MED FIREHJULSDRIFT: Ford Kuga som fullhybrid - bensinmotor, elmotor og et batteri som muliggjør litt kjøring på strøm.

Ny hybrid-SUV fra Ford med firehjulsdrift:

Toyota RAV4 får en ny utfordrer

Ford kommer med en tredje versjon av Kuga.

Publisert Sist oppdatert

Ford Kuga

  • Første Ford Kuga ble lansert i 2008
  • Tredje generasjon Ford Kuga ble lansert i Norge i april i år, som ladehybrid
  • Ladehybriden ble midlertidig stanset grunnet brannfare - batteriene vil måtte skiftes ut
  • Er nå tilgjengelig i dieselversjon og som fullhybrid med bensinmotor, begge med firehjulsdrift
  • Pris for hybriden: Fra 545.200 kr

Ford lanserte nye Kuga i april og vi ga den ros etter vår test av bilen, i ladehybrid-utgave.

Dessverre har Ford vært maksimalt uheldig med akkurat den versjonen, som i utgangspunktet er den mest attraktive – for dem som ikke trenger firehjulsdrift.

Bilen er nå gjenstand for en tilbakekallingsaksjon for å få byttet batteripakke, grunnet potensiell brannfare.

I etterkant er det kommet en mildhybrid EcoBlue-versjon med dieselmotor og firehjulsdrift, og nå presenterer Ford en tredje utgave, også den med firehjulsdrift.

Omvendt rekkefølge

Den blir altså nok en gang konkurrent til RAV4, på en måte i omvendt rekkefølge.

For mens Toyota har hatt RAV4 som fullhybrid lenge, var det først i år de kom med en ladehybrid-variant. Ford gjør det altså omvendt, og kommer med vanlig hybrid etter sin ladbare.

Ford Kuga hybrid kombinerer en 190 HK 2,5-liters bensinmotor med en elektrisk motor som skal gi forbedrede ytelser, redusere drivstofforbruket og visstnok muliggjøre kjøring kun på elektrisitet over korte distanser.

Litiumion-batteripakken på 1,1 kWt lades via regenerativ bremsing, enten via motorbrems når bilen triller eller når man bremser, og av bensinmotoren. Dette foregår automatisk avhengig av kjøreforhold og førerens kjørestil.

Samme plassforhold

Kuga ble utviklet fra bunnen av for å inkludere en full-hybrid variant med firehjulsdrift, uten kompromiss om den innvendige plassen og de fleksible løsningene vi trakk frem i vår test.

Nye Kuga hybrid vil tilbys i to varianter: ST-Line, som vil være på den sporty siden, og Vignale, som higer etter mer luksusfølelse.

Ford hevder SUV-en kan kjøre opptil 1000 km på en enkelt tank med drivstoff, noe som i så fall kan gjøre den til et aktuelt alternativ til diesel. Drivstofforbruket etter WLTP-målemetoden er 0,59 l/mil (134 g/km CO2).

Optimert batteripakke

Batteripakken har væskekjøling, noe som gjør bruk av vifte overflødig. Det skal blant annet bidra til at det blir mindre støy i kupeen.

Optimert batterinedkjøling gjør også at batteriene kan pakkes tettere sammen og frigjøre mer plass i kupeen. Bagasjeromsvolumet er opptil 1481 liter med baksetene nedfelt.

Teknologien i den trinnløse CVT-girkassen er ifølge Ford utviklet for å etterlikne girskiftene i en konvensjonell automatgirkasse.

Den simulerte girskiftefunksjonen, aktivert i kjøremodusene Sport og Normal, justerer automatisk motorens dreiemoment som skal sørge for jevnere girskift og en bedre kjøreopplevelse enn hva som normalt assosieres med denne type CVT-girkasser.

Kuga som fullhybrid starter i Norge på 545.200 kroner - pluss frakt og leveringsomkostninger.

Se presentasjonsvideoen av Ford Kuga hybrid her: