Kia Niro
LAVT FORBRUK: Kia Niro plug-in går nær 60 km på ren elektrisitet. Drivstofforbruket kan altså holdes ekstremt lavt. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Kia Niro plug-in hybrid

Lett å være tilhenger

Det finnes rundt en million registrerte tilhengere i landet vårt. Men slett ikke alle biler kan trekke dem. Kia Niro er en av dem som gjør jobben.

Del denne artikkelen
71 Poeng

Men det er flere faktorer som gjør at man blir tilhenger av denne bilen.

Niro krøp litt innpå testlaget etter hvert som bilene fikk vist sine praktiske hverdagssider.

Les også: Her er bilnyhetene som kommer

Den er behagelig å gå ut og inn av, den har gode seter, hybridteknologien fungerer ypperlig i kombinasjon med en automatisk dobbeltclutch-kasse, den har overraskende mye krefter på lager, den er kvikk i byen og tung og stabil på landeveien - og den har et interiør som faktisk kan matche langt dyrere Mini i kvalitetsfølelse.

Kia Niro plug-in hybrid

 Kia Niro plug-in hybrid

 Kia Niro plug-in hybrid

 Kia Niro plug-in hybrid interiør

Som landsmannen Hyundai har den varme i rattet. Det er avhengighetsskapende.

Den har også en fornuftig finesse i form av lettforståelige symboler som dukker opp på instrumentpanelet når du berører vindusviskerspaken eller lysbryteren.

Hvor ofte har du ikke opplevd å skulle justere trinnet eller intervallet på en mørklagt vindusspylerspak - opp eller ned, bort eller fram?

Her ser du løsningen rett foran deg. 

Og svært vesentlig i denne testen:

Niro går nærmere 60 kilometer på ren elektrisitet. Det betyr at du, rent statistisk, skal slippe å fylle en dråpe bensin på denne bilen. Men i nordmenns gjennomsnittlige bilbruk på drøye 30 kilometer dagen, ligger det selvsagt også noen lange turer der batteriet ikke strekker til.

Uansett: Forbruket kan holdes ekstremt lavt.

Alt dette til følelsen av mye bil for pengene.

Men:

Du bør ta deg en kjøretur på sommerdekk og sjekke støynivået fra underlaget. Dette er bilens største svakhet, sammen med et bagasjerom som verken er stort eller særlig fleksibelt.

To faktorer som for mange er svært avgjørende – og som selv ikke markedets beste garanti (7 år/150.000 km) dekker.

Kia Niro plug-in hybrid

Kia Niro plug-in hybrid

Kia Niro plug-in hybrid

Kia Niro plug-in hybrid

Kia Niro plug-in hybrid

Kia Niro plug-in hybrid

Kia Niro plug-in hybrid

Kia Niro plug-in hybrid

Lengde/bredde/høyde: 435/180/154
Vekt (inkl. fører/nyttelast kg): 1590/480
Hengervekt: 1300 kg
Sikkerhet: 4 stjerner (på en skala fra en til fem, testet av Euro NCAP, du kan lese detaljert om testene på www.euroncap.com. I en test hos Euro NCAP "kolliderer" bilene med et kjøretøy tilsvarende egen vekt/størrelse)
Sikkerhet voksne: 83 (testet av Euro NCAP, prosent på skala opp til 100)
Sikkerhet barn: 80 (testet av Euro NCAP, prosent på skala opp til 100)
Opplyst forbruk (l/mil): -- (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
Vårt målte forbruk (l/mil): 0,11 (forbruk på blanding av landevei og småkjøring)
Opplyst rekkevidde på strøm: 58 km
Vår målte rekkevidde på strøm: 55,7 km
CO2 (g/kg): 29 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
NOx (mg/km): 1,8 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
Støy (90 km/t): 63 dBA (målt i hodehøyde i kupeen i 80 km/t på våt asfalt og piggfrie vinterdekk)
Akselerasjon (0-100): 10,8 sek.
Takhøyde foran/bak: 102/100 cm (målt av Motor)
Beinplass bak: 72 cm (målt av Motor)
Bredde bak: 137 cm (målt av Motor)
Bagasjerom (liter): 324
Bagasjerom (maks lengde): 73/160 cm (målt fram til baksete-/forseteryggen)
Bakkeklaring: 16 cm (målt av Motor)
Beregning av annenhåndsverdi: Beregnet av Leaseplan, som er merkeuavhengig og vurderer alle nye modeller. I denne testen har man estimert markedsverdien etter fire år og 60 000 km.
Manglende opplysninger: På grunn av vanskelige forhold på de to testanleggene vi benytter er det enkelte av målingene vi normalt gjør (bl.a. akselerasjon og bremselengde) som ikke lot seg utføre i denne testen.
71 Poeng

Kia Niro plug-in hybrid

Pris: Kr. 299.900 (141 hk automat, inkl. reg/frakt)
Vi testet: Vår testbil koster kr. 359.900 ("Exclusive", inkl. reg/frakt). Drivverk: Forhjulstrekk, 6 trinns dobbeltclutchautomat. Bensinmotor 105 hk. El-motor 60,5 hk. Totaleffekt: 141 hk. Dreiemoment: 265/4000. 0-100 km/t: 10,8 sek. Toppfart: 172 km/t. Dekk på testbilen: Nokian Hakkapeliitta R2 - 205/60 R 16.

Miljø og forbruk: 9/10

9

Gikk 55,7 km (58 km iflg. EU-syklus) på elektrisitet og endte opp med et forbruk på 1,18 l/100 km. i vår testrute (70 km. blandet kjøring, minus 6 grader). Bra! CO2: 29 g/km. NOX: 1,8 mg/km.

Pris: 8/10

8

Starter på 299.000, vårt testeksemplar koster 359.000, mer eller mindre maks utstyrt med skinninteriør.

Driftskostnader: 7/10

7

Estimert vedlikeholdskostnad er 4829 kroner i året ved 15.000 kjørte kilometer, i følge Leaseplan. Imponerende rekkevidde (55,7 km) med batteridrift, gjør drivstoffbehovet minimalt hvis man er flink til å lade.

Annenhåndsverdi: 7/10

7

Har attraktiv teknologi, men mangler firehjulstrekk på å være en ideell liten SUV. Garanti på 7 år/150.000 km. er best på markedet. Sammenliknet med Hyundai Ioniq, er smak og behag viktigere faktorer enn økonomi.

Praktisk: 5/10

5

324 liters bagasjerom er litt snaut, og bagasjerommet kan bare deles 60:40. Her kunne de mer praktisk anlagte ingeniørene fått mer spillerom. Bra plass i baksetet, god romfølelse, behagelig å gå inn og ut av.

Sikkerhet: 6/10

6

4 av 5 stjerner da den ble testet i 2016 av euroNCAP. Bra sikkerhet for sjåfør og barn, men trekk for hensynet til de myke trafikantene og bilens egne sikkerhetssystemer.

Design: 7/10

7

Kia har fått et lett gjenkjennelig utrykk. Litt elegant, lett å like, mener de fleste om Niro. Førermiljøet er klassisk, farge- og materialvalg i den testede toppversjonen ser litt eksklusivt ut.

Utstyr: 9/10

9

Varme i rattet er en gave til norske sjåfører, det samme er baksetevarmen til eventuelle passasjerer. Toppversjonen (kr. 359.900) har blant annet skinnseter, nøkkelfri lås/start/stopp, ventilerte seter og oppgradert lydanlegg.

Komfort: 6/10

6

Varme i rattet på vinteren, ventilasjon i framsetene på sommeren. God kvalitetsfølelse. Behagelig automat og stillegående bensinmotor. Men: Sjekk dekkstøyen. Selv på smale og myke vinterhjul rumler det mye.

Kjøreegenskaper: 7/10

7

Kvikk, men samtidig stabil. Fin balanse. Den av de fire små plug-in-hybridene vi har testet i vinter som ligger nærmest den mer raffinerte Mini Countryman i kjørefølelse.

Totalt: 71 av 100 poeng

Tom André Nilsen, teknisk konsulent i NAF: «En kul og morsom bil å kjøre! Den overrasket meg i forhold til forventningene. Her har Kia fått til noe som fungerer veldig bra.»

Konkurrenter