader)
CO2 (g/kg): 0 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
NOx (mg/km): 0 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
Støy (80 km/t): 70,0 dBA (målt i hodehøyde i kupeen i 80 km/t på tørr asfalt)
Akselerasjon (0-100): 7,9 sekunder (målt med to personer i bilen)
Akselerasjon (50-80): 2,3 sekunder (målt fra 50–80 på 3.-gir med to personer i bilen)
Bremselengde (80-0): 23,1 meter (målt fra 80–0 km/t, på tørr asfalt med to personer i bilen og full ABS-brems)
Speedometer (misvisning i 80): 76,0 km/t (virkelig hastighet når speedometeret viser 80 km/t)
Takhøyde foran/bak: 104/91 cm (målt av Motor)
Beinplass bak: 77 cm (målt av Motor)
Bredde bak: 132 cm (målt av Motor)
Bagasjerom (liter): 381 (oppgitte fabrikktall)
Bagasjerom (maks lengde): 59/148 cm (målt fram til baksete-/forseteryggen)
Bakkeklaring: 13,5 cm (målt av Motor)
Beregning av annenhåndsverdi Beregnet av Autolease, som er merkeuavhengig og vurderer alle nye modeller. De gir score fra én til seks, hvor seks er best, i forhold til klassen og markedet. I denne testen har man estimert markedsverdien etter fire år og 60 000 km.
83 Poeng

Opel Ampera-e

Pris: Fra kr. 289.900, pluss reg.kostnader

Miljø og forbruk 10/10

10

Vi målte forbruket til 1,62 kWh på mila i + 5 grader og med bruk av varmeapparat. Det vil gi en praktisk rekkevidde på 370 kilometer. Ved null grader og snøslaps målte vi forbruket til 1,90 kWh og kjørelengden til 320 km. Det er et godt stykke unna de 520 som fabrikken oppgir på en god sommerdag. Under kjøring har bilen ingen utslipp av CO2, NOx eller partikler.

Pris 9/10

9

Ampera-e er den første bilen som kan konkurrere med Tesla når det gjelder rekkevidde. Med et batteri som skal rekke 500 kilometer, er 289.900 kroner for denne bilen er god pris. På kjøpet får du e Premium utstyrspakke med mye komfort-utstyr, men en del mangler på sikkerhetsutstyret.

Driftskostnader 10/10

10

Opel har normale dele- og servicekostnader. Importøren garanterer 80 prosent kapasitet på batteriene etter 8 år eller 160.000 kilometer. På resten av bilen gir Opel 5 år/100.000 kilometer nybilgaranti og 12 års mot gjennomrusting. Siden du kjører billigere på strøm enn bensin, kjører gratis i bommene og så videre, blir karakteren høy.

Annenhåndsverdi 8/10

8

Modellens markedsverdi etter fire år er beregnet til å utvikle seg bedre enn snittet i klassen i bruktmarkedet. Autolease anbefaler å velge Komfortpakken og Førerassistentpakken for at bilen skal holde seg best i bruktmarkedet.

Praktisk 6/10

6

Opel Ampera-e er registrert for fem personer og har et bagasjerom på 381 liter. Dette er omtrent som i en VW Golf, og det til tross for at bilen utvendig ikke er større enn en Opel Corsa.

Sikkerhet 8/10

8

Bilen har det meste av moderne sikkerhetsutstyr som standard, men fikk bare fire stjerner i EuroNCAP-test. Trekk for manglende varsling av setebelte i baksetet, pluss for god nødbrems-teknologi.

Design 8/10

8

Bilen har et spennende utseende som alle testerne synes er tiltalende. Innvendig er oversikten over betjeningshendler og knapper god og utsikten fra førerplasser fin.

Utstyr 8/10

8

Ampera-e kommer bare i utstyrsvarianten Premium, som betyr at bilen har mye komfort-utstyr som standard. Den har også viktig sikkerhetsutstyr som nødbrems for fotgjengere og andre biler, kollisjonsvarsler, blindsonevarsling og så videre. Bilen har xenon hovedlys og OnStar-funksjon, som blant annet varsler nødetater automatisk når kollisjonsputene løses ut.

Komfort 7/10

7

Med automatgir er bilen er lettkjørt, setene er litt korte, men vi sitter helt greit. Fjæringskomforten på landeveien er helt grei, men hjulstøyen på grov asfalt er litt høyere enn i de andre bilene.

Kjøreegenskaper 9/10

9

Ampera-e har en elmotor som yter 205 hester og i våre akselerasjonstester bruker den 7,9 sekunder fra 0-100 km/t og 2,3 sekunder i forbikjøring. Dette er svært raskt. I tillegg er den lettkjørt med presis styring og et understell som henger godt med i kritiske manøvrer. Den har kortest bremsestrekning md 23,1 meter.

Totalt: 83 av 100 poeng

Rune Korsvoll, journalist i Motor: «Denne bilen passer egentlig for alle som ikke trenger veldig stor innvendig plass og som vil ha en elbil med lang rekkevidde.»

Konkurrenter