GARANTI-GEBYR: Skoda tar 5200 kroner for ekstra garanti på sin Skoda Enyaq.

Sjekk Skoda-garantien:

– Fremstår som skjult prisøkning

Skoda tar et gebyr på 5200 kroner for ekstra garanti på Skoda Enyaq. Men flere andre bilprodusenter tilbyr utvidet garanti uten ekstra betaling.

Publisert Sist oppdatert

Nybilgarantier

  • Standard nybilgaranti på nye biler i Norge er fem år/100.000 km, det som inntreffer først.
  • Garanti skal gi noe mer enn lovbestemt reklamasjon for at det skal kunne kalles en garanti.
  • Reklamasjonstiden er fem år med såkalt normal bruk.

Skoda har fått mye positiv oppmerksomhet for prisene på den nye el-SUV-en Skoda Enyaq.

Men nederst på side fire i prislisten dukker det opp et tilvalg – i realiteten et gebyr – som Motor aldri før har sett på en personbil:

Skoda tar 5200 kroner for det de kaller en «utvidet garanti».

NAF er svært kritisk og ser ingen fordeler for gjennomsnittsbilisten.

– Den utvidede garantien vil ikke ha noen verdi for de aller fleste bilkjøperne, sier Vigdis Svennungsen, leder i NAF Advokat.

Hun frykter mange likevel vil kjøpe ekstra-garantien.

– Jeg tror veldig mange vil si ja takk til dette, fordi de er redd de ikke vil ha god nok garantidekning.

– Ikke kjøp

Standard nybilgaranti – også hos Skoda – har de siste årene vært det som inntreffer først av fem år eller 100.000 kilometer.

Men på nye Enyaq kan man altså kjøpe 50.000 kilometer ekstra garanti for 5200 kroner. Da er man dekket av nybilgarantien i inntil fem år eller 150.000 kilometer.

Gjennomsnittsbilisten kjører mye mindre enn det. I 2019 var gjennomsnittlig kjørelengde for norske personbiler på 11.900 kilometer, ifølge Statistisk sentralbyrå.

– Man bør ikke kjøpe denne garantien dersom man ikke er sikker på å kjøre mer enn 20.000 kilometer i året, sier Svennungsen i NAF.

Gratis hos disse

Forbrukerrådet har i flere år gransket garantivilkårene i bilbransjen. Ifølge den siste rapporten, fra 2018, har åtte bilmerker garantier med lengre gyldighetstid enn standardlengden – uten at de tar ekstra betalt.

De åtte er:

  • Kia: 7 år /150.000 km.
  • Fiat og Alfa Romeo: 7 år/200.000 km.
  • BMW og Mini: 5 år/200.000 km.
  • Lexus og Toyota: 5 år/200 000 km.
  • Hyundai: 5 år/ubegrenset km.

Disse bilmerkene tilbyr altså det samme som Skoda - men uten tillegg i pris.

Frykter utviklingen

Vigdis Svennungsen i NAF frykter Skodas garanti-gebyr er starten på en uheldig utvikling.

– Dette kan være første skritt på vei mot at garanti blir et tilvalg man må betale for. Slik Skoda gjør dette, fremstår det som en skjult prisøkning på bilen.

Over 10.000 nordmenn har betalt depositum for å kunne kjøpe bilen. Den nye el-SUVen blir trolig en storselger.

– Oppfordrer du Skoda Enyaq-kundene til å si nei til garanti-tilvalget?

– Ja, så fremt de ikke kjører veldig langt.

Kun flere kilometer

Garantivilkårene varierer mellom bilmerkene, ifølge Forbrukerrådets garanti-kartlegginger. Noen bilmerker dekker flere ting på garanti enn andre.

Skoda bekrefter imidlertid overfor Motor at den utvidede Enyaq-garantien til 5200 kroner har samme vilkår som den inkluderte Skoda-garantien, bortsett at antallet kilometer øker fra 100.000 til 150.000.

– Kundene som ønsker dette kan ha glede av sin Enyaq i 50.000 kilometer ekstra og fortsatt ha tryggheten av nybilgarantien, sier kommunikasjonssjef Morten Moum i Møller.